Aikuistyypin diabetesta sairastavia kannustetaan harrastamaan liikuntaa, mutta kovin moni potilas ei onnistu liikkumaan suositusten mukaisesti. Tuoreen tutkimuksen perusteella paremmat tulokset voisikin saada keskittymällä liikunnan lisäämisen sijaan istumisen vähentämiseen ja pilkkomiseen.

Diabetologia-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat yhdeksäntoista keskimäärin 63-vuotiaan diabeetikon kokeeseen, jossa istumisjaksojen keskeyttäminen kevyellä kävelyllä ja seisoskelulla paransi potilaiden insuliiniherkkyyttä ja glukoositasoja jopa enemmän kuin kuntopyörällä polkeminen.

Osana tutkimusta potilaat noudattivat neljän päivän jaksoissa kolmea eri ohjelmaa, joiden aikana heidän ruokavalionsa kontrolloitiin ja veren insuliini- ja glukoosipitoisuuksia mitattiin toistuvasti. Yhden jakson aikana potilaat istuivat 14 tuntia päivässä, toisen aikana yksi tunti istumisesta käytettiin kuntopyörällä polkemiseen ja kolmannen aikana viisi tuntia istumista korvattiin ja keskeytettiin kävelyllä ja seisoskelulla. Jaksojen välillä oli kymmenen päivän tauko.

Istuminen on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty diabeteksen lisäksi sydänriskeihin ja lihomiseen ja nuo vaikutukset näkyvät riippumatta siitä harrastaako ihminen lisäksi liikuntaa. Tämän vuoksi istumisen vähentäminen ja sen pilkkominen jaloittelulla voi olla erityisen kätevä keino parantaa terveyttä. Tämä sopii varsinkin potilaille, joille varsinaiset liikuntaharrastukset ovat hankalia.

Uutispalvelu Duodecim
(Diabetologia 2016;DOI:10.1007/s00125-016-4161-7)
http://link.springer.com/10.1007/s00125-016-4161-7