Inhoan ylitse kaiken viime hetken paniikkia, ja siksi yritän kaikin keinoin välttää asioiden jättämistä täysin viime tippaan. Minua ei haittaa, jos jokin teksti pitää vielä hioa palauttamispäivänä, mutta mikään ei ole niin karseaa, kuin naputtaa esseetä aikaa vastaan viime minuuteilla. Yök!

Kuitenkin silloin, kun deadlineja on useita toisensa perään, on tosi vaikeaa välttyä siltä, että kaikki hommat olisivat täysin valmiita ajallaan. Nyt viikonvaihteessa minulla oli neljä deadlinea putkeen, ja oikeastaan kaikki palautettavat tehtävät olivat todella työläitä Olin aloittanut hommien teon jo oikeastaan heinäkuun lopussa, ja sinänsä sainkin hommat hyvälle mallille. Kuitenkin pieni paniikki pääsi yllättämään, sillä olin vahingossa ladannut väärän tiedoston epidemiologian tehtävään, enkä sen takia meinannut saada tehtäviä tehtyä!

Stressi kulminoitui eilispäivää aika tehokkaasti, kun yritin tykittää tehtäviä valmiiksi ennen iltaa. Mieleeni tuli ajan, kun luin lääkiksen pääsykokeisiin: en ehtinyt tehdä päivän aikana juuri muuta kuin lukea, syödä, lenkkeillä ja käydä suihkussa. Onneksi sain tehtävät palautettua, ja nyt on kyllä sellainen olo, että en halua hetkeen toistaa eilistä!

Stressaantuneena minusta kuoriutuu oikea tunteiden alisäätelijä, ja minun tulee ärähdeltyä aivan liian helposti läheisille. Se harmittaa ja kaduttaa jälkeenpäin, ja olenkin koettanut miettiä, miten saisin stressin siinä määrin kuriin, että hermot ei olisi piukalla. Seuraavat neuvot olen todennut kaikista toimivimmiksi:

- Stressiin paras lääke on ennaltaehkäisy. Suunnittele aikataulusi hyvissä ajoin ja merkitse kalenteriin, milloin aiot tehdä mitäkin. Varaa hommille tarpeeksi aikaa ja jätä kalenteriin väljyyttä, jos vaikkapa jokin force major -tyyppinen tilanne iskee.

- Silloin kun hommia on tarkoitus tehdä, ala tehdä niikä äläkä mieti mielessäsi, että pitäisikö vai ei. Siihen menee turhaan aikaa.

- Varaa aikaa muille asioille, kuten liikunnalle ja rentoutumiselle. Pidä tehtävien teosta taukoa ainakin yksi kokonainen päivä viikosta.

- Älä tingi yöunista.

- Jos itsekuri tuntuu vähäiseltä tai opiskelu yksin on hankalaa, kokeile tomaattitekniikkaa tai perusta opintopiiri.

- Palkitse itsesi, kun työt on tehty ajallaan. :)

Translation: Last weekend was quite hectic, since I needed to hand in four assignments! Last couple of days were pretty stressful, even though I tried to avoid leaving things in last minute. But here I am, alive and kicking! Next time I'll plan my schedule better in beforehand though.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat