Kommentit (1)

Wanhaparta

Pelkkä kalsium ei takaa vahvoja luita, tieteelliset tutkimukset kertovat että maissa joissa juodaan eniten lehmänmaitoa ja käytetään maitotuotteita (eli saadaan eniten kalsiumia) on väkilukuun suhteutettuna myös enemmän luumurtumia(!). Vegaanisesta ruokavaliosta (kasviksista) saa hyvin K-vitamiinia jolla on olennainen osa kalsiumin siirtymisessä luihin, pelkkä D-vitamiini ei riitä, ellei halua että kalsiumia kerääntyy runsaasti myös pehmytkudoksiin. Mistäs muuten kuvittelette että lehmät sen kalsiumin itseensä saavat!

Nykyään saa myöskin täysin vegaanista D3-vitamiinia joka voi olla levästä tai sienistä valmistettua (suomessakin myynnissä). Kuitenkin poikkeuksetta D3-valmisteet ovat eläinperäisiä ellei erikseen toisin ole mainittu että käytetty D3-vitamiini on kasviperäistä (esim. Vitashine). D-vitamiinitasojen ylläpitoon D2-vitamiini on yhtä tehokas kuin D3, ainoastaan suurilla annosmäärillä D3 imeytymisen on todettu nostavan tasoja enemmän, sellaisissa tapauksissa jos on todettu puutostila voi D3 käyttö olla tehokkaampi tapa nopeasti nostaa tasoja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat