Mistä johtuu Bakerin kysta polvessa, miksi kysta rikkoutuu ja uusiutuuko se helposti? Minulla on ollut polvitaipeessa ja pohkeessa iso mustelma ja iso kipeä pahkura.

Bakerin kystalla tarkoitetaan polven nivelpussin pullistumaa, joka yleensä esiintyy polvitaipeen puolella.

Pullistuma voi lapsilla olla joskus synnynnäinen, mutta aikuisilla yleensä on seurausta aikaisemmasta vammasta, nivelrikosta tai muusta nivelen sairaudesta, joka heikentää kapselia ja aiheuttaa nesteen kertymistä niveleen.

Kysta voi tuntua pattina polvitaipeessa, mutta se voi sijaita myös huomaamattomasti pohkeen alueella ja antaa oireita vasta puhjetessaan. Puhkeaminen ei sinänsä edellytä mitään erityistä vammaa, mutta voi aiheuttaa kovaakin kipua ja turvotusta. Ihon alle voi myös kehkeytyä isokin mustelma, riippuen kystan repeytymisen yhteydessä syntyvän kudosvaurion ja kudosten sisäisen verenvuodon määrästä.

Puhkeamaton mutta haittaava kysta voidaan tarvittaessa tyhjentää punktoimalla, mutta se voi punktion jälkeen täyttyä uudestaan nesteellä ja saattaa vaatia leikkauksen. Puhjennut kysta tavallaan ”hoitaa itse itsensä”, eli se ei enää tarvitse puhjettuaan hoitoa. Paraneminen ottaa kuitenkin aikansa, voi kestää viikkoja. Puhjennut Bakerin kysta ei välttämättä uusi, mutta toki uuden nivelpussin pullistuman kehittyminen on mahdollista siinä missä ensimmäisenkin.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Voiko rintasyövän sairastanut syödä soijavalmisteita tai kasvi­estrogeeneja sisältäviä tuotteita? Rintasyöpäni oli hormoniriippuvainen.

Kasviksissa olevia yhdisteitä tutkitaan paljon, koska kasvisruokavaliota pidetään terveellisenä. Myös vaihdevuosien hormonihoidolle etsitään vaihtoehtoja, koska hormonihoitoon liittyy hyötyjen lisäksi myös riskejä. Näistä tärkein on pitkäaikaiseen hormonihoitoon liittyvä rintasyöpäriskin lisääntyminen.

Kasviestrogeenit eli fytoestrogeenit ovat kasveissa esiintyviä yhdisteitä, jotka kemialliselta rakenteeltaan tai vaikutukseltaan muistuttavat elimistön naishormonia eli estrogeenia. Nykyään erilaisia kasviestrogeeneja sisältäviä valmisteita markkinoidaan puristeina ja ravintolisinä vaihdevuosi-ikäisen naisen oireiden hoitoon.

Tunnetuimpia kasviestrogeeneja ovat lignaanit ja isoflavonit. Näitä saadaan ruoan mukana. Ravintolisinä myydään tuotteita, joiden kasviestrogeenit ovat peräisin soijasta, puna-apilasta tai humalasta.

Eniten naisen terveyteen liittyvää tutkimustietoa löytyy soijasta. Soijapapu on tärkeä peruselin­tarvike suurelle osalle maapallon väestöä, erityisesti Aasian maissa. Runsaasti soijaa sisältävän ruokavalion katsotaan pienentävän rintasyövän riskiä. Tutkimusten perusteella näyttää siltä, että soijaa pitää käyttää ruokavaliossa lapsuudesta alkaen, jotta rintasyöpäriski pienenisi.

Rintasyövän sairastaneille naisille ei suositella estrogeenivalmisteiden käyttöä. Vaihdevuosi­oireet voivat kuitenkin olla varsin hankalia, ja kysymys soijan käytöstä ja turvallisuudesta rinta­syövän hoidon jälkeen on tärkeä.

Tuoreen tieteellisen, monta tutkimusta kattavan katsauksen mukaan ei ole näyttöä, että kasviestrogeenit helpottaisivat vaihdevuosioireita. Uusienkaan tutkimusten mukaan ei ole voitu osoittaa, että soijasta olisi apua vaihdevuosi-ikäiselle naiselle tai hänen luustolleen.

On tärkeää erottaa ruokavaliossa lapsesta alkaen luontaisesti saatava vaikutus sairauksien riskeihin ja toisaalta myynnissä olevien erityyppisten valmisteiden ja ravintolisien vaikutus.

Rintasyövän sairastaneelle voi todeta: runsaasti isoflavoneja sisältävien erityisvalmisteiden käyttöä ei suositella, koska niiden vaikutukset ovat kyseenalaisia ja pitkäaikaiseen käyttöön voi liittyä riskejä. Aasialainen ruokavalio, jossa soijasta saadaan päivittäin 25–50 mg isoflavoneja, on turvallinen.  
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuinka saan verenpaineeni kohoamaan? Arvoni ovat noin 90/60. Varsinkin aamuisin sydän alkaa ylösnoustuani lyödä pitkästi toista sataa yrittäen ilmeisesti saada systolista painetta kohoamaan. Tulee erittäin huono olo ja pyörryttää.

Elimistö noudattaa vuorokausirytmiä: aamulla herätessä syke ja verenpaine yleensä nousevat ja syvimmän unen aikana yöllä syke hidastuu hyvinkin matalalle (usein 40 lyöntiä/min ja allekin). Myös verenpaine laskee huomattavasti, taso 70–80/50–60 mmHg ei ole poikkeuksellista. Yksilölliset erot syketasoissa ovat kuitenkin huomattavia ilman, että kyse olisi sairaudesta.

Koholla olevan verenpaineen merkityksestä sydän- ja verisuonitautien synnyssä on paljon tietoa. Hetkellinen paineen nousu on vaaraton ja fysiologinen ilmiö esimerkiksi ruumiillisessa rasituksessa ja jännittäessä.

Sen sijaan  merkityksellistä on, onko verenpaine suuren osan vuorokaudesta koholla. Haitta pitkällä tähtäimellä on sitä suurempi, mitä enemmän keskimääräinen painetaso poikkeaa normaalin ylärajasta: 140/90 mmHg vastaanotolla ja 135/85 mmHg kotimittauksissa (olkavarsimittarilla mitattuna).

Syke ja verenpaine säätelevät sydämen verenkiertoon pumppaamaa verimäärää, yhdessä sydänlihaksen toimintakyvyn kanssa. Rasituksessa syke ja verenpaine nousevat vastatakseen elimistön lisääntyneeseen hapen kulutukseen. Jos taas verenpaine laskee hyvin matalalle, syke yleensä pyrkii paikkaamaan tilanteen nostamalla tiheyttään. Toisaalta erilaiset huolen­aiheet, joita ei aina itsekään tunnista, voivat nostaa molempien tasoa.

Fyysinen rasitus, stressi ja sisäsyntyinen hermostomme säätelevät siis sekä sykettä että veren­painetta monien muiden tekijöiden ohella. Myös lääkeaineet,  esimerkiksi beetasalpaajat, hidastavat sykettä ja laskevat myös veren­painetta.

Mikä sitten voisi selittää kysyjää askarruttavan aamuisen sykkeennousun? Yöllä usein hikoilemme peiton alla lämpimässä, olemme helposti 8–10 tuntia juomatta ja munuaisetkin toimivat levossa reippaasti. Näistä syistä voi aamulla olla lievä nestevajaus, mikä nostaa syketasoa ja laskee verenpainetta. Myös edellisenä päivänä otetun sykettä hidastavan lääkkeen vaikutuksen hiipuminen voi korostaa sykkeen nousua.  

Oire ei kuullosta vaaralliselta, mutta jos käytössä on muitakin lääkkeitä kuin tarvittaessa otettava propranololi, kannattaa lääkitys käydä tarkistuttamassa lääkärillä.
 

Sinikka Pohjola-Sintonen
sydäntautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kaikki eivät tarvitse hormonihoitoa vaihdevuosivaivoihin. Poimi parhaat lukijoiden vinkit, kuinka rauhoittaa kehon ja mielen vuoristorataa.

Pulssi koholle

”Käyn zumbaamassa kerran viikossa. Siihen saa purettua energiaa ja ystävälle tulee kerrottua asiat, jotka painavat mieltä.”

Liikunta on liki lääkkeen kaltaista hoitoa vaihdevuosioireisiin. Liikunnan lisäys saattaa pitää kuumat aallot, väsymyksen ja mielialan heittelyt kurissa. Arkiliikunta ei kuitenkaan riitä vaan pulssin täytyy nousta selvästi. Hengästyttävän liikunnan hyvät vaikutukset elimistössä jatkuvat vielä muutaman tunnin sen jälkeen, kun olet asettunut paikoillesi.

Ruotsalaistutkimuksen mukaan hyödyn saa, kun liikkuu kolmesti viikossa yli puoli tuntia niin, että pulssi nousee yli sadan. Sen saavuttaa esimerkiksi reippaalla sauvakävely- tai pyörälenkillä, lenkkeilemällä tai jumppatunnilla. Lajin valinta on vapaa, kunhan sydän saa hommia.

Liikunta lisää myös endorfiinien eli mielialahormonien tuotantoa. Se vähentää stressiä, jonka aiheita vaihdevuosi-ikäisen täydessä elämässä riittää.

Iän myötä monen luontainen liikunta vähenee. Tarkkailepa vaikka itseäsi nuorempia työkavereita tai tuttavia ja vertaa omaan olemiseesi. Siinä missä nuorempi kiehnää, vaihtaa asentoa ja selittää käsillään, sinä jaksat kököttää hievahtamatta puolitoistatuntisen kokouksen tai teatteriesityksen tuosta vaan. Muista siis mikroliikunta: nouse seisomaan kesken työrupeaman ja anna käsien viuhtoa, kun siltä tuntuu.

 

Kuumat yöt

”Vain kevyt yövaatetus: pieni toppi ja pikkuhousut. Käytän kevyttä peittoa ja pysyttelen kaukana aviomiehen lämmöstä.”

Hikoilupuuskat päivällä ja kuumat aallot yöllä ovat vaihdevuosien tavallisimpia oireita. Naisen lämmönsäätelykeskuksen saa sekaisin estrogeenin määrän väheneminen. Myös verisuonten toimintaan tulee muutoksia, jotka hikoiluttavat. Hiki tulee puuskittain ja sitä saattaa seurata äkillinen palelupuuska. Eniten kastuvat pää ja ylävartalo.

Ennen kuumia aaltoja voi tulla sydämentykytystä. Ne ovat lähes poikkeuksetta vaarattomia. Jos kohtaukset ovat kivuliaita, aiheuttavat pahoinvointia ja kestävät useamman tunnin, syy täytyy selvittää.

Hormonikorvaushoito auttaa hyvin hikoiluun. Paikallisesti käytetyt estrogeenivoiteet eivät kuitenkaan tähän kiusaan pure.

Kevyt vaatetus, ohut peitto, huoneen tuuletus tai ikkuna auki nukkuminen ovat hyviä unen edistäjiä. Yöpöydälle voi nostaa valmiiksi lasin vettä.

Tulevaa yötä voi rauhoittaa jo päivällä rajoittamalla kahvia, alkoholia ja maustettuja ruokia. Saunomisessa kannattaa pitää maltti, etenkin jos seuraava päivä on kiireinen tai tiedossa on tärkeitä menoja.

Päivällä pukeutumisessa kannattaa suosia kerroksia, että saa heitettyä päällimmäisen pois. Korkeakauluksinen villapaita ei ole paras valinta. Huivi on hyvä, jos haluaa kaulansa piiloon. Luonnonkuidut hiostavat vähemmän kuin tekokuidut. Viuhkoja näkee paljon, samoin jonkin verran pieniä käsikäyttöisiä tuulettimia.

 

Kokeile luontaistuotteita

”Luontais- ja soijatuotteilla sekä karpalo- ja puolukkajauheilla vaihdevuosioireeni ovat pysyneet hyvin kurissa.”

Monet kokevat saavansa helpotusta luontaistuotteista, kuten soija- tai marjavalmisteista, helokkiöljystä tai E-vitamiinista. Myös tutkimukset tukevat tätä: kolmannes vaihdevuosi-ikäisistä naisista todella hyötyy luontaistuotteista — mutta samaan päästään lumelääkkeillä.

Luontaistuotteita voi kokeilla, kunhan noudattaa annosteluohjeita. Jos apua saa, käytöstä ei ole todettu olevan haittaa. Kannattaa kuitenkin huomata, että valmisteiden laatu saattaa vaihdella erästä toiseen, koska valvonta ei ole samanlaista kuin lääkkeissä. Muista mainita luontaistuotteista omalle gynekologillesi ja muille sinua hoitaville lääkäreille.

Luonnollinen ja ainoa riskitön tapa hoitaa vaihdevuosioireita on ruokavalion keventäminen ja marjojen ja kasvisten määrän lisääminen. Niistä saa kasviestrogeenien lisäksi monia muita hyödyllisiä asioita, kuten antioksidantteja, vitamiineja ja kuitua. Selvää näyttöä kasviestrogeenien vaikutuksesta vaihdevuosioireisiin ei ole. Niitä on erityisesti soijassa, kokojyväviljassa, siemenissä ja marjoissa.

 

Ruskea rasva töihin

”Paras lääke on ollut 45-vuotiaana aloittamani avantouinti.”

Avannon tuottama hyvänolontunne johtuu stressihormonipitoisuuksien laskusta. Pulahdus kylmään lisää myös mielihyvähormonien eritystä ja auttaa näin kestämään vaihdevuosikiusat. Uimarit kertovat kylmän parantavan verenkiertoa sekä vähentävän palelua, kolotuksia ja kipuja. Mieltä se hoitaa parantamalla unen laatua ja poistamalla stressiä.

Avantouinnin plussaksi voi laskea senkin, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja voi avittaa jopa laihduttamisessa. Tästä saamme kiittää niin sanottua ruskeaa rasvaa, jota kylmässä pulahdus aktivoi.

Helpottaakseen vaihdevuosioireita avantouinnin tulee olla säännöllistä. Harrastusta voi jatkaa uimahallien kylmävesialtaissa, kun luonnonvedet ovat sulina.

 

Kasviksia, kiitos

”Kasvispitoinen ruokavalio, ei vaaleaa viljaa. Punaisen lihan välttäminen. Maidon sijasta soija-, kaura- tai riisimaitoa.”

Ruokavalion keventäminen kasviksilla ja laihduttaminen ovat tehokkaita keinoja vaihdevuosioireiden lievittämiseen.

Painolla on taipumusta nousta, kun naisen ikä nousee yli 40:n. Vaihdevuosia tai hormonikorvaushoitoa ei lisä­kiloista voi syyttää, pikemminkin on kyse luonnollisesta vanhenemiseen liittyvästä ilmiöstä. Kun aktiivisuus vähenee ja aineenvaihduntakin hidastuu, vaakalukema nousee kaikilla keskimäärin puoli kiloa vuodessa, ellei syömisiinsä kiinnitä huomiota.

Vaikka estrogeenituotannon hiipumista ei lihomisessa voi syyttää, vaihdevuodet näkyvät silti peilikuvassa. Rasva alkaa kertyä keskivartalolle. ”Häviäjiä” tässä muutoksessa ovat reidet, takamus ja rinnat, joista rasvakudoksen tuoma pyöreys vähenee. Lue lisää vaihdevuosi-ikäisen ruoasta s. 60.

 

Asiantuntija: Ritva Hurskainen, dosentti, osastonylilääkäri, Hyvinkään sairaalan naistentautien poliklinikka

Milloin hormonihoitoa?

”Käytin seitsemän vuotta hormonikorvaushoitoa. Kannatti käyttää: ruokahalu palasi ja yöunet paranivat.”

Jatkuvia hikoilupuuskia, huonoja yöunia ja mielialan vuoristoratoja ei kannata pitää riesanaan. Valinta on kuitenkin aina potilaan: lääkäri suosittelee ensin elämäntapamuutoksia ja määrää hormonihoitoa vain, jos potilas on siihen valmis.

Hormonihoidon aloitusta punnitaan erityisesti, jos lähisuvussa on ollut rintasyöpää tai keuhkoveritulppia tai nainen on itse sairastanut jomman kumman. Muita mahdollisia esteitä ovat sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes tai maksasairaus.

Hormonihoito tehoaa hyvin kuumiin aaltoihin, unettomuuteen ja lievään masennukseen. Se voi myös helpottaa vaihdevuosiin joillakin liittyvää nivelkipua.

Hormonihoidossa käytetään pienintä mahdollista annosta, joka pitää oireet kurissa. Käyttöä voi jatkaa useita vuosia, ehdotonta takarajaa ei ole. Noin kerran vuodessa — vaikka lomalla — kannattaa kokeilla, josko pärjäisi ilman tai pienemmällä määrällä.

Estrogeeni suojaa naisen luustoa. Kun estrogeeni vähenee, luuta hajottavat solut aktivoituvat niin, että osteoporoosin synty kiihtyy. Hormonikorvaushoitoa suositellaan heikkoluisille naisille, koska se siirtää aktiivista luun hajoamisvaihetta myöhemmäksi. Jo haurastunutta luustoa se ei vahvista ennalleen.

Hormonihoito saattaa olla hyväksi myös naisen sydämelle. Tutkimusten mukaan se vähentää riskiä sairastua sydäntauteihin, jos hoito aloitetaan ennen kuin verisuonistoon alkaa kehittyä haitallisia muutoksia. Jos naisen verisuonet ovat jo alkaneet kalkkeutua, estrogeeni voi jopa lisätä sydänsairauksien riskiä.

 

Äitini sairastaa fibromyalgiaa ja nivelrikkoa. Onko olemassa sopivia luontaistuotteita, jotka voisivat olla avuksi? Glukosamiinista ei ole apua.

Sairauksien hoitoon tarkoitetut valmisteet ovat lääkkeitä, kun taas ravintolisät on tarkoitettu tukemaan elimistön normaalia toimintaa. Valitettavasti sen paremmin fibromyalgiaan kuin nivelrikkoonkaan ei ole parantavaa hoitoa, joten lääkkeilläkin voidaan vain lievittää oireita.

Nivelrikko on nivelsairaus, jossa nivelruston pinta vaurioituu ja osittain häviää, nivelkapselissa voi olla myös liikakasvua ja tulehdusta. Nivelrikon syytä ei tiedetä, mutta nivelen runsas kuormitus (myös ylipaino) ja sukuriski lisäävät sen vaaraa. Tavallisimmin nivelrikkoa (”kulumia”) on polvissa, lonkissa, selkänikamissa ja käsissä. Kivun lisäksi oireena voi olla jäykkyyttä varsinkin aamuisin ja liikkeelle lähtiessä. Nivelvau­rioista voi seurata nivelten virheasentoja ja liikerajoituksia, jotka vaikeuttavat mm. kävelyä ja käsien käyttöä.

Fibromyalgian syy on vielä epäselvä, mutta sen aiheuttamaan oireyhtymään voi kuulua kipuja eri puolilla elimistöä, yleistä uupumusta, unihäiriöitä, keskittymis­vaikeuksia, masentuneisuutta, puutumista, pistelyä, vatsa- ja sydän­oireita, päänsärkyä jne.

Suomessa on seuraavia rekisteröityjä perinteisiä kasvirohdosvalmisteita lihas- ja nivelsäryn hoitoon: etelänarnikin kukista tehtyä geeliä ja pirunkourajuuriuutetta sisältäviä tabletteja. Näiden käyttö perustuu vain pitkään jatkuneeseen käyttöön, ei tutkimustietoon. Muualla Euroopassa on rekisteröity nivelvaivojen hoitoon muun muassa nokkostuotteita (kuivatut nokkosen lehdet, puristemehut, nokkosjauhe ja -tee ym. uutteet) ja pirunkouran juuri-, mesiangervon kukka-, mustaherukanlehti- ja saarninlehtiteevalmisteita. Perinteisesti niveloireita on lievitetty myös etelänarnikin kukista tehdyillä hauteilla ja kylpyyn lisättävillä rosmariinin lehdillä tai rosmariini- ja katajaöljyllä. Millään näistä ei ole tieteellistä tehonäyttöä, mutta ne lienevät varsin haitattomia. Rosmariiniöljy ja katajaöljy, kuten yleensäkin eteeriset öljyt, on säilytettävä tarkoin lasten ulottumattomissa, koska ne voivat suun kautta otettuna aiheuttaa myrkytyksen.

Jos äidillänne on fibromyalgiasta johtuvaa unettomuutta, ilman reseptiä saatavat rohto­virmajuuriuutetta sisältävät lääketabletit saattavat auttaa. Uupumukseen voi kokeilla ginseng­valmisteita, vaikkakaan niiden tehosta ei ole tutkimusnäyttöä.

Fibromyalgian ja nivelrikon aiheuttamat kivut ovat monesti vaikeahoitoisia, joten on ymmärrettävää, että apua etsitään tavanomaisten lääkkeiden lisäksi luontaistuotteista. Ravintolisiä ei ole tarkoitettu sairauden oireisiin, joten niiden käyttöä en suosittele äidillenne. Jos hänellä on käytössä muita lääkkeitä, on tärkeää neuvotella oman lääkärin kanssa, sillä rohdoksilla voi olla yhteisvaikutuksia lääkehoidon kanssa.

Lääkkeettömiä hoitoja ei kannata unohtaa. Ylipainoisella laihdutus lievittää usein jalkojen nivelrikon oireita ja voi hidastaa nivelrikon etenemistä. Nivelrikkoa voidaan hoitaa fysikaalisesti, kuten lihas- ja liikkuvuusharjoitteilla ja tulehdusvaiheissa kylmähoidolla. Liikunta voi merkitsevästi lievittää oireita, kunhan se ei sisällä toistuvia iskuja. Kävely, pyöräily, vesivoimistelu ja hiihto sopivat niveloireisille. Liikkumista voi myös auttaa apuvälineillä kuten kävelykepillä tai kävelytelineellä. Nivelrikon yksilöllisen fysikaalisen ja liikuntahoidon suunnitteluun tarvitaan yleensä muutama fysioterapeutin käynti. Hoitojen teho näkyy vasta pitkän ja säännöllisen harjoittelun myötä.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

 

Maija

Ei ole totta, että fibromyalgiaan olisi vain oireenmukaisia hoitoja. Pieniannoksinen naltreksoni (LDN) vaikuttaa itse sairausprosessiin mm. hillitsemällä mikrogliojen aktivaatiota eli suomeksi aivojen tulehdusta. Stanfordin yliopistossa on tehty useita tutkimuksia. Se on reseptilääke, maksaa parikymppiä kuussa.

Myös nivelrikkoon on hoitoja, jotka mitä ilmeisimmin lievittävät itse sairausprosessia, kuten bromelaiini ja kurkumiini. Nämä taas ovat lisäravinteita.