Muutama viikko sitten kirjoittelin teille mietteitäni siitä, että tänä syksynä maratonin juokseminen jää kokonaan väliin. Aluksi maratonin kokoinen aukko kalenterissani tuntui oudolta, sillä olin jo hieman ehtinyt henkisesti orientoitumaan maratreeniin, mutta hyväksyin realiteetit nopeaa. Maraton olisi tullut vastaan auttamatta liian nopeasti, ja näin jälkikäteen olen päätökseen tyytyväinen. Suoraan sanottuna en tiedä, miten minulla olisi riittänyt aika ja motivaatio maratontreenien puurtamiseen!

Päätettyäni skipata maratonin keksin heti itselleni pari uutta tavoitetta. Heh, ihan niin kuin aina olisi pakko olla joku tavoite... No, ainakin tavoitteet piristää. Maraton-treenien sijaan päätin, että kokeilen kohentaa lyhyempien matkojen, kuten kympin ja puolikkaan kuntoani, sillä sopivat kisat molemmille matkoille sattuvat syys- ja lokakuulle. Olin intoa täynnä, eikä megapitkisten puuttuminen haitannut yhtään!

Aika kuitenkin kului taas jotenkin maagisesti, ja ensimmäinen koitos, Cape Town 10K, olisi edessä jo reilun viikon päästä. Että miten tämä treeni nyt oikein meni, niin kuin omasta mielestä? No, kuten sanottua, aika on vaan mystisesti kulunut johonkin ja tuntuu, että en ole ehtinyt treenaamaan yhtään niin paljon, kuin olisin halunnut. Jotenkin tuntuu, että aina käy näin?! Tarkoitukseni oli tehdä paljon laadukkaita ratatreenejä, harjoitella tekniikkaa, panostaa lihaskuntoon ja -huoltoon...

No, ratatreenejä olen saanut tehtyä aika hyvin liityttyäni AAC:hen, ja treeneissä olen juossut ihan hyviä vauhteja. Tonnin vedot on tullut lähes aina mentyä alle 4min/km -vauhtia, ja muutenkin meno on tuntunut hyvältä. Pari viikkoa sitten jo fiilistelin nuosukuntoa, mutta viime viikolla olin pari päivää vatsaflunssassa, ja sen jälkeen kunto on tuntunut suorastaan kehnolta.

Lihaskuntoilua olen sen sijaan tehnyt säännöllisesti: olen kerran viikossa tehnyt kahvakuulalla "koko kropan treenin" ja tämän lisäksi vielä kerran viikossa lyhyemmän keskivartalopainotteisen setin. Lihaskuntoilulla tuskin on mitään suurta vaikutusta juoksuvauhtiini, mutta muuhun hyvinvointiini sitäkin enemmän. Selkäkipuja on ollut huomattavasti vähemmän sen jälkeen, kun aloitin taas säännöllisen salitreenin!

Summa summarun, nähtäväksi siis jää, miten tämän naisen käy ensi viikon kympillä! Sitten onkin vielä kolme viikkoa aikaa säätää treeni puolikkaalle sopivaksi. :)

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014