epäsäännöliset kuukautiset minipillerit ehkäisy
Kuva Shutterstock

Olen 16-vuotias tyttö ja olen aloittanut Desogestrel-minipillerit raskauden ehkäisyyn. Olen syönyt niitä noin neljä kuukautta. Kuukautisistani on tullut epäsäännölliset: ne saattavat tulla pari kertaa kuukaudessa. Vuoto on vähän niukempaa eikä kipuja ole. Nyt vuoto on kestänyt kuitenkin jo parisen viikkoa. Onko tämä normaalia?

Suomessa on pelkkää keltarauhashormonia sisältäviä ehkäisyvalmisteita pillereinä, kapseleina ja injektioina. Pillereitä kutsutaan yleisesti minipillereiksi, koska niiden sisältämä hormonimäärä on pieni. Minipillereitä voivat käyttää nekin naiset, joille ei suositella estrogeenia.

Ehkäisyvaikutus perustuu kohdunkaulan limassa tapahtuvien muutosten kautta: siittiöiden kulkeutuminen kohtuun estyy. Osittain menetelmien teho perustuu myös munasarjavaikutuksiin: munasolun irtoaminen on harvinaista.

Minipillereiden käytössä säännöllinen muistaminen on vielä tärkeämpää kuin yhdistelmäpillereillä. Pilleri otetaan päivittäin, ilman taukoja. Tästä seuraa tavallisin sivuoire, kuukautiskiertojen epäsäännöllisyys, tiputteluvuodot tai toisaalta vuotojen loppuminen lähes kokonaan. Nämä ovat vaarattomia mutta harmillisia oireita.

Tätä vaaratonta tiputtelu-vuotoa voi kokemuksen mukaan hoitaa esimerkiksi pillerin kaksinkertaisella annostuksella, kunnes tiputtelu loppuu.

Muita sivuoireita ovat ihon rasvoittuminen ja akne sekä joskus rintojen aristus ja päänsärky. Vaikutus mielialaan on vähäinen, mutta yksilöllisiä eroja on, sillä sekä hyödyllisiä että haitallisia vaikutuksia on kuvattu.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

arat rinnat, rintakipu, vaihdevuodet

 

Olen 45-vuotias nainen. Rintani ovat olleet kipeät jo jonkin aikaa, varsinkin nännit. Kun painaa niitä, sattuu. Kuukautisia minulla ei ole ollut kuin kerran vuoden aikana ja vaihdevuosioireet ovat alkaneet. En syö mitään hormoneita enkä lääkkeitä.

Ilmeisesti kysyjää huolettaa eniten rintojen arkuus, ei niinkään kuukautisten harveneminen tai vaihdevuosioireet. Varmuudella ei vielä voi todeta, että menopaussi (eli viimeinen kuukautisvuoto) on ohitettu. Mutta todennäköisesti kovin montaa vuotoa ei ole enää odotettavissa.

Rinnat reagoivat usein kuukautiskierron mukaan. Ennen vuodon alkua ne voivat olla kovin kipeät, turvoksissa ja kosketusarat. Monella tämä helpottaa menopaussin yhteydessä, kun estrogeenitasot ovat laskeneet.

Kysymyksessä kuvattu oire ei viittaa mihinkään vakavaan sairauteen. Oire on molemmin puolinen, rinnat ovat kipeät kun niitä puristaa, eikä eritettä ole tullut. Jos oire häiritsee, kannattaa käydä lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla. Rintojen tunnustelun perusteella voidaan arvioida, onko rintojen kuvantamiseen aihetta.

Jos vaihdevuosioireet haittaavat, kannattaa pohtia lääkärin kanssa, olisiko syytä aloittaa hormonihoito. Hoidon aloittamista puoltaisi keskimääräistä aiemmin alkanut menopaussi.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

vesi, jano, laihduttaminen

Maailman vesipäivän kunniaksi ratkomme vesimyyttejä tieteellisen tiedon valossa.

Myytti 1. Pitää juoda, kun janottaa

Jano on fysiologinen reaktio, joka johtuu aivojen janokeskuksen aktivoitumisesta ja nesteen vähentyneestä erityksestä munuaisten kautta.

Janon tunne merkitsee jo nestevajauksen syntymistä, sillä ihmiset tuntevat janoa vasta menetettyään suuria määriä nesteitä. Esimerkiksi jos kuumassa ilmastossa juodaan nestettä pelkästään janon tunteen mukaisesti, kolmasosa nestevajeesta jää korvaamatta.

Liikunnan aikana kropasta häviää nestettä noin 0,5–1 litraa tunnissa. Tänä aikana tulisikin nauttia vettä noin 2–5 desilitraa vajeen korvaamiseksi. Näin myös elimistö pysyy viileämpänä ja vähemmän kuormittuneena.

Jano on pulmallinen nestevajeen määrittäjä. Etenkin liikkuessa on tärkeää juoda vettä jo ennen janon tunnetta!

Myytti 2. Veden juominen piristää

Olet ehkä osannut yhdistää kuivan suun, päänsäryn ja väsymyksen liian alhaiseen vedenjuontiin, mutta tiesitkö, että liian vähäinen veden saanti voi heikentää mielialaa, tehtävistä suoriutumista, muistia, tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä. Ei mikään skarpein olotila.

Yksi keino optimaalisen mielialan ylläpitämiseen on siis yksinkertaisesti veden juomisen muistaminen – mutta miten? Hanki värikäs vesipullo ja ajasta puhelimesi hälyttämään tunnin välein muistuttamaan nestetankkauksesta. Ennen kuin huomaatkaan, veden juomisesta on tullut jo tapa. Eikä paluuta entiseen ole!

Lasi vettä on tehokas pikapiristäjä.

Myytti 3. Veden juomisella kilot karisevat

Kautta aikojen nettipalstat ovat toitottaneet veden juomisen tärkeyttä laihdutuksen yhteydessä – eikä suotta. Eräs yksinkertainen keino on unohtaa kaikki sokeripitoiset juomat ja korvata ne vedellä. Juomien mukana nimittäin kertyy huomaamatta kaloreita, jotka voitaisiin helposti välttää vain veden juomisella.

Elimistön nestevaje voi johtaa vireystilan laskemiseen ja nälän tunteen lisääntymiseen, mikä saattaa viestiä keholle väärää signaalia: ruoan himoa.

Veden todellinen vaikutus laihdutukseen on tutkimusten mukaan pieni, mutta kuitenkin yksi edistävä tekijä muiden joukossa. Jos pelkkä vesi ei kuitenkaan kutkuttele makunystyröitäsi, lisää siihen sitruunaa tai limeä makua tuomaan!

Laihduttajan ei kannata liioitella veden hyötyä eikä  juoda yli suositusten.

Myytti 4. Vettä ei voi juoda liikaa

Valtion ravitsemussuosituksen mukaan jatkuvasta ylimääräisestä vedenjuonnista ei ole hyötyä terveydelle, eikä ylimääräisellä vesimäärällä ole kehoa ”puhdistavaa” vaikutusta. Kohtuuton vedenjuonti voi olla jopa vaarallista.

Terve ihminen voi juoda jopa 5–10 litraa vettä päivässä, mikäli juominen jakautuu usealle tunnille ja munuaiset toimivat normaalisti.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että harva tarvitsee yli 2–3 litraa nestettä päivässä.

 

Normaalipainoisessa naisessa on noin 55 % vettä ja jotta nestetasapaino pysyisi kunnossa, tulisi nestettä nauttia sellaisenaan noin 1–1,5 litraa joka päivä.
Tarvittavaa nestemäärää kuitenkin lisää monet yksilölliset tekijät, kuten ikä, ravitsemus, raskas liikunta ja helle.

atopia, ihotulehdus, kortisoni, kutina, päänahka

Atooppinen iho on paitsi rutikuiva myös tulehtunut. Iho ei parane, ellei tulehdusta saada rauhoittumaan.

Tulehtuneen ihon ongelma ei ratkea pelkillä perusvoiteilla vaan tarvitaan lääkevoiteita. Sekä kortisoni- että muusivoiteet tehoavat, kunhan niitä käyttää oikein.

Kortisonia pelätään. Turhaan, vakuuttaa ihotautien erikoislääkäri.

Oikein käytettynä kortisoni rauhoittaa tulehtuneen ihon, poistaa kutinan eikä ohenna ihoa. Kortisonikuuri pitää aloittaa heti, kun kutina antaa merkkejä ja jatkaa vielä pari päivää tilanteen rauhoituttua.

Sitten pidetään tauko.

Reseptillä saatavaa takrolimuusia karsastetaan kenties vielä kortisoniakin enemmän. Syynä on alkuun monelle tuleva kuumotus ja kirvely. Niitä voi estää ottamalla asetosalisyylihappoa tai parasetamolia tuntia ennen voitelua. Oireet rauhoittuvat yleensä muutamassa päivässä.

Jos on taipumusta uuteen ihotulehdukseen heti hoidon loputtua, lääkevoiteita voi käyttää pari kertaa viikossa jatkuvasti tulehdusherkillä alueilla.

Näin kukistat päänahan kutinan

Kuivan päänahan kutinaa voi helpottaa samoin kuin ihonkin voidepesulla. Korvaa tällöin sampoo kevyellä perusvoiteella (esimerkiksi Aqualan L).

Kutisevalle päänahalle on apteekissa omia sampoosarjoja, kuten Ducray ja ACO. ACOlla on myös kuivaan tukkaan levitettävä geeli, jota voi käyttää useita kertoja päivässä.

Kortisonia saa myös  liuoksena. Se toimii kuten kortisonivoiteet mutta ei rasvoita hiuksia. Lisäksi on syytä käyttää ajoittain hilsesampoota Malassezia-sienen poissa pitämiseksi.

Asiantuntijat: Tapio Rantanen, ihotautien erikoislääkäri, Tampere. Tuire Hastell, kuntoutussuunnittelija, Iholiitto.

kutina, atopia, kuiva iho, kortisoni

Mitä kuivempi iho, sitä tiheämmin se vaatii voitelua.

Aamuin illoin perusvoidetta  riittää useimmille atoopikoille rasvaustahdiksi.

Yksikin kerta päivässä voi riittää, mutta useimmat tarvitsevat ainakin talvella myös iltauusinnan.

Suihkun jälkeen atoopikon iho tarvitsee aina rasvauksen.

Voide kannattaa levittää, kun iho on vielä vähän kostea.

Näin ihon suihkuvedestä imemä kosteus tulee hyödynnetyksi täysillä.

Lääkevoiteista kortisonia käytetään yleensä iltaisin ja ”muusi”voiteita aamuin illoin.

Millaista rasvaa?

Perusvoiteet ovat kuivan ihon perushoitajia. Ne sisältävät kaiken tarpeellisen: vettä, emulgaattoria, rasvaa ja säilöntäaineita mutta eivät ärsyttäviä lisäaineita.

Emulgaattori sekoittaa veden ja rasvan toisiinsa. Lisäksi monessa on ihon vedensitomiskykyä lisääviä aineita eli humektantteja ja pieni määrä vahamaisia keramideja. Markkinoilla on noin 40 perusvoidetta, joten valinnanvaraa on. Yhtä kaikille suositeltavaa voidetta ei ole, jokainen joutuu etsimään iholleen sopivan.

Moni tarvitsee talvisin ja kesäisin eri voiteen. Helposti kuivuvat sääret ja käsivarret saattavat kaivata kosteuttavamman tuotteen kuin muut paikat. Runsas kourallinen rasvaa riittää yleensä koko vartalon rasvaamiseen. Pelkkä hipaisu voidetta pintaan ei riitä.

Rasvaprosentti ei yksistään kerro, kuinka hoitava voide on. Tärkeää on ihon vedensitomiskykyä lisäävä vaikutus, jossa tehokkaiksi ovat osoittautuneet karbamidi eli urea sekä glyseroli.

Säilöntäaineeton perusvoide !

Millaista rasvaa ja kuinka usein kuivalle iholle?

Allergista atopiaa sairastavan on vaikea löytää perusvoide. Kokeilin noin 40 voidetta, yhden vuoden rankka taival, kun säilöntäaineena parabeeneja ei enää saa käyttää. Sitruunahappo sen tilalle on johtanut "ojasta aallikkoon". Voihan terve ihoinen käyttää , mutta oikeasti sairas, ihottumaan taipuvainen on pulassa. Olin pulassa. Kaikki aiheuttivat kovan kutinan, myös öljyt. Kunnes viimein kaikkien testien jälkeen, neljäs ihotautilääkäri tiesi ☀ säilöntäaineettoman perusvoiteen: A-Derma Exomega...
Lue kommentti