mistä apua kun korva on lukossa
Kuva Shutterstock

Lentokoneessa lähes jokaisen korvat menevät lukkoon. Mitä sitten tehdään, jos lukko ei aukea?

Rutinaa, painetta, tukkoisuutta ja huminaa - lukkiutumisen tunne syntyy ali- tai ylipaineesta korvakäytävässä tai välikorvassa, jota voivat aiheuttaa monet tekijät:

  • Korvakäytävässä on normaalisti sitä suojaavaa vahaa. Joskus vaha voi tukkia korvakäytävän kokonaan, jos korvaa kaivaa pumpulipuikolla tai vahatulppa kastuu suihkussa tai uidessa.
  • Purentavaivat ja hammassärky saattavat aiheuttaa erilaisia korvatuntemuksia.
  • Flunssassa limakalvot turpoavat, jolloin korvatorvi ahtautuu.
  • Monen korvat lukkiutuvat lentokoneessa, erityisesti laskun aikana, kun korvatorven toiminta huononee, välikorvaan syntyy alipainetta ja joskus myös nestettä.
  • Välikorvatulehduksessa tulehdusneste tekee saman.
  • Lapset saattavat työntää korviinsa myös vierasesineitä, helmiä ja lelun osia.
  • Liimakorvassa korvien tukkoisuus johtuu siitä, että välikorvaan kertynyt tulehduserite estää normaalin tärykalvon toiminnan.

Hoito

Lääkärissä on hyvä käydä, jos vaiva ei häviä itsestään. Lentokoneessa nieleskely tai pureskelu avaavat korvatorven ja helpottavat. Vahaa liuottavia korvatippoja saa ilman reseptiä. Jos ne eivät auta, vastaanotolla korva voidaan puhdistaa huuhtelulla ja imulla. Nuhan aikana nenän limakalvoturvotusta vähentävät supistavat nenätipat.

Ennaltaehkäisy

Korvia ei saisi kaivaa millään esineellä, sillä vaha pakkautuu usein vain syvemmälle korvakäytävään. Jos korviin menee ja jää herkästi vettä, kannattaa käyttää öljypohjaisia tippoja ja uidessa ja suihkussa korvasuojia.

 

 

 

nivelrikko, glukosamiini, kananmunakuori

Sairastan nivelrikkoa. Oireita on useissa nivelissä, sormissa kymmenen vuotta. Olen käyttänyt glukosamiinia pitkään, mutta en ole täysin vakuuttunut sen tehosta. Mikä on tämänhetken tieto, onko siitä apua? Tuttavani kertoi kuulleensa, että kananmunien kuorista tehdystä jauheesta saisi helpotusta kipuihin. Voiko tämä olla mahdollista? Voiko kananmunankuorien nauttimisesta olla jotain haittaa?

Suomessa on saatavana useita glukosamiinia sisältäviä reseptilääkkeitä lievän tai keskivaikean polven nivelrikon oireiden lievittämiseen. Lisäksi jotkut ravintolisät sisältävät glukosamiinia. On huomattava, että ravintolisät on tarkoitettu elimistön normaalin toiminnan tukemiseen, ja niiden mainostaminen sairauksien hoitoon tai ehkäisyyn on lainvastaista.

Nykytiedon mukaan glukosamiini ei estä nivelrikon etenemistä, eikä sitä enää suositella nivelrikkoon. Reseptilääkevalikoimassa glukosamiini on kuitenkin edelleen, koska aineen on katsottu silti saattavan olla avuksi joillekin potilaille.

Kananmunan kuori koostuu pääasiassa kalsiumkarbonaatista. Kalsiumin ei tiedetä auttavan nivelrikkoon, joten tuskin kuorijauhekaan auttaa. Muuta haittaa hienoksi jauhetusta kuoresta ei pitäisi tulla kuin mahdollinen tartunta siihen jääneistä kanan suolistobakteereista (esim. salmonella).
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

vaihdevuodet, menopaussi, hormonikorvaushoito

Millä keinoilla sinä helpotat vaihdevuosioireita? Vastaa kyselyymme ja auta meitä keräämään itsehoitokeinoja, jotka helpottavat 50+ -naisen elämää.

Suomalaisten naisten vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana.

Kuukautiset jäävät silloin lopullisesti pois, mutta jo sitä ennen hormonitoiminnan muutos tuo monille kuumia aaltoja, katkonaisia yöunia ja muita vaihdevuosiin liittyviä oireita. 

Kerro, millaisia itsehoitokeinoja sinä käytät tai olet kokeillut vai turvaudutko hormonikorvaushoitoon? Entä millaista apua olet saanut omista keinoistasi?

Kyselyyn vastanneiden kesken arvomme Emeran Mayerin kirjan Viisas vatsa - kuinka suolisto ja aivot toimivat yhdessä (Atena, 2017). 

 

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
arat rinnat, rintakipu, vaihdevuodet

 

Olen 45-vuotias nainen. Rintani ovat olleet kipeät jo jonkin aikaa, varsinkin nännit. Kun painaa niitä, sattuu. Kuukautisia minulla ei ole ollut kuin kerran vuoden aikana ja vaihdevuosioireet ovat alkaneet. En syö mitään hormoneita enkä lääkkeitä.

Ilmeisesti kysyjää huolettaa eniten rintojen arkuus, ei niinkään kuukautisten harveneminen tai vaihdevuosioireet. Varmuudella ei vielä voi todeta, että menopaussi (eli viimeinen kuukautisvuoto) on ohitettu. Mutta todennäköisesti kovin montaa vuotoa ei ole enää odotettavissa.

Rinnat reagoivat usein kuukautiskierron mukaan. Ennen vuodon alkua ne voivat olla kovin kipeät, turvoksissa ja kosketusarat. Monella tämä helpottaa menopaussin yhteydessä, kun estrogeenitasot ovat laskeneet.

Kysymyksessä kuvattu oire ei viittaa mihinkään vakavaan sairauteen. Oire on molemmin puolinen, rinnat ovat kipeät kun niitä puristaa, eikä eritettä ole tullut. Jos oire häiritsee, kannattaa käydä lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla. Rintojen tunnustelun perusteella voidaan arvioida, onko rintojen kuvantamiseen aihetta.

Jos vaihdevuosioireet haittaavat, kannattaa pohtia lääkärin kanssa, olisiko syytä aloittaa hormonihoito. Hoidon aloittamista puoltaisi keskimääräistä aiemmin alkanut menopaussi.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

vesi, jano, laihduttaminen

Maailman vesipäivän kunniaksi ratkomme vesimyyttejä tieteellisen tiedon valossa.

Myytti 1. Pitää juoda, kun janottaa

Jano on fysiologinen reaktio, joka johtuu aivojen janokeskuksen aktivoitumisesta ja nesteen vähentyneestä erityksestä munuaisten kautta.

Janon tunne merkitsee jo nestevajauksen syntymistä, sillä ihmiset tuntevat janoa vasta menetettyään suuria määriä nesteitä. Esimerkiksi jos kuumassa ilmastossa juodaan nestettä pelkästään janon tunteen mukaisesti, kolmasosa nestevajeesta jää korvaamatta.

Liikunnan aikana kropasta häviää nestettä noin 0,5–1 litraa tunnissa. Tänä aikana tulisikin nauttia vettä noin 2–5 desilitraa vajeen korvaamiseksi. Näin myös elimistö pysyy viileämpänä ja vähemmän kuormittuneena.

Jano on pulmallinen nestevajeen määrittäjä. Etenkin liikkuessa on tärkeää juoda vettä jo ennen janon tunnetta!

Myytti 2. Veden juominen piristää

Olet ehkä osannut yhdistää kuivan suun, päänsäryn ja väsymyksen liian alhaiseen vedenjuontiin, mutta tiesitkö, että liian vähäinen veden saanti voi heikentää mielialaa, tehtävistä suoriutumista, muistia, tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä. Ei mikään skarpein olotila.

Yksi keino optimaalisen mielialan ylläpitämiseen on siis yksinkertaisesti veden juomisen muistaminen – mutta miten? Hanki värikäs vesipullo ja ajasta puhelimesi hälyttämään tunnin välein muistuttamaan nestetankkauksesta. Ennen kuin huomaatkaan, veden juomisesta on tullut jo tapa. Eikä paluuta entiseen ole!

Lasi vettä on tehokas pikapiristäjä.

Myytti 3. Veden juomisella kilot karisevat

Kautta aikojen nettipalstat ovat toitottaneet veden juomisen tärkeyttä laihdutuksen yhteydessä – eikä suotta. Eräs yksinkertainen keino on unohtaa kaikki sokeripitoiset juomat ja korvata ne vedellä. Juomien mukana nimittäin kertyy huomaamatta kaloreita, jotka voitaisiin helposti välttää vain veden juomisella.

Elimistön nestevaje voi johtaa vireystilan laskemiseen ja nälän tunteen lisääntymiseen, mikä saattaa viestiä keholle väärää signaalia: ruoan himoa.

Veden todellinen vaikutus laihdutukseen on tutkimusten mukaan pieni, mutta kuitenkin yksi edistävä tekijä muiden joukossa. Jos pelkkä vesi ei kuitenkaan kutkuttele makunystyröitäsi, lisää siihen sitruunaa tai limeä makua tuomaan!

Laihduttajan ei kannata liioitella veden hyötyä eikä  juoda yli suositusten.

Myytti 4. Vettä ei voi juoda liikaa

Valtion ravitsemussuosituksen mukaan jatkuvasta ylimääräisestä vedenjuonnista ei ole hyötyä terveydelle, eikä ylimääräisellä vesimäärällä ole kehoa ”puhdistavaa” vaikutusta. Kohtuuton vedenjuonti voi olla jopa vaarallista.

Terve ihminen voi juoda jopa 5–10 litraa vettä päivässä, mikäli juominen jakautuu usealle tunnille ja munuaiset toimivat normaalisti.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että harva tarvitsee yli 2–3 litraa nestettä päivässä.

 

Normaalipainoisessa naisessa on noin 55 % vettä ja jotta nestetasapaino pysyisi kunnossa, tulisi nestettä nauttia sellaisenaan noin 1–1,5 litraa joka päivä.
Tarvittavaa nestemäärää kuitenkin lisää monet yksilölliset tekijät, kuten ikä, ravitsemus, raskas liikunta ja helle.