Jyrki Sukula ehtii moneen mutta on oppinut kantapään kautta kohtuuden merkityksen. Olo pysyy energisenä ja linjat kuosissa, kun lautasella on vähemmän mutta parempaa ruokaa.

Hyvä ruoka lähtee laadukkaista raaka-aineista, toteaa tv:stä tuttu kokki ja yrittäjä Jyrki Sukula. Viinitilaa Italiassa vaimonsa kanssa pyörittävä mies sanoo, ettei italialainen suostuisi ikinä ostamaan niitä tomaatteja, joita Suomessa talvella saa.

– Pääasia Suomessa tuntuu olevan, että tomaatit näyttävät tomaateilta. Ei se miltä ne maistuvat.

Laadun suosiminen ei Sukulan mukaan tule kalliiksi, jos käyttää sesonkituotteita ja ostaa hyvää hieman vähemmän kuin halvempia tuotteita.

Sukula moittii suomalaisia siitä, että he kyselytutkimuksissa kertovat suosivansa marinoimatonta broileria. Todellisuudessa ostetaan marinoituja suikaleita. Niiden mukana kodeissa syödään vuosittain kahdeksan miljoonaa kiloa vettä ja öljyä.

Kohtuudella hyvää

Viisikymppinen Jyrki Sukula laittoi ruokavalionsa kuosiin viitisen vuotta sitten.

– Olen saanut klassisen ranskalaisen keittiön mukaisen kokkikoulutuksen, jossa suola, voi ja kerma ovat isossa asemassa. Niistä karsiminen vaati havahtumisen 45-vuotiaana: äitini kuoli vain 53-vuotiaana, enkä halunnut tuottaa samaa surua tyttärilleni.

Karppaaminen ei ollut Jyrki Sukulan juttu. Kohtuus toimii paremmin: nyt hän panostaa hyvään ruokaan, mutta syö sitä vähemmän.

– Kun 80 prosenttia ruoasta on mietittyä, 20 prosenttia voi valita rennolla kädellä. Tällä periaatteella olen saanut runkoni kuntoon.

Ruokaa ei turhaan sanota tärkeimmäksi reseptivapaaksi lääkkeeksi.

– Huomaan voinnistani, että syömisillä on vaikutusta.

 

Ostoslista on ekoteko

Suomalainen käy tutkimusten mukaan ruokakaupassa 3,7 kertaa viikossa. 74 prosenttia ei tiedä kauppaan mennessään, mitä aikoo ostaa.

– Ei ihme, että kärryihin tulee haalittua kaikkea turhaa, ja aikaakin kuluu ihan liikaa. Ostoslista on paras ekoteko: se kädessään tulee hankkineeksi vain sen, mitä kuluttaa.

Sukula ratkaisi aikanaan oman perheensä kello puoli viiden ruuhkan tekemällä viikon ruokalistan. Se säästi aikaa ja vähensi ruokahävikkiä.

– Ruokahankintoja voi pitää onnistuneena, jos maanantaina jääkaapissa on vain dijonsinappia ja kahvimaito.

5 x Sukulan hyvän olon avaimet

  1. Syö vähemmän.
  2. Syö säännöllisesti.
  3. Käytä aikaa syömiseen.
  4. Mieti mitä syöt.
  5. Nauti.

Katso Jyrki Sukulan uuden TV-ohjelman esittely täältä.

Jyrki Sukula

Ikä 50
Ammatti Kokki ja viinitilallinen. Luova johtaja Kronfågel Oy:ssa ja Jymy-jäätelötehtaalla.
Perhe Vaimo Riikka, tyttäret Anna, 23, Alma, 8, ja Helmi 6.
Asuu Puolet vuodesta Suomessa, puolet Italiassa. Perheen koti on Italian Serralunga d’Albassa.
Ajankohtaista Kuppilat kuntoon -sarjan kolmas tuotantokausi Nelosella. Asiantuntijana kouluruokailua kehittävissä hankkeissa. Sydän- ja Diabetesliittojen nimeämä Vuoden 2015 terveysvaikuttaja.

rauta anemia

Vaalean viljan vaihtaminen täysjyväisiin parantaa raudansaantia. Anemian torjumiseksi muista imeytymistä vauhdittava C-vitamiini.

Rauta pitää meidät hyvässä hapessa. Jos sitä on veressä liian vähän, kudosten hapensaanti vähenee ja syntyy anemia, joka oireilee väsymyksenä, huimauksena ja kalpeutena. Suurin raudan tarve on hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, sillä kuukautiset ja raskaudet kuluttavat rautavarastoja.

Maksan, lihan ja kalan sekä veriruokien rauta on tehokkaasti imeytyvää hemirautaa. Hyviä lähteitä ovat myös täysjyvävilja, soija, linssit, pavut ja pinaatti. Kasviksien sisältämän ei-hemiraudan imeytymistä kannattaa kuitenkin vauhdittaa C-vitamiinipitoisilla marjoilla ja hedelmillä. Raudan imeytymistä estävät tee, kahvi ja maitovalmisteet.

Raudan saannin ylin suositeltu päiväannos on 25 mg. Ravinnosta rautaa ei voi saada liikaa, mutta vuosia jatkuva rautavalmisteiden liikakäyttö voi johtaa yliannostukseen ja myrkytykseen.

Rautaisia valintoja (mg/100 g)

Sianmaksa 31,4
Veriohukainen, teollinen 21,6
Merilevä, nori, kuivattu 19,6
Vehnälese 18,6
Kurpitsansiemen 15
Soijarouhe 13,7
Linssit (ruskea tai vihreä) 11,1
Maksamakkara, kevyt 9,7
Poronpaisti 9,5
Nahkiainen, savustettu 6,1
Sinisimpukka, säilyke 5,8
Pavut (ruskeaa tai valkoinen) 5,3
Täysjyväruisjauho 4,9
Katkaravut 4
Ruisleipä 3–4

Lähde: www.fineli.fi

 

edullinen ruoka, ekologinen ruoka

Usko pois, pienillä ruokavalinnoilla vaikutat maapallon tulevaisuuteen joka päivä.

  1. Korvaa osa liha-aterioista kotimaisella kalalla tai proteiinipitoisilla kasviksilla, kuten palkokasveilla, soijavalmisteilla tai pähkinöillä.
  2. Vältä tehotuotettua broileria ja porsasta.
  3. Sienestä, marjasta ja kasvata vihanneksia tai yrttejä vaikka parvekkeella.
  4. Syö kausiruokaa. Kasvikset ja hedelmät ovat sesonkiaikaan halvimmillaan.
  5. Vältä palmuöljyssä ja suosi auringonkukkaöljyssä paistettuja valmisruokia.
  6. Älä haaskaa. Osta ruokaa vain sen verran kuin tarvitset. Kehittele tähteistä uusia ruokalajeja.
  7. Suosi ympäristömerkittyjä, kotimaisia ja Reilun kaupan tuotteita.
Jurpolukki

Syö maailma paremmaksi

Missä auringonkukkaöljy on sydänystävälliseksi havaittu? Itä-Euroopassa sitä käytetään reippaasti ja sydärikuolleisuus kymmenen kertaa suurempi kuin Ranskassa! Palmuöljy on tietenkin tyydyttynyttä rasvasvaa ja valtimotauteihin nähen neutraali. Joten toimittelija voipi opiskella uusiksi!
Lue kommentti
Jurpolukki

Syö maailma paremmaksi

Missä auringonkukkaöljy on sydänystävälliseksi havaittu? Itä-Euroopassa sitä käytetään reippaasti ja sydärikuolleisuus kymmenen kertaa suurempi kuin Ranskassa! Palmuöljy on tietenkin tyydyttynyttä rasvasvaa ja valtimotauteihin nähen neutraali. Joten toimittelija voipi opiskella uusiksi!
Lue kommentti
urheilijan ruokavalio

Et jaksa treenata, jos et syö tarpeeksi ja oikeita ruokia.

  1. Syö riittävän paljon ja usein, että jaksat palautua ja tuloksesi kehittyvät.
  2. Suunnittele syömisesi etukäteen, sillä väsyneenä ja nälkäisenä valinnat huononevat.
  3. Ota rennosti ja nauti syömisestä, koska tiukat ruokavaliorajoitteet saattavat kyllästyttää yksipuolisuudellaan.
  4. Muista, että perusruoka on paras ruoka!
  5. Äälä unohda juoda kylliksi. Nestehukka altistaa venähdyksille ja revähdyksi

Viisaita valintoja proteiininlähteiksi

  • kuivatut herneet, pavut ja linssit
  • säilykepavut, -linssit ja -herneet
  • pakasteherneet
  • hernekeitto, säilyke
  • sesongin kalat
  • lähes aina edulliset silakka ja muikku
  • kirjolohi ja lohi
  • porsaan ja karitsan potkat
  • broilerin koipireidet
  • naudan etuselkä, lapa, kylki
  • sika-nautajauheliha
  • sianliha, esim. porsaan kassler
  • naudan kieli ja maksa
  • porsaan munuaiset, veriletut
  • maito ja maitovalmisteet
  • tofu ja muut soijavalmisteet, quorn
  • (viljellyt) sienet
  • kananmunat ja täysjyvävalmisteet
syöpä, ruoka, kuitu

Katso, mitä pitää lisätä ja mitä karsia, jotta suojaisit elimistösi pahanlaatuilta solumuutoksilta.

LISÄÄ KASVIKSIA JA KUITUA

Vihannesten, hedelmien ja marjojen runsas syöminen näyttää tutkimusten mukaan vähentävän ainakin suolistosyöpien riskiä, mutta myös ravinnon kuidut, joita on paljon viljatuotteissa, antavat suojaa paksu- ja peräsuolisyövältä.

Kasviksia, hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä vähintään puoli kiloa päivässä eli kuusi oman kouran kokoista annosta.

Ravintokuitua tulisi saada vähintään 25–35 grammaa päivässä. Hyviä kuidun lähteitä ovat esimerkiksi täysjyväleivät, leseet, siemenet ja pähkinät. Valitse leipä, jossa on kuitua vähintään kuusi grammaa sataa grammaa kohti.

KARSI PUNAISTA LIHAA

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että runsas punaisen lihan ja lihavalmisteiden käyttö lisää paksusuolisyövän ja peräsuolisyövän riskiä.

Punaista lihaa pitäisi syödä vähemmän kuin puoli kiloa viikossa. Lihavalmisteiden, kuten makkaroiden, nakkien, kinkkuleikkeleiden ja meetvurstien, osuus tästä tulisi olla mahdollisimman pieni.

Punaisen lihan sijaan proteiininsa kannattaa keräillä kalasta, kanasta ja kalkkunasta, kananmunasta, maitotuotteista tai kasvisruoista, joissa on papuja, pähkinöitä tai tofua.

Asiantuntija: Sanna Ritola, laillistettu ravitsemusterapeutti, Suomen Syöpäyhdistys ry.

Vierailija

Saat syöpäsuojaa, kun syöt näin

D-vitamiinin puute lisää riskiä sairastua moneen syöpään. Onhan käytännössä mahdotonta saada riittävää D3-vitamiinimäärää ruokavaliosta oli se millainen tahansa. Punaista lihaa ei tarvitse vältellä sen enempää kuin muunkaan väristä. Suomalainen liha on hyvää ja terveellistä. Punainen liha tappaakin vain Yhdysvalloissa!
Lue kommentti
Vierailija

Saat syöpäsuojaa, kun syöt näin

Kuituja? Heinäkasvit ovat 4 mahaisen märehtijän ruokaa, koska niiden ravinteet ovat sitoutuneet fytaatteihin. Tarvitaan 4 mahaa tai idätys, jotta hyötyisimme heinäkasvien ravinteista. Siksikin ne ovat ihmiselle edelleen korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi. Suomessa keliakiaa esiintyy n. 2 %:lla väestössä. Ihmisen evoluutio on...
Lue kommentti