Mikä vikana?

Julkaistu:

FODMAPista apu vatsavaivoihin

Soili Soisalo, Nina Riihimaa

fodmapista apu vatsavaivoihin

FODMAP-ruokavalio helpottaa monen herkkävatsaisen oloa. Turvotus, kivistys ja ilmavaivat häviävät, kun ruoassa ei ole huonosti imeytyviä hiilihydraatteja.

Vatsaoireita vähentävä ruokavalio on saanut nimensä huonosti imeytyvistä hiilihydraateista FODMAP (fermentable oligo-, di- and monosaccharides and polyols). Ne voivat aiheuttaa monenlaisia oireita: turvotusta, ilmavaivoja, vatsakipua ja ripulia. Tällaisia riskihiilihydraatteja ovat esimerkiksi laktoosi eli maitosokeri ja fruktoosi eli hedelmäsokeri sekä makeutusaineina käytettävät ksylitoli, mannitoli ja sorbitoli.

FODMAP-yhdisteet eivät pilkkoudu ja imeydy ohutsuolessa vaan kulkeutuvat paksusuoleen, jossa bakteerit käyttävät eli fermentoivat ne. Käymisessä muodostuu kaasua, joka tuntuu kipuna ja ilmavaivoina.

Joissain juureksissa, kuten punajuuressa, herneissä ja muissa palkokasveissa sekä sipuleissa on näitä yhdisteitä. Myös tietyt hedelmät, esimerkiksi omena, päärynä, luumu ja vesimeloni, sisältävät huonosti imeytyviä hiilihydraatteja. Lisäksi ruis, vehnä ja ohra sekä monet elintarviketeollisuuden käyttämät kuitulisät voivat aiheuttaa oireita.

Vältettävien ruoka-aineiden lista voi näyttää pitkältä, mutta kasviksissa on paljon sopivia vaihtoehtoja, kuten tomaatti, kurkku, kesäkurpitsa, peruna ja monet juurekset sekä salaatit.

Useimmille käyvät monet marjat, ja hedelmiä nautittaessa hyvä ohje on syödä vain yksi hedelmä kerrallaan, sillä suuri määrä voi aiheuttaa oireita.

Viljoista kaura, riisi, kvinoa, maissi sekä speltti ja tattari sopivat useimmille. Ruista ja vehnääkään ei tarvitse välttää täysin vaan leivonnaiset voivat sisältää niitä pieniä määriä. Pasta kannattaa vaihtaa maissi- tai riisipastaan, myös osa gluteenittomista tuotteista käy.

Maitotuotteista useimmille sopivat vähälaktoosiset valmisteet. Kananmuna, kala ja liha sekä kasviöljy eivät sisällä hiilihydraatteja, joten niitä voi syödä monipuolisesti ja vaihtelevasti.Yleensä myös soijaproteiinivalmisteet ja tofu sekä quorn-proteiini käyvät.

Pähkinöistä cashew ja pistaasi eivät sovi, muut käyvät ainakin pieninä määrinä, samoin siemenet. Myös tölkkipapuja voi kokeilla pieniä määriä.

Lue lisää

toiminnallisista vatsavaivoista

kuiduista

Kommentit

1/3

Kiva, että FODMAP-ruokavaliosta puhutaan (low FODMAP diet), kiitos siitä! Otsikko vaan on vähän hassu, kun ne FODMAPit nimenomaan saattaa olla oireiden aiheuttajia. Toki vastakkaisiakin tutkimustuloksia on tutkimuksista tullut, eli että FODMAPit ovatkin auttaneet vatsavaivoissa. Tämä tosin on luonnollista, sillä vatsavaivoja on monenlaisia ja lähinnä FODMAP-ruokavaliosta hyötyvät ärtyvän suolen oireyhtymää potevat. Kaikki vatsavavaivat eivät suinkaan mene tähän kategoriaan. Yt. Leena Putkonen, laill.ravitsemusterapeutti 

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 09:00"]

Kiva, että FODMAP-ruokavaliosta puhutaan (low FODMAP diet), kiitos siitä! Otsikko vaan on vähän hassu, kun ne FODMAPit nimenomaan saattaa olla oireiden aiheuttajia. Toki vastakkaisiakin tutkimustuloksia on tutkimuksista tullut, eli että FODMAPit ovatkin auttaneet vatsavaivoissa. Tämä tosin on luonnollista, sillä vatsavaivoja on monenlaisia ja lähinnä FODMAP-ruokavaliosta hyötyvät ärtyvän suolen oireyhtymää potevat. Kaikki vatsavavaivat eivät suinkaan mene tähän kategoriaan. Yt. Leena Putkonen, laill.ravitsemusterapeutti 

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
2/3

Kvinoa eli kinua (Chenopodium quinoa, engl. quinoa) on eteläamerikkalainen hiilihydraattipitoinen ruokakasvi. Se ei ole heinäkasvi kuten viljat, mutta sitä käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan. Sen lehtiä voidaan syödä lehtivihanneksen tapaan. Kvinoan tunnetuimpia sukulaisia ovat jauhosavikka, punajuuri ja pinaatti.

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 01:01"]

Kvinoa eli kinua (Chenopodium quinoa, engl. quinoa) on eteläamerikkalainen hiilihydraattipitoinen ruokakasvi. Se ei ole heinäkasvi kuten viljat, mutta sitä käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan. Sen lehtiä voidaan syödä lehtivihanneksen tapaan. Kvinoan tunnetuimpia sukulaisia ovat jauhosavikka, punajuuri ja pinaatti.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
3/3

Virallisilla ravitsemusterapeuteilla on niskassa VRN, valtion ravitsemusneuvottelukunta, joka määrittää ravitsemuspoliittisen linjan. Siitä ei noin vain lipsuta, jos mieli pysyä työllistyneenä. Joten kyseiset tyypit kannattaa kiertää kaukaa, jos on tarve saada ravinnolla kroppansa kuntoon. Itsellä pelkkiä huonoja kokemuksia. Ja julkisuudessa ravitsemusasioita möläyttelevät terpat voisivat keksiä jonkun muun harrastuksen.

 

Prosessoitu maito, viljat, sokeri, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit ja kasvirasvakermat) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.


Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm


Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle.

Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 04:25"]

Virallisilla ravitsemusterapeuteilla on niskassa VRN, valtion ravitsemusneuvottelukunta, joka määrittää ravitsemuspoliittisen linjan. Siitä ei noin vain lipsuta, jos mieli pysyä työllistyneenä. Joten kyseiset tyypit kannattaa kiertää kaukaa, jos on tarve saada ravinnolla kroppansa kuntoon. Itsellä pelkkiä huonoja kokemuksia. Ja julkisuudessa ravitsemusasioita möläyttelevät terpat voisivat keksiä jonkun muun harrastuksen.

 

Prosessoitu maito, viljat, sokeri, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit ja kasvirasvakermat) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.


Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm


Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle.

Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkitys ovat pakollisia kenttiä
Kommentoidaksesi nimimerkillä kirjaudu sisään

Teemat