Viisi hyvää syytä kokeilla meditaatiota

Viitisen vuotta sitten kokeilin meditaatiota ensimmäisen kerran. Sitä oli hehkutettu mediassa, julkkikset kertoivat löytävänsä siitä rauhaa ja selkeyttä sekavaan elämään, joten ajattelin testata tekniikkaa itsekin.

Suljin silmät, yritin rentoutua ja olla ajattelematta mitään. "Älä ajattele mitään, älä ajattele mitään, ÄLÄ ajattele MITÄÄN!" Mieli tuntui yhtäkkiä olevan täynnä mitä älyttömimpiä ajatuksia aina ensi vuoden synttärijuhlien kauppalistoista viime yön painajaisten tulkintoihin. Kaiken lisäksi ajatus siitä, ettei saisi ajatella mitään tuntui ahdistavan minua entisestään.

Kahden minuutin kuluttua luovutin ja jätin meditaation sivuun yli vuodeksi.

Stressaavassa elämäntilanteessa vuotta myöhemmin päätin kuitenkin kokeilla hommaa uudestaan ja yllättäen löysin siitä juuri sitä rauhaa ja selkeyttä, jota oli hehkutettukin.

Tässä viisi hyvää syytä, miksi sinunkin kannattaa kokeilla meditaatiota:

1. Stressitaso laskee

Hengitykseen keskittyminen "huijaa" kropan rauhoittumaan ja siirtymään taistele tai pakene -tilasta eli sympaattisen hermoston liiallisesta aktiivisuudesta parasympaattisen hermoston aktiivisempaan toimintaan, toisin sanoen rennompaan tilaan.

2. Ajatukset selkeytyvät - luovuus lisääntyy

Usein kehotetaan kuuntelemaan "omaa sisäistä ääntä", mutta se voi olla vaikeaa, kun mieli on täynnä erilaisia tehtävälistoja ja stressipisteitä. Meditaatio tyhjentää mielen ja auttaa kuulemaan, mikä on oikeasti tärkeää. Tämä on hyödyllistä erityisesti luovan työn tekijöille  - mutta auttaa toki  löytämään luovia ratkaisuja mihin tahansa ongelmaan.

3.Verenpaine laskee

Tutkimusten mukaan syvään ja rauhallisesti hengittäminen voi auttaa laskemaan verenpainetta.

4. Ahdistus hellittää

Hetken pysähdys auttaa asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. "Kyllä tästäkin vielä selvitään."

5. Henkisyys lisääntyy

Jokaisella on oma käsityksensä elämän henkisyydestä ja suurista salaisuuksista. Meditaatio auttaa pääsemään kosketuksiin oman kokemuksen kanssa, oli tuo käsitys sitten millainen tahansa.

Intialaissyntyinen lääkäri ja kirjailija Deepak Chopra on puhunut meditaation terveysvaikutuksista jo vuosia ja vetää nyt suuren meditaatiofanin, mediapersoona Oprah Winfreyn kanssa netissä ilmaisia, 21 päivää kestäviä meditaatiokursseja.

Seuraava kurssi alkaa 11.elokuuta ja sen aiheena on onnellisuus. Kurssin aikana osallistujat saavat päivittäin sähköpostiinsa noin kymmenen minuutin ohjatun meditaatiovideon, joka on katsottavissa  21 kurssipäivän ajan. Mitään aikaisempaa meditaatiokokemusta ei vaadita, vaikka ei siitä toisaalta haittaakaan ole.

https://chopracentermeditation.com/

Olen itse ollut mukana jo kolmella Deepakin nettikurssilla ja voin suositella niitä lämpimästi kaikille.

Kesäinen namaste kaikille!

PS. Tämän linkin takaa löydät omat vinkkini meditaation aloittamiseen:

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/nain_kirjailija_kira_poutanen_meditoi

Kommentit (0)

Seuraa 

Olen Kira Poutanen, kirjailija ja toimittaja Ranskassa. Kirjoitan elämästä ja ihmisyydestä kotikaupungissani Pariisissa - lapsen kanssa ja muutenkin.

 

Ota yhteyttä:
kira.poutanen@gmail.com

Seuraa minua Bloglovinissa.

Blogiarkisto

2016
2015
2014

Kategoriat