Hikinen HIIT on treeni sinulle, joka haluat tuloksia nopeasti.

Trendikäs HIIT-treeni on näyttelijä Ria Katajallekin uusi tuttavuus.

– En tiennyt, mistä on kyse. HIIT muistuttaa vähän vanhanajan kuntopiiriä. Liikkeet ovat helppoja ja tehokkaita.

Valmentaja Eija Holmalan HIIT-treenissä on 7 liikettä, jotka nostavat sykettä ja kiinteyttävät joka naisen ongelmakohtia vatsaa ja lantion seutua.

Opettele ensin liikkeet, sen jälkeen niistä kootaan jumppa: jokaista liikettä tehdään täysillä 20 sekuntia ja sen jälkeen pidetään 10 sekunnin tauko. Jos tempo tuntuu liian raskaalta, aluksi voi tehdä kutakin liikettä 30 sekuntia ja pitää 30 sekunnin tauot.

Treenissä käytetty Polarin FT7-sykemittari on tarkoitettu niille, jotka haluavat tietää, onko harjoittelulla kuntoa kohottava vai rasvaa polttava vaikutus.  Hinta 100 e.

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Tehokas intervallitreeni on tehnyt uuden tulemisen HIIT-nimellä.

High Intensity Interval Trainingin on nimensä mukaisesti kovatehoista harjoittelua, jossa kovalla tempolla tehdyt liiikkeet ja lepo vuorotttelevat. Syke kohoaa hetkessä korkealle, kun koko vartalon lihakset joutuvat töihin.

Kunto nousee ja kaloreita kuluu lyhyessä ajassa. Lisäksi kovan harjoittelun jälkeen tulee jälkipolttoa eli energiaa kuluu vielä levossakin.

 

Pois kännykät ja tabletit hetkeksi! Hyvä ryhti on tärkeä: se pitää selän kunnossa ja auttaa lihaksia toimimaan tasapainossa. Avainasemassa ovat keskivartalon syvät lihakset. Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta näyttää videolta, miten oikaiset ryhdin.

Näyttelijä Lena Meriläinen rakastaa liikuntaa ja hyvää balanssia pitkässä parisuhteessa. Mutta mikä saa hänet ärtymään? Katso video!
 

Lue myös: Lena Meriläinen: ”Uupumus vaati hakemaan apua”

Tilaajana voit lukea Hyvä Terveys 9/17 lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys

Mikä on Sirpa Selänteen supervoima ja mistä kyvystä hän haaveilee? Ja kuka pitääkään kiekkoiluperheen langat käsissään? Katso mitä Sirpa kertoo hänen ja Teemun työnjaosta.

Lue myös Sirpa Selänne: "Tunnen haikeutta, kun lapset kasvavat"

Tilaajana voit lukea koko Hyvä terveys 8/2017 ilmaiseksi osoitteessa digilehdet.fi

 

Kahvakuulaliikkeet ovat tehokkaita, mutta oikea tekniikka on osattava. Katso kuinka rinnalleveto ja räkkiasento tehdään.

Kahvakuula on kuin pieni kompakti kuntosali. Se kehittää lihaskuntoa ja koordinaatiota ja parantaa samalla hapenottokykyä eli aerobista kuntoa.

Tekniikka on harjoittelussa kaiken a ja o: väärä tekniikka voi rikkoa paikat, mutta oikein tehtynä kahvakuulatreeni on erinomaista selkävaivojen hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Monet selkäongelmat johtuvat heikoista pakaralihaksista ja kireistä takareisistä. Kahvakuulailu vahvistaa koko ”takaketjua” ja on siten täsmälääkettä selkäoireisiin.

Katso kuinka fysioterapeutti Jenni Eskelin tekee rinnallevedon ja räkkiasennon.

6 teholiikkeen kahvakuulatreenin löydät Hyvä terveys 1/2017 -lehdestä.