Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen.

Nesteen kertyminen on eri asia kuin rasvan kertyminen. Vain rasvan kertyminen on lihomista.

Katukuvassa on kilokaupalla lääkkeiden kerryttämää rasvaa ja nestettä. Jos ajatellaan, että 400 000 suomalaista lääkitsee diabetestaan ja 50 000 käyttää psykoosilääkettä, tusinasta vastaantulijasta ainakin yksi on lihonut lääkkeellä.

Painoa nostavia lääkeaineita tunnetaan satakunta, mutta niistä vain muutamat lihottavat reilusti. Mikäli painonnousu mainitaan lääkkeen haittavaikutuksena, ruokavaliotaan on hyvä keventää heti hoidon alussa.

Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. Jos lääkkeen haittavaikutuksena mainitaan väsymys, pitkä lääkekuuri voi tuoda mukanaan muutaman kilon jo siksi, että olo on liikkumiseen liian raukea.

Naiset saattavat syyttää ylikiloistaan hormoniehkäisyä, vaikka todellinen kilojen kertymisen syy olisi yhdessä syömisen ihanuus. Hormoniehkäisy itsessään ei lihota, mutta naishormonit saattavat lisätä soluissa nestettä. Se tuntuu turvotuksena.

Kertyivätpä kilot sitten lääkehoidon sivussa tai syömisen himossa, läski on samaa. Lääkkeillä saadun ylipainon hyvä puoli on se, että kilot todennäköisesti lähtevät, jos lääkehoidon voi lopettaa.

Proviisorit Kirsti Laitinen ja Petri Kröger Kuopion Lääkeinformaatiokeskuksesta muistuttavat, että lääkkeiden vaikutus on yksilöllinen.

– Jos pakkausselosteessa huomautetaan painonnoususta, se ei tarkoita, että taatusti jokainen lihoo. Toisaalta neljän kilon sijasta joku voi lihoa kymmenen. Kun potilas tietää käyttävänsä ruokahalua lisäävää lääkettä, hän voi syödä kevyesti ja välttää kaloripitoisia juomia.

Diabeetikko keventää

Tyypin 2 diabetes johtuu pääosin lihomisesta, mutta itse taudin hoitaminenkin voi johtaa painonnousuun. Hoito aloitetaan yleensä suun kautta otettavilla lääkkeillä. Niistä useimmat nostavat painoa muutaman kilon.

Uudet diabeteslääkkeet hillitsevät ruokahalua ja tekevät kylläiseksi pienillä annoksilla. Laihduttavatko pistettävät suolistohormonilääkkeet tyypin 2 diabeetikkoa?

- Kyllä laihduttavat. Suomessa on markkinoilla kahdesti päivässä pistettävä eksenatidi (Byetta), kerran päivässä pistettävä liraglutidi (Victoza) sekä kerran viikossa pistettävä pitkävaikutteinen eksenatidi (Bydureon), vastaa professori Johan Eriksson Helsingin yliopistosta.

Uudet lääkkeet vaikuttavat näläntunteeseen ja hillitsevät ruokahalua, toisin sanoen pienempi annoskoko tekee kylläiseksi. Laihtumista edistää myös se, että vatsalaukun tyhjeneminen hidastuu.

Paino putoaa keskimäärin kolme kiloa puolessa vuodessa. Osalla paino putoaa jopa kahdeksan kiloa puolessa vuodessa. Vaikutus painoon jatkuu pitempään, ja runsaan kolmen vuoden aikana parhaiten pärjäävä neljännes laihtuu toistakymmentä kiloa. Kaikki eivät kuitenkaan onnistu laihtumaan suolistohormonilääkkeillä. Vielä ei tiedetä, mistä se johtuu.

Nyt markkinoilla olevat lääkkeet on tarkoitettu nimenomaan tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Niiden tehoa tutkitaan myös muilla kuin diabeetikoilla, ja tulokset ovat varsin lupaavia.
Lääkäreillä on mahdollisuus kirjoittaa lääkkeitä myös muuhun kuin varsinaiseen käyttötarkoituksen. Suolistohormonilääkkeitä voi siis määrätä laihdutuksen tueksi.

Pitkään tyypin 2 diabeteksen hoidossa käytetty metformiini vähentää glukoosintuotantoa maksassa ja pienentää siten veren sokeripitoisuutta. Vanha lääke on kokenut renessanssin. Se on edullinen ja eikä sen ole todettu lihottavan niin kuin uudempien diabeteslääkkeiden. Päinvastoin metformiini saattaa laihduttaa muutaman kilon. Siksi se on nykyisin ylipainoisten diabeetikkojen ensisijainen suun kautta otettava sokerilääke.

Uusia pistoslääkkeitä käyttävänkään ei kannata luopua diabetekseen määrätystä metformiinista. Pistoslääkkeet sopivat erinomaisesti tyypin 2 diabeteksen hoitoon ylipainoisilla ja lihavilla heti metformiinin jälkeen. Ne voivat siirtää insuliinihoidon aloituksen vuosilla eteenpäin.

Suun kautta otettavat insuliiniherkistäjät, pioglitatsoli ja rosiglitatsoli, keräävät nestettä soluihin muutaman kilon verran.

– Nesteen kertyminen on eri asia kuin rasvan kertyminen, Kröger huomauttaa. –Vain rasvan kertyminen on lihomista.

Kerran päivässä suun kautta otettu sitagliptiini tukee elimistön omaa kykyä pienentää veren sokeripitoisuutta. Se on metformiinin kanssa käytettynä tehokas eikä sen tiedetä aiheuttavan painonnousua.

Sekä 1 että 2 tyypin diabeteksen insuliinihoito saattaa lihottaa. Paino nousee pistoshoidon aluksi yleensä 2–4 kiloa, koska sokeri siirtyy verestä solujen energiaksi. Ylimääräinen energia varastoituu aina rasvana. Painonnousu voidaan helposti estää järkevällä ruokavaliolla. Napostelun kanssa kannattaa olla tarkkana.

– Verensokerin vaihtelu ja varsinkin verensokerin liiallinen lasku saattavat pelottaa diabeetikkoja niin paljon, että he turvautuvat turhan tuhteihin välipaloihin, Petri Kröger pelkistää ravitsemusneuvonnan tärkeyden.

Psyykenlääkkeen voi vaihtaa

Lihottavia psykoosilääkkeitä on useita. Ne voivat häiritä nälän ja kylläisyyden tuntemuksia. Tuore tutkimus varmistaa, että psykoosilääkkeet lihottavat, koska ne lisäävät ruokahalua.

Psykoosilääkkeet myös kuivattavat suuta. Jos nahkeaan tunteeseen juo kaloripitoisia juomia, saa litrasta limsaa jo 500 turhaa kilokaloria. Parissa viikossa voi limsanjuonnilla lihoa kilon.

Skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon käytettävät lääkkeet rauhoittavat. Liikkuminen saattaa niiden käyttäjillä vähetä. Mielialantasaajista, joita käytetään kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa, vähiten painoa nostaa karbamatsepiini.

Skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö ovat niin vakavia sairauksia, ettei niiden lääkehoitoa voi lopettaa lihomisen takia. Lääkäri voi ehkä pienentää annosta tai vaihtaa lääkkeen toiseen.
Elämäntapaneuvonta auttaa tiedostamaan, minkä verran mikäkin ruoka sisältää energiaa.

– Lääkärin pitäisi mitata potilaansa verensokeri, paino, vyötärönympärys ja kolesteroliarvot ennen kuin aloitetaan uusi psykoosilääke. Painoa olisi hyvä seurata kuukausittain puolen vuoden ajan, Kirsti Laitinen suosittaa. 

Masennuslääkkeissä on väsyttäviä valmisteita, jotka saattavat verottaa liikkumishaluja. Painoa nostavat eniten trisykliset masennuslääkkeet ja mirtatsapiini, jota käytetään pieninä annoksina myös unilääkkeenä.

Täysin päinvastainen vaikutus kilojen kertymiseen on SSRI-masennuslääkkeillä, serotoniinin takaisinoton estäjillä. Niitä käytetään eniten masennuksen hoidossa ja ne pudottavat potilaan painoa muutaman kilon, kun välittäjäaineiden tasapaino korjaantuu.

Mielialalääkkeillä painonlasku voi juontaa siitäkin, että mieliala nousee ja potilas jaksaa jälleen lähteä liikkeelle. Kivunhoidossa pieninä annoksina käytetyt masennuslääkkeet eivät painoa muuta.
Mikäli psyykenlääkkeitä käytetään pieninä annoksina muihin sairauksiin, kuten masennuslääkkeitä kipuihin, ne eivät lihota.

Kortisoni muuttaa muotoa

Vaikeisiin tulehdussairauksiin pitkiä aikoja suun kautta otettu kortisoni saattaa vaikuttaa käyttäjänsä ulkonäköön, sillä kortisoni muuttaa rasvan paikkaa elimistössä. Glukokortikoidin eli kortisonin ja synteettisten kortikoidien on todettu kasvattavan rasvasoluja varsinkin keskivartalolla ja maksan ympärillä.

Pitkään kortisonia suun kautta käyttävillä rasva siirtyy raajoista keskivartalolle. Samoin kasvot ja niska voivat pyöristyä. Kortisoni myös lisää ruokahalua. Lisämunuaisen tuottaman glukokordikoidin tehtävä on luonnostaankin turvata elimistön energiansaanti kovassakin rasituksessa.

Kun kortisonin käytön lopettaa, myös muutokset palautuvat pikkuhiljaa. Muidenkaan lääkkeiden lihottava vaikutus ei ole ikuinen. Laihtuminen alkaa, kun lääkkeen voi lopettaa.

Lue lisää:

Kortisoni tepsii ja turvottaa

Näin käytät kortsinoa oikein

Syitä painonnousuun

  1. Lääkkeet muuttavat elimistön välittäjäaineita ja aineenvaihduntaa.
  2. Perimä vaikuttaa: sama lääke voi laskea painoa yhdellä, nostaa toisella.
  3. Lääkehoidon aikana ruokahalu voi lisääntyä, liikunta vähentyä.
Vierailija

Lääke lihottaa – aluksi

On kokemusta masennuslääkkeestä jonka seurauksena lihoin pari kiloa per viikko. Painoni oli pysynyt sitä ennen 30 vuotta lähes samana kuten elintavatkin. Lihominen johtui siitä, että lääke esti kylläisyyden tunteen syntymisen aterian jälkeen, jolloin tunsi tarvetta syödä vähän väliä. Kylläisyyden tunne syömisen jälkeen palautui lääkkeen lopettamisen jälkeen, mutta ylimääräisten kilojen pudottaminen oli paljon vaikeampaa. Kyse ei siis ole väsymyksestä ja liikkumattomuudesta vaan lääkkeen...
Lue kommentti
Vierailija

Lääke lihottaa – aluksi

Syöthän ravintolisiä? B:eet C-vitamiinia 500µg/vrk D-vitamiinia 100µg/vrk Magnesium (sitraattimuoto) 400µg/vrk Omega 3 K2-vitamiinia 50-100µg/vrk mm. Citymarket ja iHerb myy edullisesti vitamiineja. Ravinnosta ja ravintolisistä, joilla korjataan ravintoainepuutokset, jotka aiheuttavat myös aivojen toimintahäiriöitä ei saa kuitenkaan sellaisia voittoja kuin uusista synteettisistä lääkkeistä, joita lääketehtaat kehittelevät. Psykiatriasta on tullut lääketeollisuuden kultakaivos. Pitäisi olla...
Lue kommentti
laihdutus dieetit kalorit kaloritiheys

Maha ei tunne kaloreita, vaan syödyn ruoan määrän ja kylläisyyden. Ideana on oppia valitsemaan ruoat niiden kaloritiheyden mukaan.

Tammikuussa monet vannovat paremman elämän – ja laihduttamisen nimeen. On hyvä kuitenkin muistaa, ettei tiukoilla dieeteillä pötki pitkälle. Pinnistely johtaa vain painon jojoiluun.

Aivomme ja vatsamme elävät edelleen kivikautta, jolloin hengissä pysyäkseen oli vältettävä nälkää ja ahmittava kaikki tarjottu ruoka. Pitkä geneettinen perimä pitäisi opettaa uusille tavoille.

Maha ei tunne kaloreita, vaan syödyn ruoan määrän ja kylläisyyden. Ideana on oppia valitsemaan ruoat niiden kaloritiheyden mukaan. ”Painoneutraaleissa” ruoissa on kaloreita korkeintaan 150/100 g. Ne eivät lihota, kunhan pysyy kohtuudessa ja sopivan kylläisenä.

– Kalorit eivät saisi hallita ajatuksiamme . Ruoka pitäisi syödä leppoisissa tunnelmissa toisten seurasta nauttien, korostaa professori Pertti Mustajoki tuoreessa kirjassaan.

10 vinkkiä painonpudotukseen

  1. Selvitä perusruokien kaloritiheys. Fineli.fi-tietokannasta voi tarkistaa kaloripitoisuuksia.
  2. Sijoita ruoat jääkaappiin kaloreiden mukaan.
  3. Ruokasisusta kotisi hedelmillä.
  4. Vaihda lautaset pienempiin.
  5. Käytä korkeita laseja leveiden sijaan.
  6. Lautaselle saa jättää ruokaa.
  7. Yksi kierros buffapöydässä riittää.
  8. Täytä lautanen puoliksi kasviksilla.
  9. Tee kauppaan ostoslista.
  10. Vältä jättipakkausten ostamista.

Pertti Mustajoki, Vähennä kaloreita – ilman dieettiä, 29 e, Duodecim 2016.

Lisää laihdutusvinkkejä löydät Hyvä terveys 1/20017.

karsi piilosokeri laihdutus

Poimi kauppakassiin hyviä hiilareita ja jätä sokerivälipalat hyllyyn, niin kilotkin karisevat. Kehosi tarviseman sokerin saat kunnon ruoastakin.

Halusitpa päästä eroon muutamasta kilosta tai suuremmasta ylipainosta, pohdi ensin, mitä muutoksia ruokavalioon on hyvä tehdä. Viime aikoina on keskusteltu sokerista, sillä meillä syödään paljon välipaloja ja välipalatuotteista kertyy reilusti sokeria. Sokerista saa energiaa mutta ei lainkaan suojaravintoaineita.

Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmin mielestä sokerin syöminen ei ole suomalaisten suurin ravitsemusongelma, mutta hän pitää lisättyä sokeria, sakkaroosia, kuitenkin tarpeettomana. Elimistölle riittävät ruoasta luonnostaan saatavat sokerit ja muut hiilihydraatit.

– Keskimäärin aikuiset saavat ruoastaan sokeria lähes suositusten mukaan, mutta niitä, jotka syövät paljon sokeripitoisia tuotteita, on kuitenkin liikaa, sanoo Fogelholm. Lapsilla ja nuorilla suositus ylittyy heti vauvaiän jälkeen.

Vaihda huonot hiilarit hyviin

Pelkkää sokerin saantia on kuitenkin turha tuijottaa, sillä sen suoraa yhteyttä terveysongelmiin ei ole pystytty osoittamaan tutkimuksissa. Sen sijaan tiettyjen sokeripitoisten tuotteiden ja lihavuuden välillä on havaittu yhteys.

Runsaasti sokeripitoisia juomia käyttävien on todettu olevan useammin ylipainoisia. Heillä on myös suurempi riski sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Selvää on lisäksi, että sokeri vaikuttaa hampaiden terveyteen.

Fogelholm neuvoo vähentämään niiden ruoka-aineiden käyttöä, joiden on havaittu aiheuttavan suurimman lihomisriskin, kuten valkoisia, puhdistettuja viljatuotteita sekä sokeripitoisia juomia, jälkiruokia, makeisia ja leivonnaisia.

Myönteisesti painonhallintaan vaikuttavat puolestaan kuitupitoiset ruoat ja vähärasvaiset maitovalmisteet sekä terveellinen ruokavalio yleensä.

Viljavalmisteet ovat parhaita ravintokuidun lähteitä, ja niistä voi valita tummat tuotteet, joista ravintokuitua ei ole puhdistettu pois. Lisäksi tummat viljavalmisteet sisältävät kivennäisaineita ja B-ryhmän vitamiineja enemmän kuin valkoiset.

– Paras tapa parantaa ruokavaliota ja välttää liikakiloja, on pitää kiinni hyvästä ruokarytmistä ja syödä säännöllisesti aamiainen, lounas sekä päivällinen. Aterioilla syödään terveellisemmin kuin välipaloilla, eikä silloin kerry niin helposti turhaa energiaa, Fogelholm painottaa.

Nipistä näistä

  • Osta maustamatonta jogurttia, viiliä ja rahkaa ja mausta ne itse hedelmillä ja marjoilla.
  • Käytä päivittäisinä juomina vettä, maitoa ja piimää sekä muutama kupillinen sokeroimatonta teetä ja kahvia. Jos käytät tuoremehua, lasillinen päivässä riittää. Jos juot virvoitusjuomia, osta sokerittomia.
  • Tarkista säännöllisesti käyttämiesi tuotteiden pakkausselosteesta sokerimäärä ja valitse vähemmän sokeria sisältävät tuotteet, esimerkiksi myslit, murot, välipalapatukat, kuivatut hedelmät ja leivät.
  • Mieti, miten ison pakkauksen tarvitset ja vältä jättipakkauksia. Osta mieluummin suklaapatukka kuin levy ja jäätelöpuikko kuin jättituutti.

Mihin sokeria tarvitaan?

Tavallinen sokeri eli sakkaroosi on puhdasta hiilihydraattia. Elimistömme tarvitsee hiilihydraatteja energian tuotantoon, ja esimerkiksi aivot tarvitsevat glukoosisokeria noin 100 grammaa vuorokaudessa. Monet ruoka-aineet sisältävät sokereita luonnostaan, hedelmissä ja marjoissa on sakkaroosin lisäksi hedelmäsokeria eli fruktoosia, ja maidossa maitosokeria eli laktoosia. Viljatuotteet ja juurekset sisältävät tärkkelystä, joka pilkkoutuu ruoansulatuksessa sokereiksi. Ne imeytyvät verenkiertoon glukoosina ja kulkeutuvat kaikkien solujen ravinnoksi.

Sokerin hyväksikäyttöön tarvitaan insuliinihormonia, jota vapautuu haimasta veren sokeripitoisuuden noustessa. Liikakilot voivat heikentää insuliinin tehoa, jolloin riskinä on sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Elimistö käyttää hyväkseen aterian sisältämät hiilihydraatit noin neljän tunnin kuluessa, jolloin tulee nälkä ja tarvitaan lisää ravintoa. Sopiva aterioiden rytmitys tukee myös normaalia insuliinin toimintaa.

Nopeasti imeytyvää puhdasta sokeria elimistö ei tarvitse, paitsi ehkä palautuakseen rasittavasta urheilusuorituksesta. Kun hiilihydraattien lähteenä ovat kuitupitoiset viljat, hedelmät, marjat, juurekset ja palkokasvit, sokerit imeytyvät hitaasti elimistöön ja antavat tasaisesti energiaa solujen käyttöön.

Tummissa sokereissa ja siirapeissa on energiaa yhtä paljon kuin valkoisessa sokerissa, joten niiden käyttö ei juuri muuta ruokavaliota terveellisemmäksi. Valkoinen, puhdistettu sokeri on puhdasta sakkaroosia eikä se sisällä hiilihydraattien lisäksi muita ravintoaineita. Puhdistamattomissa, tummissa sokereissa on mukana hiukan kivennäisaineita.

laihdutus

Ravitsemuksen asiantuntija Patrik Borg antaa kolme hoikistavaa vinkkiä.

  1. Ymmärrä, että laihdutus on paljon muutakin kuin syömistä ja liikkumista. Tärkeitä ovat myös uni, jaksaminen, arjen hallinta, tunteet ja oman itsensä näköinen elämä.
  2. Opettele oma tapasi tehdä muutoksia. Kukaan muu ei voi tietää, mikä sinulle sopii. Toisten ideoita voi toki kokeilla.
  3. Sisäistä, ettei laihtuminen tuo paljonkaan onnea ja hyvinvointia. Sen sijaan hyvinvointiin ja onneen keskittyminen tuo usein pysyvää laihtumista.

 

Katso kun Patrik Borg ja Raakel Lignell keskustelevat laihdutuksesta:

Huono uni herättää herkkuhimon

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan?

Onnen tavoittelu laihduttaa

 

univaje päivärymi kirkasvalo laihdutus

Ihan heti ei arvaisi, että kirkasvalon napsauttaminen päälle aamuisin ja hikiliikunnan siirtäminen alkuiltaan voivat hoikistaa. Näin kuitenkin on. Ota käyttöön unitutkija Timo Partosen suosittelema päivärytmi, niin painohallinta helpottuu.

Kello 6–10 Aamuinen valohoito

Napsauta kirkasvalolaite päälle aamulla ennen kello 10:tä. Nauti kirkkaudesta 30 minuutista tuntiin joka päivä, ainakin kaikkina arkipäivinä. Silmiin tuleva kirkasvalo tahdistaa sisäistä kelloa niin, että päivällä pysyy virkeänä ja illalla nukuttaa, kun on aika käydä sänkyyn. Lisäksi se hillitsee makeanhimoa, joka usein alkaa vaivata iltapäivän ja illan aikana.

Kirkasvalosta silloin tällöin ei ole hyötyä painonhallinnassa. Vaikutus lakkaa pian, jos lopettaa lampun säännöllisen käytön.

Kello 16–18 Alkuillan lisätujaus

Jos iltainen makeanhimo on suuri, kirkasvalohetken voi uusia ennen kello 18:aa. Aurinko korvaa kirkas valon keväällä ja kesällä – tee pieni happihyppely aamulla ennen kymmentä ja toisen kerran alkuillasta. Myöhäinen kukkuminen auringonvalossa siirtää luontaista nukahtamisaikaa liian kauas.

Kello 16–19 Liikettä lihaksiin

Siirrä hikiliikunta aikaisemmaksi, jotta palautumiseen jää aikaa 3–4 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Ei siis jumppatuntia tai kuntosali treeniä klo 19 jälkeen. Raskas liikunta myöhään voi virkistää niin, ettei uni tule ennen puoltayötä, jos silloinkaan.

Kevyttä arkiliikuntaa voi harrastaa vielä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Monilla kävely sopii rauhoittavaksi iltarutiiniksi.

Kello 20 Syöminen yötauolle

Nyt on viimeistään aika laittaa jääkaapin ja herkkukätköjen ovet säppiin. Ennen iltakahdeksaa syöty kilo kalori tulee käytettyä energiaksi todennäköisemmin kuin sen jälkeen syöty. Jos olet iltaisin kovin nälkäinen, muuta rytmiäsi päivällä: syö useita pieniä aterioita pitkin päivää.

Kello 21 Rauhoitusaika

Tunti ennen haluttua nukahtamisaikaa alkaa rauhoitusaika – aivan kuten lapsilla. Jos siis toivot nukahtavasi kymmeneltä, lopeta kiiruhtaminen ja asetu aloillesi yhdeksältä. Jos aikomuksenasi on painua pehkuihin yhdeltätoista, rauhoitu viimeistään kymmeneltä.

Kunnioita luontaista nukahtamisaikaasi. Jos ohitat sen, nukahtaminen voi viivästyä pahimmillaan jopa kolme tuntia, useimmilla tunnin tai kaksi.

Sulje tietokone ja televisio ennen sänkyyn menoa, äläkä vilkuile sängyssä sähköposteja, sillä valo aktivoi aivoja ja häiritsee nukahtamista. Liian jännittävä kirjakaan ei sovi unen houkuttelijaksi. Ehkä voisit harkita tylsän puoleista unikirjaa?

Kello 23 Vähittäinen hivutus

Aikaista nukkumaanmenoa viisi minuuttia joka arkipäivä. Viikon loppuna riittää, kun pidät kiinni normaalirytmistä etkä kuku myöhään. Parissa viikossa nukahtamisaika on aikaistunut kuin huomaamatta tunnilla. Sama keino toimii myös lapsilla ja teineillä.

Asiantuntija: Timo Partonen, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.