turvotus turvottaa vatsa pömpöttää mikä avuksi
Kuva Shutterstock

Ongelmanani ovat pitemmän aikaa olleet erilaiset vatsaongelmat ja turvotus. Olen 21-vuotias naiskilpaurheilija ja rasvaprosenttini on 15. Vatsani on jatkuvasti turvonnut ja usein kova kuin pallo. Lisäksi minua vaivaa vaihtelevasti ummetus ja löysä vatsa sekä ilmavaivat. Ruoka nousee jatkuvasti takaisin suuhun. Nautin pieniä aterioita tasaisin väliajoin, syön rauhallisesti hyvin pureskellen. Olen kokeillut kaikkia ruokavaliomuutoksia, mitä on suositeltu. Olen myös käyttänyt sekä vatsahappoja vähentävää että lisäävää lääkitystä. En tiedä enää mitä tehdä ja olen kyllästynyt pullottavaan ”raskausmahaani”.

Vatsaongelmat ovat tavallisia ja kiusallisia. Kysyjä ei mainitse, onko vaivoja tutkittu. Jos ei ole, kehottaisin kysyjää hakeutumaan mahasuolikanavan sairauksiin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Tässä muutamia asioita, joiden vaikutusta oireisiin voisi tarkkailla ennen lääkärissä käyntiä.

Turvotusta aiheuttavat tyypillisesti palkokasvit eli pavut, herneet ja linssit eri muodoissa. Myös sipulit, purjo mukaan lukien, kaalit, oliivit, lanttu, nauris, maa-artisokka, paprika, retiisi, selleri, sienet, tuore kurkku, hapankaali, vesimeloni, tuore omena ja päärynä ja avokado voivat aiheuttaa oireita.

Hiilihapolliset juomat, tuore hiivalla kohotettu leipä ja pulla, hapatettu leipä, etikkasäilykkeet sekä savustetut ja voimakkaasti maustetut ruoat eivät myöskään sovi kaikille.

Makeutusaineista sorbitoli, ksylitoli, maltitoli, laktitoli ja isomalti aiheuttavat oireita herkemmin kuin muut makeuttajat. Sorbitolia käytetään myös mm. kosteudensäilyttäjänä, joten sitä voi olla sellaisissakin tuotteissa, jotka eivät ole makeita.

Inuliinia lisätään nykyisin varsin yleisesti sellaisiin tuotteisiin, johon halutaan lisätä kuitua tai tuotteen kuitupitoisuutta halutaan jostain syystä lisätä. Inuliini näyttää aiheuttavan varsin usein vatsavaivoja. Samoin kuin edellä mainittujen makeuttajien myös inuliinin käytöstä löytyy tieto tuotteen aines­osaluettelosta.

Kysyjä lienee jo kokeillut laktoositontakin ruokavaliota. Osa on niin herkkiä laktoosilla, ettei sitä voi olla ruokavaliossa juuri lainkaan. Jos kysyjä on kokeillut laktoosin rajoittamista vähälaktoosisilla tuotteilla, esim. Hyla ja Into, kehottaisin kokeilemaan uudelleen täysin laktoosittomilla tuotteilla. Jo muutaman päivän aikana huomaa, auttaako tämä.

Viljatuotteiden sieto on yksilöllistä. Osalle gluteenia sisältävät viljat eli vehnä, ruis ja ohra aiheuttavat oireita. Osa ei puolestaan kestä kauraa. Osa puolestaan voi käyttää viljoja vapaammin, kunhan leipä on kuivattua, esim. näkkileipää, tai paahdettua.

Pienet ateriat ovat tärkeä tekijä, kun pyritään hillitsemään ruoan takaisinvirtausta. Suuremmat juomamäärät on hyvä ajoittaa aterioiden väliin. Ruokailun jälkeen on myös hyvä odottaa jonkin aikaa ennen rankempaa liikuntaa tai makuulle menoa. Yleensä 45 minuuttia–tunti riittää.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

B12-vitamiini imetytyminen

B12-vitamiinia on kahta muotoa syanokobalamiinia ja metyylikobalamiinia. Suurin osa myytävistä B12-vitamiineista on syanokobalamiinia. Ihmettelen, miksi vuorokausiannoksiksi suositellaan syanokobalamiinia 3 mikrogammaa mutta metyylikobalamiinia 1 000 mikrogrammaa. Syanokobalamiini tulee maksamaan parisen euroa kuukaudessa ja metyylikobalamiini parikymmentä. Kumpaa olisi parempi käyttää?

B12-vitamiinia myydään sekä lääkkeenä että ravintolisänä. Suomessa markkinoilla olevissa tablettilääkkeissä B12-vitamiini on syanokobalamiinina, mutta ravintolisissä voi olla myös metyylikobalamiinia.

Elimistössä B12-vitamiini vaikuttaa kahtena biologisesti aktiivisena muotona: metyylikobalamiini ja adenosyylikobalamiini, joilla on osittain eri tehtävät. Metyylikobalamiini toimii yhdessä foolihapon kanssa punasolujen muodostuksessa ja aivojen kehityksessä lapsuudessa, kun taas adenosyylikobalamiini on tärkeä hiilihydraatti-, rasva- ja aminohappoaineenvaihdunnassa ja mm. hermokudoksen muodostuksessa. Jos B12-vitamiinilisä otetaan syanokobalamiinina, se muuntuu imeytymisen jälkeen elimistössä muodostaen kumpaakin tarvittavaa aktiivista muotoa. Siksi on suositeltavaa käyttää syanokobalamiinia, eikä pelkkää metyylikobalamiinia.

Koska B12-vitamiinista imeytyy vain 1-2 %, ja kun aikuisen suositeltu päiväsaanti on 2 mikrogrammaa, vegaanin kannattaa ottaa sitä 1 000-
2 000 mikrogrammaa päivässä. Vegaaniliiton sivuilta selviää, missä B12-vitamiinin lähteissä ei ole eläinperäisiä ainesosia.
Valmisteiden hintaerolle ei ole lääketieteellisiä syitä.
 

 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

soijajauhot soija

Onko soijajauhon käyttö päivittäin terveellistä? Ja mikä on suositeltava määrä? Sekoitan sitä aamuisin ruokalusikallinen veteen ja syön. Olisiko jokin muu parempi vaihtoehto?

Soijajauhoa voi hyvin käyttää päivittäin. Se sopii myös lapsille. Soija eri muodoissaan täydentää erinomaisesti vegaani- eli täysin kasvikunnan tuotteista koostuvan ruokavalion proteiinikoostumusta. Soijan proteiini on lähes eläinkunnan proteiinin veroista. Sen lisäksi on hyvä käyttää proteiinin lähteenä päivittäin myös palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä riittävän monipuolisen proteiinin saannin turvaamiseksi.

Sekasyöjän ruokavaliossa soijan merkitys on ravitsemuksellisesti vähäisempi, mutta monipuolistaa ruokavaliota osaltaan. Menneinä vuosina soijan terveysvaikutuksia tutkittiin vilkkaasti etenkin vaihdevuosi-ikäisillä naisilla. Myös soijan merkitystä veren rasva-arvojen hallinnassa tutkittiin. Tulokset jäivät kuitenkin varsin vähäisiksi.

Soijaa on saatavilla soijajauhon lisäksi mm. maito- ja lihavalmisteiden tyyppisinä tuotteina sekä rouheena. Suomessa soijan käytölle ei ole rajoituksia, mutta on hyvä muistaa, ettei yhtä ruoka-ainetta kannata kohtuuttomasti suosia, olipa kyseessä mikä ruoka-aine tahansa. Kohtuus kaikessa.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

FODMAP ruokavalio herkkä vatsa ärtyvän suolen oireyhtymä

Kipuja, turvotusta ja pahaa oloa? Auttaisiko huonosto sulavan ruoan karsiminen?

Jos kärsit ärtyvän suolen oireyhtymästä, kokeile muutaman viikon ajan FODMAP-ruokavaliota. Sen nimi tulee englannin sanoista Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols, jotka tarkoittavat vältettäviä, paksusuolessa käymisreaktioita aiheuttavia hiilihydraatteja. Vaikka netistä löytyvät listat FODMAP-hiilihydraateista ovat pitkiä, ruokavaliota ei ole tarkoitus rajoittaa laajasti, eikä pysyvästi.

Ensin suolen toiminta rauhoitetaan karsimalla paljon kaasua aiheuttavat ruoka-aineet. Kun suoli voi taas hyvin ja on kivuton, ruoka-aineita voi alkaa palauttaa lautaselle vähän kerrallaan. Oireet kokeillusta ruoasta voivat tulla viiveellä, jopa 50 tuntia myöhemmin.

Mistään ruoka-aineryhmästä ei kannata luopua kokonaan, vaan etsiä sen sisältä sopivimmat vaihtoehdot.

Terveellinen ruisleipä kerää joillekin suoleen ilmaa. Silloin se kannattaa vaihtaa sataprosenttiseen kauraleipään eikä luopua kaikista viljatuotteista. Jollekin kikherneet eivät sovi, mutta linssit eivät aiheuta oireita, joten palkokasveistakin voi löytää itselle sopivia. Makeuttajista monille sopii sokeri, kun taas hunaja, ksylitoli, fruktoosi ja makeutusaineet voivat aiheuttaa vatsaoireita.

Syy selväksi lääkärissä

Voimakkaat ja äkilliset ongelmat, kuten nopea painon lasku tai nousu, yöhikoilu, veriset ulosteet ovat usein merkkejä sairaudesta. Lääkärille kannattaa kertoa kiusallisiltakin tuntuvat oireet, jotta tämä voi lähettää tarvittaviin tutkimuksiin ja syy saadaan selville.

Monilla suolisto-ongelmat johtuvat ärtyvän suolen oireyhtymästä. Ongelmien taustalla voi olla myös keliakia, laktoosi-intoleranssi, suolistotulehdus tai kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta — jopa syöpä. Jotkut ovat myös niin herkkiä, että ulosteen liikkeen aiheuttama suolen venytys aiheuttaa kipua.

Asiantuntija: ravitsemusterapeutti Jan Verho

kihelmöinti suussa allergia

Syödessäni tomaattia ja paprikaa suutani alkaa kihelmöidä, mutta se menee ohi tunnissa. Voinko syödä näitä tästä huolimatta? Allergiaa ei ole testattu, eikä muista ruoista tule oireita.

Ruoka-allergia saattaa aiheuttaa kuvailtuja oireita, mutta taustalla voi olla muukin reaktio. Käytännössä tällä ei ole merkitystä, kun oireet eivät ole hankalampia.

Ruoka-allergian hoidon keskeinen periaate on, että oireita aiheuttavia ruokia käytetään oireiden sallimissa rajoissa. Hyvin herkät tai voimakkaasti oireilevat joutuvat välttämään oireita aiheuttavaa ruoka-ainetta tarkasti. Suurin osa ruoka-allergioista on onneksi kuitenkin lievempiä, jolloin allergikko voi käyttää ruoka-aineita rajoitetusti kiinnittämällä huomiota käyttö­tiheyteen ja kerralla nautittavaan määrään. Myös ruoka-aineen käsittely, esim. kasvisten keittäminen, voi tehdä ruoka-aineesta sopivan. Turha välttäminen voi kaventaa ruokavaliota entisestään, joten siihen ei tulisi mennä.

Olipa kysyjän kohdalla siis kyse allergiasta tai ei, nykyistä käytäntöä kannattaa jatkaa eli käyttää tomaattia ja paprikaa edelleen.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.