Mikä vikana?

Julkaistu:

Niskassa rutisee, mikä auttaa?

Emmi Nissi

Selvitä niskavaivasi syy, ennen kuin alat hoitaa sitä. Jäykistynyt niska kaipaa rentoutusta ja venytystä, kipuniskaa pitää vahvistaa.

Kuuluuko niskasta rutinaa, kun taivutat päätäsi? Kaularangan kulumamuutokset lisääntyvät iän myötä, mutta kaikki eivät kärsi oireista. Muutokset ja niihin liittyvä kipu alkavat yleistyä yli 50-vuotiailla. Silloin lämpöhoito tai fysioterapeutin antamat voimisteluohjeet voivat olla paikallaan.

Niskavaivan syy on tärkeää selvittää, jotta kivun saa kaikkoamaan. Pääperiaate on seuraava: Jäykkiä ja kivistäviä lihaksia on opittava rentouttamaan ja venyttämään. Pitkäaikaiseen niskakipuun taas auttaa niskalihasten vahvistaminen.

– Niskakivuista kärsiviä kannustetaan olemaan aktiivisia. Aktiivinen elämäntapa ja liikunta ylipäätään auttavat myös ehkäisemään kipuja, sanoo fysiatrian dosentti Olavi Airaksinen Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.

Kun kramppi yllättää

Kun lihakseen iskee äkillinen kipu, se menee kramppiin. Silloin suurin osa lihassyistä on joutunut jännittyneeseen, tulehtuneeseen tilaan.

Lihasperäinen kipu tuntuu pistelynä, puutumisena, pistävänä kipuna tai särkynä hartioissa, käsissä tai päässä. Lihasjännitystä aiheuttavat niskan vammat, niskan tai pään alueen poikkeava kuormitus tai pitkäaikainen huono asento.

Krampin voi saada myös äkillisen venytyksen aiheuttaman revähdyksen tai vedon takia. Niskakipu on yleisempää talvella kuin kesällä.

– Kun lihas on viileä, sen aineenvaihdunta heikkenee ja lihas jää helposti jännittyneeksi, selittää Jari Ylinen.

Molemmin puolin kaulaa sijaitsevat pään kiertäjälihakset ovat erityisen herkkiä kylmälle. Muista siis kaulahuivi kylmällä säällä, ettei viima kipeytä niskaa!

Lihasten lisäksi kipuherkkiä niskan rakenteita ovat nikamat, nivelsiteet ja alueen hermot.

Taltuta ensin kipu

Hetkellinen niskakipu menee yleensä ohitse hieronnalla, kylmä- tai kuumahoidolla tai akupunktiolla.
Fysiatrian erikoislääkäri Jari Ylisen ja hänen tutkimusryhmänsä tekemän viimevuotisen tutkimusten mukaan hieronta lievitti niskan jäykkyyttä paremmin kuin venyttely.

Lieviin kipuihin auttaa parasetamoli. Jos siitä ei ole apua, tulehduskipulääkkeet auttavat katkaisemaan kivun. Sairauslomaa tarvitaan harvoin.

Olavi Airaksisen mukaan tulehduskipulääkkeitä suositellaan käytettäväksi kuureina viikon tai maksimissaan kolmen kuukauden ajan.

– Tulehduskipulääkkeet ovat turvallisia, kun lääkevalinta tehdään huolella ja potilaan tila otetaan huomioon. Suurin riski liittyy yleensä itselääkintään ja useiden eri valmisteiden sekakäyttöön, Airaksinen muistuttaa.

Päivittäisiä toimia ja niskan liikuttamista kannattaa jatkaa kivun sallimissa rajoissa niin pian kuin mahdollista. Paraneminen tapahtuu yleensä nopeammin, jos jatkaa töissä olemista.

Lääkärin kannattaa mennä viimeistään silloin, kun niskakipu on jatkunut kuukauden päivät.

– Mitä aiemmin syihin puututaan, sitä helpompi niskakivusta on päästä eroon. Jos kipu on sietämätön, mene lääkäriin heti, neuvoo Airaksinen.

Pitkittyneeseen niskakipuun voi olla apua myös fysioterapeutin antamasta liikehoidosta. Se tarkoittaa kaularangan liikkuvuuden parantamista.

– Osaavan ammattilaisen käsissä se on turvallista, sanoo Airaksinen.

Totta vai tarua niskavaivoista?

1. Niskaa kannattaa aina jumpata.

Väärin. Akuutissa kipuvaiheessa ei ole suositeltavaa jumpata niskaa. Silloin auttaa kuuma- tai kylmähoito sekä niskan venyttely. Kipuvaiheessa suositellaan kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä. Mitään sellaista ei kannata tehdä, mikä sattuu. Kun akuutti kipuvaihe on mennyt ohitse, voi aloittaa varovaisen lihasvenytyksen ja hieronnan. Jos kaularangassa on nivelkulumia, fysioterapeutti antaa jumppaohjeet.

2. Pyörällä ajaminen lisää niskakipuja.

Osittain totta. Pyöräily ja uinti aiheuttavat niskakipuja, jos asento on niskalle huono. Kyse on siis asennosta ja tekniikasta. Pyöräillessä ollaan helposti etukumarassa. Uidessa taas pää saattaa olla ylhäällä ja silloin niska jännittyy ja kipeytyy.

3. Pitkäkaulaisten ihmisten niska kipeytyy helposti.

Osittain totta. Pitkässä ja hoikassa kaulassa on vähemmän tukirakennetta ja se kestää vähemmän kuormitusta. Asento vaikuttaa silti enemmän kuin niskan rakenne.

4. Suuret rinnat aiheuttavat niskakipuja.

Totta. Joskus naisten niskakipujen syynä voivat olla suuret rinnat. Yleensä osa rintojen kuormituksesta lähtee pois laihduttamalla. Joskus myös plastiikkakirurgista pienennysleikkausta voi olla apua, mutta leikkaukset ovat harvinaisia. Kiinnitä huomiota oikein tukeviin rintaliiveihin. Liivien olkaimissa olisi hyvä olla sitä enemmän leveyttä, mitä isommat rinnat ovat.

5. Kotihieronta saattaa pahentaa niskakipuja.

Väärin. Niin kauan kuin pysytään niska-hartia-alueella, hierominen on sallittua kotona. Otteiden on hyvä olla isoja ja pyöreitä. Täysin riskitöntä kotihieronta ei ole. Kaulan etulihaksia ei pitäisi ammattitaidottoman mennä hieromaan lainkaan.

Asiantuntijana fysiatrian erikoislääkäri Jari Ylinen Keski-Suomen keskussairaalasta.

Kommentit

1/1

Mulla on noin 3 viikkoa kestänyt outo tunne kurkussa sekä ihan kamala hartiakipu! Kurkkua poltteli aina kun puhuin tai söin, mutta nielun kanssa ei ollut ongelmia. Pahinta oli, että sisäänhengitys sattui kokoajan. Kävin työterveyslääkärillä ja hän pisti lähetteen verikokeisiin (jos kurkkukipu johtuisi kilpirauhasista). Mitään ongelmaa niissä ei ollut. Lääkäri kokeili hartioitani sekä niskaa, ja sanoi että hartialihakseni ovat niin jumissa että (jokin lihas, en muista nimeä) joka kulkee kaulan kautta painaa henkitorveani (??). Suositteli ottamaan yhteyttä työpaikkaani ja tarkistaa, kattaahan meillä työterveys fysioterapian. Työpaikalla todettiin että ei todellakaan kata tuollainen itseaiheutettu ''pieni'' lihaskramppi. 

No, säädin sitten työtasoa sekä tuoliani sopivan korkuiseksi muttei vieläkään auta vaan kummatkin hartiat ovat niin jumissa että kokoajan on kamala päänsärky! Mitkään lihaksenrentouttavat voiteetkaan auta, eikä lymfahieronta.

Osaako joku siis suositella Helsingissä tiettyä fysioterapeuttia, kun niitäkin näyttää olevan pilvin pimein enkä tiedä mistä valita?

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 04:26"]

Mulla on noin 3 viikkoa kestänyt outo tunne kurkussa sekä ihan kamala hartiakipu! Kurkkua poltteli aina kun puhuin tai söin, mutta nielun kanssa ei ollut ongelmia. Pahinta oli, että sisäänhengitys sattui kokoajan. Kävin työterveyslääkärillä ja hän pisti lähetteen verikokeisiin (jos kurkkukipu johtuisi kilpirauhasista). Mitään ongelmaa niissä ei ollut. Lääkäri kokeili hartioitani sekä niskaa, ja sanoi että hartialihakseni ovat niin jumissa että (jokin lihas, en muista nimeä) joka kulkee kaulan kautta painaa henkitorveani (??). Suositteli ottamaan yhteyttä työpaikkaani ja tarkistaa, kattaahan meillä työterveys fysioterapian. Työpaikalla todettiin että ei todellakaan kata tuollainen itseaiheutettu ''pieni'' lihaskramppi. 

No, säädin sitten työtasoa sekä tuoliani sopivan korkuiseksi muttei vieläkään auta vaan kummatkin hartiat ovat niin jumissa että kokoajan on kamala päänsärky! Mitkään lihaksenrentouttavat voiteetkaan auta, eikä lymfahieronta.

Osaako joku siis suositella Helsingissä tiettyä fysioterapeuttia, kun niitäkin näyttää olevan pilvin pimein enkä tiedä mistä valita?

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä

Teemat