No niin, nyt on polkaistu maraton-spesifiset treenit jo ainakin jossain määrin käyntiin! Ljublijanaan on aikaa 11 viikkoa, joten tällä kertaa olen maratreenieni kanssa ihan hyvissä ajoin liikenteessä, yleensä kun maraharjoitteet ovat käynnistyneet vähän viime tipassa. 

Vaikka kaikki kisat eivät ole menneet tällä kaudella ihan nappiin, olen tehnyt joitakin hyviä suorituksia, kuten puolikkaan enkan raskaalla reitillä ja hienon ratavitosen. Yleensä suorituskykyni on ollut kesäisin vähän heikompi, mutta olen onnistunut virittelemään loppusyksyksi ihan mukavan maraton-kunnon. Tällä hetkellä en tosiaankaan ole vielä missään enkkakunnossa, mutta lähtökuntoni tuntuu olevan hieman parempi kuin yleensä. Pitää vaan toivoa, ettei se ole huono juttu, ja että saan vielä hiottua kuntoani tästä ylöspäin.

Kuten aikaisemmin täällä kirjoittelin, maraton-treeni mun osaltani tarkoittaa lähinnä normaalin 5-6 kertaa viikossa tapahtuvan lenkkeilyn ylläpitoa yhdistettynä hieman pidempiin (ja osittain kovempiin) pitkiksiin ja pidempiin intervalli-treeneihin. Noiden mara-spesifisten treenien lisäksi muu treenini on sitä tavallista, eli mitään hirveitä treenimäärälisäyksiä ei ole odotettavissa.

Normilenkkien lisäksi yritän edelleen kovasti pitää mukana harjoitusohjelmassani edes yhtä lihaskuntotreeniä. Viime viikolla onnistuin tässä siinä mielessä, että sain mahdutettua viikko-ohjelmaani puolen tunnin core-treenin. Vaihdoin pitkällisen pohdinnan jälkeen salia Esportilta Elixialle, ja tämä core-tunti oli ensikosketukseni Elixian ryhmäliikuntaan. Kuuleman mukaan kyseinen tunti oli tavallista kevyempi, ja kieltämättä kaipailin hieman CXWORX:n karua meininkiä. No, mutta sainpa ainakin hieman lihaskuntoa tehtyä!

Viime viikolla tein kaksi kovaa treeniä: tiistaina intervalli-harjoituksen ja lauantaina juoksin kympin kisan. Tiistain intervallitreeni oli minulle aika tyypillinen pitkähkö setti maltillisilla vauhdeilla. Juoksin 4x2000m kolmen minuutin palautuksilla ja päälle vielä 1x1000m. Tavoitevauhti 2000 metrin toistoissa oli 4.25min/km, ja ennen treeniä arvelin optimistisesti, että voisin kiristää vauhdit 4.20-pintaan tai jopa hieman yli. No, treeni ei kulkenut sitten yhtään, ja hyvä kun pysyin tuossa 4.25-vauhdissa! Viimeinen tonni kulki sentään 3.56, mikä hieman piristi minua.

Lauantaisesti kympin kisasta luittekin täältä tiistaina. Runner's Twilightissa tuli tehtyä ihan ok suoritus, vaikka kyllä jäinkin reilut puoli minuuttia omasta tavoitteestani. Kisa toimi kuitenkin hyvänä treeninä, ja tein ennen ja jälkeen kisan ennätyspitkät verkat siskoni inspiroimana, eli juoksukilsoja kertyi varmaan yli 15.

Olin lauantai-illan kisan jäljiltä aikamoisessa jumissa sunnuntai-aamuna, ja mietinkin, että olisin siirtänyt pitkiksen alkuiltaan, jotta olisin saanut hieman enemmän aikaa palautumiselle. Päätin lopulta lähteä kuitenkin matkaan jo 10.30, sillä ajattelin, että maratonia ajatellen on hyvä tehdä pitkää treeniä välillä vähän väsyneemmällä kropalla. Koen, että peruskuntoni on sen verran hyvä, että pitkä ja hidas lenkki ei enää pelkästään kehitä minua niin paljon kuin ennen, ja niinpä ainakin välillä on hyvä tehdä vähän reippaampia pitkiksiä ei-niin-palautuneena. Juoksin 23 kilsaa 5.45min/km vauhdilla ja viimeiset 2 kilsaa vedin vähän reippaampaa, noin 4.30 -tahtia. Olin aika sippi treenin jälkeen, mutta luulen, että tuollainen vähän vauhdikkaampi lopetus oli juuri sopiva maratonia ajatellen!

Treenipäiväkirja:

MAANANTAI: juoksu 55min + core 30min

TIISTAI: verkka 3km + 4x2000m (4.25min/km) + 1x1000m 3.56 + verkka

KESKIVIIKKO: kevyt juoksu 65min

TORSTAI: lepo

PERJANTAI: kevyt juoksu 55min

LAUANTAI: verkka 25min + 10km kisa 43.38 + verkka 30min

SUNNUNTAI: pitkälenkki 25km, vikat 2km 4.30min/km

Kommentit (1)

Santta

Minä vanha Sats:n jäsen vaihdoin Elixilalta 24/7 ketjuun, enkä ole katunut. Sen verran vuosien varrella palvelu ja asenne vanhoja jäseniä kohtaan heikkeni.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat