Mistä johtuu Bakerin kysta polvessa?

Mistä johtuu Bakerin kysta polvessa, miksi kysta rikkoutuu ja uusiutuuko se helposti? Minulla on ollut polvitaipeessa ja pohkeessa iso mustelma ja iso kipeä pahkura.

Bakerin kystalla tarkoitetaan polven nivelpussin pullistumaa, joka yleensä esiintyy polvitaipeen puolella.

Pullistuma voi lapsilla olla joskus synnynnäinen, mutta aikuisilla yleensä on seurausta aikaisemmasta vammasta, nivelrikosta tai muusta nivelen sairaudesta, joka heikentää kapselia ja aiheuttaa nesteen kertymistä niveleen.

Kysta voi tuntua pattina polvitaipeessa, mutta se voi sijaita myös huomaamattomasti pohkeen alueella ja antaa oireita vasta puhjetessaan. Puhkeaminen ei sinänsä edellytä mitään erityistä vammaa, mutta voi aiheuttaa kovaakin kipua ja turvotusta. Ihon alle voi myös kehkeytyä isokin mustelma, riippuen kystan repeytymisen yhteydessä syntyvän kudosvaurion ja kudosten sisäisen verenvuodon määrästä.

Puhkeamaton mutta haittaava kysta voidaan tarvittaessa tyhjentää punktoimalla, mutta se voi punktion jälkeen täyttyä uudestaan nesteellä ja saattaa vaatia leikkauksen. Puhjennut kysta tavallaan ”hoitaa itse itsensä”, eli se ei enää tarvitse puhjettuaan hoitoa. Paraneminen ottaa kuitenkin aikansa, voi kestää viikkoja. Puhjennut Bakerin kysta ei välttämättä uusi, mutta toki uuden nivelpussin pullistuman kehittyminen on mahdollista siinä missä ensimmäisenkin.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Herkkyyteni nolottaa?

Olen erittäin herkkä ihminen. Tunteet jylläävät ja itken helposti. Sosiaalisissa tilanteissa saatan jopa voida pahoin ja esimerkiksi valkotakkinen lääkäri saa verenpaineeni huippuunsa. Reagoin tällä tavalla lähes kaikkeen. Miten voisin auttaa itse itseäni, ja tietysti myös läheisiäni, joita käytökseni nolottaa?

Et ole ongelmasi kanssa suinkaan yksin. Hyvin monet ihmiset kärsivät erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin liittyvästä voimakkaasta ja usein kauhunomaisesta pelosta.

Herkkyyden taustalla on sekä pelkoreaktiota säätelevän sympaattisen hermoston synnynnäinen herkkyys että erilaiset pelottavat kokemukset. Kuvauksesi perusteella Sinun kohdallasi kyse voi hyvinkin olla ensisijassa sympaattisen hermostosi rakenteellisesta herkkyydestä.

Sosiaalisia pelkoja voidaan vähentää sekä psykoterapeuttisten harjoitteiden että pelkoreaktiota vähentävien lääkkeiden avulla. Peloista ei pääse eroon ellei niitä uskalla omassa tahdissaan kohdata. Tämän vuoksi yksinkertaisin – joskin samalla ”pelottavin” – tapa vapautua peloistaan on rakentaa itselleen ohjelma, jossa pyrkii asteittain altistumaan pelkoa herättäviin sosiaalisiin tilanteisiin.

Kirjastosta saanee lainaksi kirjoja (esim. Isaac Marksin Pelko – osa elämää) , joiden avulla voit luoda itsellesi harjoitusohjelman.

Pelkoja vähentävissä harjoitteissa on tärkeä edetä omassa tahdissa. Myös läheisten on tärkeä perehtyä näihin kirjoihin, jotta he kykenevät eläytymään sosiaalisista peloista kärsivän maailmaan. Läheinen voi tahtomattaan pahentaa peloista kärsivän häpeän tunteita, jos hän ei ymmärrä pelkojen invalidisoivaa voimakkuutta. Itsehoidolliset harjoitteet ovat luonteeltaan samanlaisia kuin kognitiivisten käyttäytymisterapeuttien käyttämät harjoitustehtävät.

Joillakin ihmisillä joko tarvittaessa otettu tai säännöllisesti käytetty lääke auttaa pääsemään alkuun pelkojen hallinnassa. Tärkeintä on pyrkiä estämään pelkojen aiheuttama sosiaalinen eristäytyminen. Häpeä peloista on usein suurin este toipumiselle. Häpeän lamaavasta vallasta on vaikea vapautua ennen kuin pääsee eroon häpeän häpeästä.
 

Matti Huttunen
psykiatri, psykoterapeutti

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Yllättävä apu ärtyvään suoleen

Kokeile piparminttuöljyä vatsan rauhoittamiseen

Piparminttuöljy kapseleina saattaa auttaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Sen sisältämä mentoli rentouttaa herkkävatsaisen suolta ja lievittää paikallista kipua.

Turvottaako, onko vatsa kipeä ja onko sinulla kenties ilmavaivoja, vatsakramppeja, ummetusta tai ripulia? Saatat kärsiä ärtyvän suolen oireyhtymästä. Se tunnettiin aiemmin nimellä ärtynyt paksusuoli, nykyään tiedetään, että vaivat ulottuvat myös ohutsuoleen ja joskus mahalaukkuunkin.

Ärtyvän suolen oireyhtymä lisää suolen kiputuntemuksia ja suolen mikrobisto voi olla epävakaa. Kaasua muodostuu paljon tai se ei pääse poistumaan riittävästi. Suoliston pinnalta voi löytyä myös matala-asteinen tulehdus.

Perimmäistä syytä oireyhtymään ei tunneta, eikä lääkehoidoista saada useinkaan riittävää apua. Ruokavalio on tärkein hoito, erityisesti niin sanottujen FODMAP-hiilihydraattien välttelystä on ollut monelle apua. Myös liikunnasta ja säännöllisestä elämänrytmistä kannattaa huolehtia.

Piparminttu rentouttaa

Jotkut ärtyvästä suolesta kärsivät kokevat saaneensa apua piparminttuöljykapseleista. Niiden tehosta on myös tutkittua näyttöä, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen. Häneltä on juuri ilmestynyt kirja Herkän vatsan valinnat – Suolisto kuntoon ruokavaliolla.

Piparminttuöljy sisältää mentolia, joka rentouttaa suolen sileää lihasta ja lievittää paikallista kipua.

– Herkän vatsan oireiden helpottamiseksi piparminttuöljy on nautittava kapseleina, jota se ei vapaudu ja vaikuta liian aikaisin ruoansulatuskanavassa. Kapselit otetaan käyttöohjeen mukaan ruokailujen välissä vähintään tuntia ennen seuraavaa ruokailua, Laatikainen neuvoo.

Piparminttuöljykapseleiden käyttö kannattaa kuitenkin rajoittaa pahimpien vatsaoireiden aikaan, korkeintaan 2–3 kuukauteen kerrallaan.

Piparminttuteekin rauhoittaa joidenkin vatsaa.

Näin lääkärit hoitavat flunssansa

Lue vinkit, kuinka lastenlääkärit hoitavat flunssansa ja hankkivat vastustuskykyä räkätauteja vastaan.

Professori Olli Ruuskanen, TYKSin lastenklinikka:

Heti kun saan flunssan oireita, otan cocktailin 2 tablettia sinkkiä, 2 tablettia Echinacheaa ja tabletin C-vitamiinia. Tämän annoksen otan 2–3 kertaa vuorokaudessa 3–4 vuorokauden ajan. Otrivin Duo on hyvä nenäsuihke, sillä se paitsi supistaa limakalvoja, myös vähentää liman eritystä. Yskään käytän tulehduskipulääke naprokseenia, josta on tutkimusnäyttöäkin. Vaimoni sanoo että näillä konsteilla minulla tavallisesti on vain ”alkava flunssa”, joka hoituu nopeasti.

Yritän pitää itseni hyvässä kunnossa: käyn salilla, nukun 7 tuntia, en ota turhaa stressiä ja tulevaisuudessa aion kävellä kaksi kertaa viikossa 6 km lopetettuani työt. Jos sairastaisin toistuvasti flunssia, söisin Gefilus-kapselin aamulla ja illalla.

Lääketieteentohtori Aino Ruohola, TYKSin lastenklinikka:

Jos flunssa iskee, pyrin lepäämään. Oireisiin käytän turvotusta lievittäviä nenäsuihkeita ja särkylääkkeitä. Nenäkannukin on hankittu nenän huuhteluun, mutta torjunta on onnistunut sen verran hyvin, ettei sitä ole vielä tarvittu.

Yritän välttää taudit syömällä monipuolisesti, C-vitamiinia saan hedelmistä, D-vitamiinia otan lisää purkista. Tärkeintä ehkäisyä on se, etten kaiva viruksia nenästäni enkä tunge niitä sinne. Vältän siis tietoisesti kaivamasta nenää ja hankaamasta silmiä. Puhdas pumpulipuikko käyttöön, jos ehdotonta tarvetta. Käsiä pesen tiheään ja käytän käsihuuhteita.

Lastenlääkäri Paula Tähtinen, TYKSin lastenklinikka:

Levolla ja mamman mustaherukkamehulla hoidaan flunssaista oloa hetki alkuunsa. Otan tulehduskipulääkkeitä ja Panadolia tarvittaessa. Nenän limakalvoja supistavat suihkeet helpottavat tukkoisuutta lähinnä yöaikaan. Yskänlääkkeeni on hunaja. Lastenhuoneessa on ilmankostuttaja, josta tuntuu olevan hieman apua kovilla pakkasilla, kun sähkölämmitteisen talon huoneilma on muuten kovin kuivaa.

Vastustuskykyä vahvistan liikkumalla ja syömällä terveellisesti, vitamiinien saamiseksi tarvitaan paljon hedelmiä ja vihanneksia. Käytämme D-vitamiinivalmistetta, aikuiset talviaikaan ja lapset ympäri vuoden sekä maitohappobakteeria sisältäviä valmisteita varsinkin flunssa-aikaan. Käsiä pestään ja yleisestä hygieniasta huolehditaan.

Lue lisää flunssan hoidosta.

Kommentit ([comment_count])

Kävely koskee, onko jalassa virheasento?

Jos kenkien sisäreunat kuluvat ja askelet sattuvat, syynä on jalkaterän virheasento. Lue asiantuntijan hoitovinkit.

Pakotusta, kulumia ja kuormitusta. Tätä on luvassa, jos jalan asento on virheellinen. Jalkasärky on aina hälytysmerkki siitä, ettei kaikki ole kohdallaan. Kipua ei pitäisikään koskaan sivuuttaa pelkkänä väsymisoireena.

— Jalkaterien virheasennot rasittavat niveliä, ja kipu yltää helposti polveen, lonkkaan ja jopa selkään saakka, jalkaterapeutti, emerituslehtori Riitta Saarikoski varoittaa.

Virheasentoja aiheuttavat muun muassa jalkojen rakenneviat, ikääntymisen tuomat vaivat, kovilla alustoilla kulkeminen sekä väärän kokoiset kengät ja korkkarit. Ylipaino ja erilaiset sairaudet ovat vielä omiaan lisäämään ongelmia.

— Sairauksista jalkoihin vaikuttavat eniten diabetes, nivelreuma, psoriasis ja monet neurologiset sairaudet. Seisomatyössäkin jalkojen virheasentojen riski kasvaa.

Vaivat tulevat vähitellen

Virheasennot syntyvät vuosien kuluessa. Syntipukkina voivat olla esimerkiksi huonot kengät, kuten kantanauhattomat sandaalit. Niitä joutuu puristamaan varpailla, jotta kengät pysyvät jalassa.

— Näin opitaan pikku hiljaa käyttämään jalkateriä väärin. Syynä virheasentoihin voivat olla  myös traumojen aiheuttamat kivut: ihminen väistää kipua ja virheellinen liikemalli jää päälle, sanoo jalkojen toimintaan ja hoitoon perehtynyt manipulatiivinen fysioterapeutti Ari Mäkelä.

Yleisimmin kipua ilmaantuu kantapään ja jalkapohjan alueelle.

— Tämä voi johtua nilkan ja jalkaterän liikerajoituksista ja jalkaterän lihasten toiminnan häiriöistä. Niiden seurauksena holvi- ja kaarirakenteet saattavat ”romahtaa”.

Ongelman voi tunnistaa itsekin:

— Jos kenkien sisäreunat kuluvat, on  syytä marssia jalkoja hoitavan asiantuntijan luokse.

Katse kenkiin

Jalkaterien virheasennot saattavat muuttaa koko raajan rakennetta. Ne altistavat nivelet vääränlaiselle kuormitukselle ja tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Yksinkertaisin tapa välttää vaivat ennalta on pitää tukevia kenkiä.

— Hyvissä kengissä käynti on vakaata, kengät eivät hankaa ja niillä on jalan lestiä mukaileva ohuehko ja taipuisa pohja. Korko kattaa leveydeltään koko kantapään eikä nosta sitä paria senttiä ylemmäs. Kärkiosa on myös pystysuuntaansa tilava, jotta varpaille on tilaa, Saarikoski luettelee.

Tärkeää on monipuolinen ja riittävän rasittava liikunta, sillä se ylläpitää lihasten ja nivelten kuntoa,  tasapainoa ja ylipäätään hyvää jalkaterveyttä. Liiallinen ja raju liikunta voi kuitenkin aiheuttaa rasitusvammoja, jotka puolestaan edistävät jalkavaivojen syntyä.

Saarikoski suosittaa paljain jaloin kävelyä.

— Se on kuin jalkajumppaa. Esimerkiksi säären etuosan kiputilat vähenevät, kun kävelet paljain jaloin.

Paljasjalkailu tekee hyvää myös jalkapohjan tuntoaistille, lihaksille sekä nivelille.

— Jos ei ole mahdollisuutta kävellä paljain jaloin, hanki kevytjalkineet, kuten Feelmaxit. Niissä polviniveleen kohdistuu vähemmän kuormitusta kuin tavalliset kengät jalassa, joten tutkijat olettavat, että kevytjalkineet ehkäisisivät polvikulumia.

Jumppaa ja tukea

Virheasentoja hoidetaan jalkaterapeuttien ja fysioterapeuttien suunnittelemalla jalkajumpalla, jossa liikkeet korjaavat jalkojen lihas-
tasapainoa ja linjausta.

Moni tarvitsee myös varpaiden oikaisijoita eli ortooseja sekä tukipohjallisia.

— Apuvälineet auttavat siirtämään painoa pois kipukohdasta. Silloin askel normaalistuu ja kehon toiminta alkaa tervehtyä.

Pohjalliset eivät kuitenkaan ole autuaaksi tekevä apukeino — toisin kuin moni olettaa.

— Pohjallisia käyttää neljä viidestä, kun niitä tarvitsisi vain joka viides. Monet myös tunkevat pohjalliset liian pieniin kenkiin, jolloin jalan lihakset eivät toimi luonnollisesti.

Yksilölliset tukipohjalliset ovat tarpeen, jos on synnynnäinen jalan asentovirhe, diabetes tai nivelreuma. Jalan tutkimukset on hyvä teettää jalka- tai fysioterapeutilla. Samalla kannattaa kysyä, missä tukipohjalliset voisi teettää.
 

— Osta niitä varten asiantuntijan suosittelemat kengät, sillä hukassa ollaan, jos pohjalliset tehdään muokkautuneisiin kenkiin. Kun kengissä on irrotettava pohjallinen, sen tilalle saa yksilöllisen pohjallisen, Saarikoski sanoo.

Jalkojen virheasentoihin pitäisi puuttua heti eikä sitten joskus. Vuosien odottelun jälkeen rakennevirhettä ei välttämättä saa kuntoon.

— Jos kotikonstit eivät helpota kipua parissa viikossa, kannattaa lähteä tutkimuksiin. Kaikkea voi hoitaa! Ja vaikka isompia jalkavaivoja ei olisikaan, ota tavaksesi käydä jalkaterapeutin pakeilla yhtä usein kuin hammastarkistuksessa: siis kerran vuodessa.

Asiantuntijat: Riitta Saarikoski, jalkaterapeutti ja jalkaterapian emerituslehtori
Ari Mäkelä, manipulatiivinen fysioterapeutti, PT Stuodio.