13-vuotiaalle hyvä laihdutus/kiinteytys keino

Vierailija

Hei, olen 13 vuotias 161cm pitkä ja painan välillä 57 ja 59 kg eli painoni heittelee paljon. Mistä tuo johtuu? Mutta kuitenkin haluaisin laihduttaa ja tarvitsisin siihen apukeinoja. Huomioitavaa on kuitenkin se, että asun kotona parin muun sisaren ja äitini ja isäni kanssa. Eli nyt jotain hyvää apukeinoa painon pudotukseen koska koen olevani erittäin lihava. Kiitos jo etukäteen auttaville ! :D

Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

Ystävä rakas olet murrosiän kynnyksellä tai murrosiässä. Uuseilla nuorilla pieni 'liikapaino' enteilee pituuskasvupyrähdystä ja hormonitoiminnan aloittamista. Niin on ollut minulla itsellä ja samoin lapsillani.

Jos olisit langan laiha pyrähdystä ja normaalia kehitystä ei välttämättä tulisi. Poikani oli sinun iässäsi saman painoinen ja pituinen. Nyt pari vuotta myöhemmin ilman laihdutuksia hän painaa saman, mutta on 14 cm pidempi.

Toivon sinulle kärsivällisyyttä, itsensä hyväksyntää ja ihanaa nuoruutta ! Don't worry, be happy !

:)

Vierailija

Itse olen myös 13-vuotias, ja noin puolitoista vuotta sitten ajatukseni olivat aivan kuin sinulla nyt. Ja sehän siitä sitten seurasi, että sairastuin syömishäiriöön. Et ole ylipainoinen, joten ethän aloita laihdutuskuuria? Elämä syömishäiriön kanssa ei ole elämää!

Vierailija

Tottakai 13-vuotiaskin voi kiinteytyä, mutta ÄLÄ jätä syömättä!
Syö terveellisesti paljon kasviksia, hedelmiä, proteiinipitoista maitoa, rahkaa, piimää, kananmunaa. Suosi kanaruokia ja kalaa. Kiinnitä huomiota annoskokoihin ja ruokailuväleihin. Syö 3-4tunnin välein säännöllisesti, että kehon aineenvaihdunta pysyy hereillä. Lisää liikuntaa, sellaista mistä tykkäät. Laita musaa, tanssi. Pyöräile, hiihdä? Ota kaveri mukaan ja tunnin kävelylenkille tai musiikkia kuulokkeista, jos on joku soitin. Jätä herkut pois. Ei karkkia, sipsiä, hampurilaisia, valmispitsoja jne. Voit ottaa niitä kerran viikossa JOS syöt loput 6 päivää viikosta hyvin ja terveellisesti. Juo runsaasti vettä. Googlettamalla löytyy varmasti vatsalihasliikkeitä, joita voi tehdä vatsan kiinteyttämiseksi, mutta vatsan pienentämisessä oikeanlainen ravinto on ykkösasia.

Vierailija

ja lisään vielä että painon vaihtelu kahden kilon välillä on ihan normaalia. onko sinulla jo menkat? jos on niin minulla vaihtelee paino menkkojen mukaan. menkkoja ennen paino nousee ja menkkojen jälkeen paino laskee. Se riippuu myös siitä paljonko olet juonut ja syönyt, oletko käynyt vessassa... kokeilepa juoda rakko täyteen ja käy vaa'lla ja käy uudelleen rakon tyhjennyttyä, painosi on laskenut. Samoin ennen ja jälkeen liikunnan paino on eri, koska kehosta haihtuu nesteitä ulos. Samoin saunan jälkeen paino on laskenut. Vinkkinä vielä että laita vaaka pois ja hommaa mittanauha. Painolla ei ole väliä koska se voi lisääntyä vaikka laihtuisitkin! Mittanauha on hyvä tapa seurata miten vyötärö tai reiden paksuus tms. muuttuu.

Vierailija

Olet ihana ja hyva juuri sellisena kuin olet. Olet normaalipainoine, ja vaikka tuon ikaisena olisikin pienta pyoreytta, se on taysin normaalia ja tasoittuu pituuskavun myota.

Unohda siis kaikenlaiset laihduttelut ja itsesi liika tarkkaileminen, siita ei ole mitaan hyotya, painvastoin.
Oelt ihana ja hyva juuri sellaisena kuin olet. :)

Vierailija

Syö terveellisesti ja liiku säännöllisesti, tuossa iässä ei kannata yrittää sen mutkikkaampia kikkoja. Nälkälaihduttamisen sijaan painoa pitäisi tiputtaa liikkumalla, samalla kiinteytät kroppaa.

Ei karkkeja, ei sipsejä, ei tupakkaa. Suklaa sallittu.

Saat kroppasi todennäköisesti normaalipainoon vuosien aikana, et nopeasti, muista että mitään ei ole vielä menetetty tai hävitty, olet vasta 13v. Liikakiloista ei pidä lamaantua ja masentua vaan suhtautua asiaan kylmän rauhallisesti.

Vierailija

Mä oon kolmetoista kanssa, mutta pituutta 150.6 ja painoa n 42.6.
En kuitenkaan pidä läskeistäni yhtään, joten haluaisin kiinteyttää. Sain paljon vinkkejä ton ruokavalion suhteen ! :)

Vierailija

Mieleni on jo kauan tehnyt puuttua lasten ja nuorten syömiseen. Nyt provosoiduin karppauskeskustelusta. Vanhemmat voivat antaa lastensa ravinnoksi karkkeja, sipsejä, ranskalaisia perunoita ja limppareita, eikä asia kiinnosta ketään. Nyt kun puhutaan ns. karppauksesta, on uhattu lasten huostaanotolla, jos lapsille syötetään proteiinipitoisia elintarvikkeita ja kasviksia. Huh, huh.

Eniten minua surettaa kouluruokailu. Asiakkainamme on ollut useita opettajia, joiden velvollisuus on syödä yhdessä lasten kanssa. Kun olemme käyneet läpi opettajien lihavuuden ja väsymyksen syitä, olemme todenneet, että kouluruuassa on liian vähän proteiineja ja liikaa hiilihydraatteja.

Koulussa on tarjolla hyviä salaatteja, mutta perunasta, riisistä, makaronista ja vehnäjauhosta saadaan aivan liikaa hiilihydraatteja ja äärimmäisen vähän terveydelle tärkeitä aineita. Suurin ongelma on kuitenkin vähäinen proteiinin saanti. Ymmärtäähän sen, jos yhtä ateriaa kohden on käytössä 53 senttiä, ei sillä paljon lihaa ja kalaa osteta. Tähän vielä suunnitellaan säästöjä lisäämällä puuropäiviä!

Kun kouluruoka sisältää paljon nopeita hiilihydraatteja ilman proteiinin vastavoimaa, verensokeri nousee korkealle, jolloin lapsi hyppii seinille ja on levoton. Samalla erittyy reippaasti insuliinia, mikä poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja aivot jäävät ilman energiaa, jolloin lapsi sammuu kuin kynttilä. Tällaiseen lapsen toimintaan ei tarvita tv:n tai tietokoneen ääressä valvottuja öitä, siihen riittää huonosti tasapainotettu kouluruoka. Samasta sylttytehtaasta löydämme syyn lasten ja nuorten lihavuudelle.

Mielestäni vastuuseen tulisi saattaa kouluruuasta päättävät tahot, jotka syöttävät lapsille ruokaa, mikä tekee heidät levottomiksi, väsyneiksi ja lihaviksi. Kouluruokailusta lapset saavat mallin myös muuhun ruokailuun ja vanhemmat kuvittelevat lapsensa saavan koulussa ravintosisällöllisesti hyvän aterian. Jos lapsillanne on tällaisia ongelmia, kokeilkaa pari viikkoa omia hyviä eväitä oikeanlaisen kotiruuan kera ja koette ihmeen.

Suosittelisin esim. aamiaiseksi kasvismunakas, ruisleipää ja hedelmä, lounaaksi selkeä pala lihaa tai kalaa, kasviksia ja maitoa, välipalaksi hedelmä ja juustoa, päivälliseksi lounaan kopio sekä iltapalaksi marjoja ja rahkaa. Tätä kutsutaan hyväkarppaukseksi. Maistuis varmaan sullekin.
http://www.turkulainen.fi/blogit/lukijan-kirjoitukset/104597-ravinto-vai...

Vierailija

Hyviä rasvoja:

Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA

Hyvää rasvaa tulisi saada n. 1 g per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon. Kasvikunnan tärkeimmät proteiinien lähteet ovat täysjyväviljavalmisteet, herneet, pavut ja pähkinät. Muissa kasviksissa on niukasti proteiineja. Pelkästä kasvisruuastakin voi saada riittävästi proteiineja, kun Proteiinien keskeisimmät lähteet ateriaan sisältyy monipuolisesti eri kasviksia, joiden sisältämät proteiinit täydentävät toistensa aminohappokoostumusta.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Hyviä hiilihydraatteja:

Syö kasviksia (ei peruna), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia (kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä ylimääräiseksi rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.

Täysjyväviljaa jos viljat sopivat?

Vierailija

Mä oon kans 13-vuotias.. Mun paino heittelee hirmu usein,mut tällä hetkellä se on 47 kiloo. En tiiä onks se liikaa vai sopivan verran :D Oon 158-160cm pitkä.Itse koen olevani sopiva,mutta joskus kun vilkaisee peilistä itseään,tulee sellainen olo että olisi hirvee läski.. XDDD.. En tykkää itestäni! ;D

Vierailija

Aloita karkkilakko.

 Tee  joka aamu, päivä ja ilta 100 vatsalihasta. Liiku päivässä 2 h. Juo joka aterian jälkeen vihreetä teetä ilman maitoo sokeria tms. Juo myös paljon vettä. Ota kalorit ylös ruoista mitä syöt. Keksi oma kunto-ohjelma. Esim:

 

 

20 toistoa x5 vatsalihasliikettä

 

10 toistoa x3 punnerrusta

20 toistoa x5 selkälihasliikettä

20 toistoa x5 kyykkyhyppyä

50 toistoa x2 kahvakuulalla

 

Itellä toimi loistavasti !

 

 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat