Kilpirauhasen vajaatoiminta vie väsymystunneliin

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Kilpirasen oireet , taudinkuvat ( ylä ja alatoiminnassa ) eivät kulje ihan käsi kädessä sen olen huomannut näinä yli 30- vuotena mitä itse olen sairastanut. On totta sekin jotta vaikka verikokeissa kaikki näyttää olevan viitearvoissa ,voi tuntea olevansa väsynyt ja muita oireita.

Vierailija

https://drive.bitcasa.com/send/C4Fe4zjwtVZtm0zeww2FQXBgiN8_Q_WY3mwYLnSINwkJ

TSH-arvo on ylläolevan mukaan usein harhaanjohtava. Varsinkin jatkuvassa Thyroxin-lääkityksessä se ei kuvasta elimistön keskimäärin saaman T3-hormonin määrää. Joka määrä vaihtelee kudoksesta toiseen siksi että synteettisen T4:n kakkos-dejodinaasia jarruttava vaikutus on eri kudoksissa erisuuruinen:

https://thyroidhormones.wordpress.com/2015/01/13/ny-studie-visar-att-levaxin-kan-forvarra-hypotyreos/

Oikeaan vajaatoiminnan hoitoon tarvitaan aina myös T3-lääke lisänä

Tellu4560
Seuraa 
Liittynyt18.2.2015

Hei!

Minulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta vasta n.4v .syön tyroxia 4 pvänä /2tabl/pv  3 päivänä 1tabl/pv .

Vieläkin haetaan oikeaa annostusta. 

Vaiva ilmeni kun väsytti ja masensi ja hiuksia lähti hirveesti 

Nyt alkaa siltä osin rauhoittua mutta painon nousua on kyllä .Ruoka Valiolla saa vähän pidettyä aisoissa  ja jumpalla ja vesikävelyllä .

on tämäkin ikävä sairaus muitten joukossa 

nimimerkki Tellu4560

Vierailija

"Kilpirauhasen TSH-arvot saattavat olla normaalit, mutta lisäkokeet paljastivat autoimmuunitulehduksen."

Mitä ovat nämä lisäkokeet?

Tuntuu, ettei näitä tarjota vaikka oirekuvaus kävisi yhteen? Kaverini taisteli 1,5 vuotta saadaakseen oikean diagnoosin.

Kiitos!

Vierailija

Ei lekurit tollasia tutki.

Myös ruokavalio ja lisäravinteet ovat ehdottoman tärkeitä jo ennen kuin saa kilppariongelmia.

Jodin puutoshan on yleistä ja viljojen haitat aiheuttaa kaikkea ikävää.

Vierailija

Hei te, jotka olette saaneet kilpirauhasen vajaatoimintaan apua tyroksiinilääkkeestä:

Kertokaa minulle, mikä on ollut teidän T4V -arvonne ennen lääkityksen alkamista. Olen ollut viime vuoden kesällä ekan kerran kokeissa ja tuolloin arvo oli 9. Seuraavan kerran jo melkein 10 ja taas tammikuun alussa 11.

Seuraava labra on huhtikuussa. Ongelmani on jatkuva väsymys ja vetämättömyys, eikä jaksa mitään työpäivän jälkeen kuin löhöillä sohvalla... Lääkäri mainitsi naisten vaihdevuosien vaikuttavan ko. arvon alenemiseen; enkä ole saanut lääkitystä, kun arvo näyttää olevan hitaassa nousussa.

Voiko olla niin, että pitää vaan odottaa, että arvo nousee? Onko jollakulla samanlaista tilannetta?

Väsynyt Viisikymppinen

Vierailija

Hei!

Kertoisiko joku myös minulle, mitä nuo mahdolliset lisäkokeet ovat. Peruskokeissa ei vissiin selviä varmuudella. Kiitos!

Vierailija
Vierailija

Hei te, jotka olette saaneet kilpirauhasen vajaatoimintaan apua tyroksiinilääkkeestä:

Kertokaa minulle, mikä on ollut teidän T4V -arvonne ennen lääkityksen alkamista. Olen ollut viime vuoden kesällä ekan kerran kokeissa ja tuolloin arvo oli 9. Seuraavan kerran jo melkein 10 ja taas tammikuun alussa 11.

Seuraava labra on huhtikuussa. Ongelmani on jatkuva väsymys ja vetämättömyys, eikä jaksa mitään työpäivän jälkeen kuin löhöillä sohvalla... Lääkäri mainitsi naisten vaihdevuosien vaikuttavan ko. arvon alenemiseen; enkä ole saanut lääkitystä, kun arvo näyttää olevan hitaassa nousussa.

Voiko olla niin, että pitää vaan odottaa, että arvo nousee? Onko jollakulla samanlaista tilannetta?

Väsynyt Viisikymppinen

TSH pitää olla alle 2,5

Vaihda lääkäriä

Vierailija

Voi jestas sentään! Minulla oli T4 vähän päälle 5, kun sain Thyroxin- lääkityksen. Missään nimessä T4 ei saisi olla yli 3,5.

Minulla oli jo pahat oireet ennen kuin t4 nousi tuohon vähän päälle viiteen.

Järkyttävää, ettei jotkut lääkärit näytä ymmärtävän näistä kilpirauhas-asioista yhtikäs mitään!

Pitkään jatkunut vajaatoiminta nostaa kolesterolia ja aiheuttaa mm. verisuonten kalkkeutumista ja tietenkin kaikki vajaatoiminnan lukemattomat oireet vaikuttavat todella negatiivisesti jokapäiväiseen elämän laatuun.

Vierailija
Vierailija

Voi jestas sentään! Minulla oli T4 vähän päälle 5, kun sain Thyroxin- lääkityksen. Missään nimessä T4 ei saisi olla yli 3,5.

Minulla oli jo pahat oireet ennen kuin t4 nousi tuohon vähän päälle viiteen.

Järkyttävää, ettei jotkut lääkärit näytä ymmärtävän näistä kilpirauhas-asioista yhtikäs mitään!

Pitkään jatkunut vajaatoiminta nostaa kolesterolia ja aiheuttaa mm. verisuonten kalkkeutumista ja tietenkin kaikki vajaatoiminnan lukemattomat oireet vaikuttavat todella negatiivisesti jokapäiväiseen elämän laatuun.

Ps. Sorry! Tarkoitin, että TSH ei saisi olla yli 3,5.

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa TSH nousee ja T4 laskee.

Minulla siis TSH oli yli 5, kun sain lääkityksen vuosi sitten. 

T4 minulla oli 13, silloin kun lääkitys aloitettiin.

Ei siis ollut vielä kovin matala, mutta oireet oli silti pahat monta vuotta ennen lääkitystä. Esim. vatsa ei toiminut, väsymys, palelu jne.

Thyroxin on auttanut huomattavasti, tosin annosta vielä säädetään.

Vierailija

Kiitos vastauksesta, olisiko vielä muilta tietoja TSH ja TV4 -arvoistanne?

Eli minulla viime kerralla oli TSH 3,11 ja TV4 11. Viikonloppunakin nukuin täysin 'tiedottomana' kaksi tuntia keskellä päivää. Jos katson vielä yhdet kokeet ja niistä tehdyt päätelmät nykyiseltä lääkäriltäni, ja sitten menen toisen luo.

Vierailija

Kilpirauhasen vasta-ainearvot paljastaa kroonisen tulehduksen. Mullakin oli TSH ja T4V ihan viitearvojen sisällä, mutta vasta-aineet yli 200 kun raja oli muistaakseni 25. Mulla tutkittiin tuo ihan ensimmäisenä, kun oli ollut pientä lämpöä viikkokausia ja  olin aivan kuolemanväsynyt.

Vierailija

Kiitos tiedosta, katsoinkin heti labratuloksiani, eikä niissä ilmennyt mitään vasta-aineista tietoja.

Kirjoitin heti lääkärille, josko voidaan lähetteeseen lisätä vasta-ainetutkimukset.

Hyvää kevään alkua Sinulle!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat