Heippa,

kuten viime postauksessa kerroin, viime kuukausina olen treenannut kerran viikkoon radalla. Olen tehnyt vähän erityyppistä treeniä kuin aikaisemmin, ja keskittynyt pääasiassa lyhyisiin vetoihin. On ollut ihan virkistävää juosta lyhyitä, 200-400 metrin vetoja pitkien vk-treenien sijaan!

Tässäpä tämänhetkinen ratatreenien TOP3-lista! Sopii hyvin juoksijoille, jotka treenaavat etenkin 5-10 kilsan matkoille.

1. Pyramidi: 1200m+800m+400m+200m x2

Ehdoton lempitreenini on tällä hetkellä pyramidi! Pyramidi alkaa 1200 metristä, sen jälkeen juostaan 800m, sitten 400m ja lopuksi 200m. Näiden vetojen välissä on 90 sekunnin palautus, ja 200 metrin jälkeen palautellaan kolme minuuttia, jonka jälkeen homma toistetaan alusta! Tavoitteena on juosta toinen setti kovempaa kuin ensimmäinen. Itse aloitan noin vitosen kisavauhtia ja siitä sitten vetojen lyhetessä kiihdyttelen vauhdin siten, että vikat vedot menen aikalailla täysillä.

2. Tonnit: 5-6x1000m

Tonnit on yksinkertainen, mutta ah niin mukava treeni! Yleensä teen 5-6 1000 metrin toistoa kolmen minuutin palautuksella. Ekan tonnin teen noin kympin kisavauhtia ja pyrin kiihdyttämään vauhdin siten, että viimeisen juoksen 3000m kisavauhtia.

3. Lyhenevät vedot: 4x800m+4x400m+4x200m

Lyhenevät vedot on nimestään huolimatta suht rankka setti, sillä toistoja on monta. Siksipä otankin 800 metrin vedot yleensä kohtuu rauhallisesti, ja kiihdyttelen vauhtia sarjan edetessä. Vetojen välissä palautus on 60-90 sekuntia, ja lyhempään settiin siirryttäessä palautus voi olla vähän pidempi, esimerkiksi kaksi minuuttia.

Ja eikun kokeilemaan! Helsingissä suosikkikenttäni on legendaarinen Eltsu, mutta en tiedä, onko lumi vallanut Eltsun juoksubaanat. Varmat olosuhteet tarjoaa Esportin ratiopharm Arena, jossa saa nauttia 400 metrin sisäjuoksuradasta kolmessa kerroksessa. Toinen hyvä sisärata löytyy Liikuntamyllystä, tosin siellä joutuu kiertämään 200 metrin rinkiä, ja radan käyttöön on jonkun verran rajoituksia. Tätä kirjoitellessa taas muistaa, miten huipuista treenioloista sitä saa pääkaupunkiseudullakin nauttia!

Kommentit (1)

Vierailija

Kiitos, onpas hyviä ratatreenivinkkejä! Voitko tehdä samanlaisen postauksen matolla juoksemisesta! Olis kiva saada jotain ideoita matolla juoksemiaeen.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat