Huh, en voi käsittää, huhtikuukin on jo kaartunut yli puolivälin! Kevään ensimmäiseen tosikoitokseeni, HCR:ään, on enää vajaa neljä viikkoa aikaa.

Treenit käyvätkin tällä hetkellä kuumimmillaan. Toistaiseksi olen pystynyt kiireistäni huolimatta pitämään kuta kuinkin kiinni treeniohjelmastani, mitä nyt jonkun verran olen siirrellyt treenejä päittäin ja lyhentänyt treenien kestoa. Toisaalta suunnitelmasta kiinnipitämistä helpottaa huomattavasti se, että valmentajani Simo Wannas on alun pitäenkin suunnitellut ohjelmani minun ennalta ilmoittamien menojeni mukaan, eli ohjelmani huomioi jo olemassa olevat esteet. Kuitenkin elämässä sattuu kaikenlaista ja välillä aikataulut pettää, kroppa ei ole palautunut jne, jolloin treenejä täytyy muuttaa.

Mulla on aina ollut sellainen ominaisuus, että kuntoni lähtee nousuun kisaamalla. Karhu-viestin jälkeen on tuntunutkin siltä, että uusi vaihe juoksussa olisi lähtenyt päälle. Tein esimerkiksi 7 kilsan reippaan juoksun keskivauhdilla 4.27min/km eli jonkun verran 45 minuutin kymppiä nopeampaa, eikä minusta tuntunut edes pahemmin hengästyneeltä! Oman kokemukseni perusteella voinkin suositella alimatkan kisoja hyvänä treeninä ennen itse pääkisaa - ainakin minulla ne toimivat todella hyvin kuntoa nostavasti.

Olen viime viikkojen aikana koettanut panostaa myös lihashuoltoon. Kävin kertaalleen hierojalla, ja olen lisännyt venyttelyn määrää ohjelmassani. Pääasiassa olen palautunut treeneistä hyvin eikä mitään kremppoja ole ollut. Ainoa takaisku on ollut vanhan selkävaivan aktivoituminen. Kärsin samasta vaivasta kesällä 2012, työskennellessäni ensimmäistä kertaa terveysasemalla, ja tuolloin olin todella stressaantunut. Selkävaivani alkoi tälläkin erää kiireputken keskellä - minulla on varmaan tapana jotenkin jännittää lihaksia ollessani kiireinen! Onneksi tällä kertaa vaiva ei ole ainakaan vielä äitynyt yhtä pahaksi kuin viisi vuotta sitten ja olen pystynyt elelemään suht normaalisti, joskin juoksumatolla en kauheasti viitsi tärähtelyn takia juosta.

Tässäpä esimerkkiviikko tältä hieman kovemman treenin pätkältä:

Maanantai: kevyt juoksu ystävien kanssa 9km / 55min

Tiistai: kevyt juoksu 10km / 60min + core-jumppa 30min

Keskiviikko: Eliitti-ryhmän treeni 2000m + 4x1000m. 2000m: 8.50, 4x1000m: 4.08, 4.05, 4.01 ja 3.57

Torstai: lepo

Perjantai: 12km kevyt juoksu 1h10min

Lauantai: 3x5000m 4min palautuksella verryttelyineen, keskivauhdit 4.50min/km, 4.55min/km, 4.39min/km

Sunnuntai: pitkis 23km joista viimeiset 4km keskivauhdilla 4.45min/km

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat