kortisonin haitat - käytön aikana ja loputtua

Vierailija

Olen syönyt kortisonia maaliskuusta heinäkuuhun eli yhteensä 5kk.
Aluksi annos oli 48mg Medrolia ja pikkuhiljaa vähennettin ja sitten lopetettiin. Edellinén kuuri oli puoli vuotta aikaisemmin ja kesti 10kk. Sairastan FSGSää eli munuaissairautta.

Haittavaikutuksia on tullut älyttömästi: "härän niska", kuukasvot, painoa yli 10kg lisää, mielialavaihteluita, suonenvetoja, ripulia, maha on iso, akne, isoja finnejä (mäskäreitä) alapäässä jne...

Aina kun annosta vähennettiin vierotusoireet oli levottomuutta, vitutusta/kiukutusta ja paha olo.

Olen kahden pienen lapsen äiti ja tämä kaikki ei ole todellakaan ollut helppoa ja nyt pelkona on että tauti taas uusi...
Töissä olen käynyt lähes koko ajan, sairauslomalla olen ollut todella minimaalisesti, koska tuntuu että ei työpaikallani kukaan ymmärrä, kuinka rankkaa tämä on ollut.

Nyt kortisonin lopetuksesta on kaksi viikkoa. Edelleen on levoton olo ja kun katson peiliin - voi sitä ahdistuksen määrää!

Toivon ja rukoilen, että tauti pysyisi nyt kurissa ilman kortisonia, en jaksaisi sitä enää...

Toiveena meillä myös perheenlisäystä, joka ei ole mahdollista, jos tauti ei ole remissiossa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Vertaistuki auttaisi :)

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Lopetin kortisonin kesäkuussa. Oli inhottavat sivuoireet, samanmoista kuin sinulla ja lisäksi osteopeniaa johon joudun nyt syömään oseoporoosilääkettä. Minun sairaus ei vielä ole selvillä ja kummallisista oireista ehkä osa johtuikin kortisonista. Minulla myös oli annoksen vähentämisen jälkeen aina paha olo (henkisesti ja fyysisesti). Juuri siinä pari-kolme viikkoa lopettamisesta minulla lähti viikon aikana pari kiloa, varmaan niitä nesteitä. Jatkuvasti sai hypätä vessassa siihen aikaan ja luulin ensin että tuli virtsatietulehdus, mutta sitä ei ollut. Mutta nyt on mennyt jo jonkin aikaa lopettamisesta ja olo on paljon parempi. Paino alkoi laskemaan pikkuhiljaa ja turvotus on hävinnyt jo. En tahdo sitä myrkkyä enää ikinä!
Kyllä sinunkin olosi siitä pikkuhiljaa alkaa kohenemaan ja toivottavasti sairautesi pysyy kurissa ilman kortisonia!

Vierailija

Hmm... Eri sairaus kuin sulla mutta Prednisolonia syöty nyt 4 kk alenevin annoksin. Suuremmilla annoksilla hävisi yöunet, nukkumaan yhdeltä ja ylös neljältä. ;D Jatkuva nälkä tietenkin, jano ja jatkuvasti vessassa sai juosta + verensokeri korkealla.

Kortisonihan se mukavasti turvottelee ja kerää painoa, niin täytyy juoksennella lenkillä jatkuvasti (josta nyt ei ainakaan näkyvää vaikutusta, paino pysyy ehkä vähän paremmin kurissa).

Toisaalta, isot annokset oli siinä mielessä mukavia, että iho kukoisti, ei näppylän näppylää missään, ja ei kylmänyt ollenkaan. ;D Tosin, se helkkarinmoinen hiki ei ollut kiva, varsinkaan töissä! %)

Mutta tsemppiä sulle sairautesi kanssa! ja, toivottavasti vauvahaaveetkin toteutuvat! ;)

Vierailija

En tiedä muuta, mutta tätä oloa en soisi kenellekään!
Minulla todettiin basedowintauti toukokuussa ja sain ensimmäisen puolitoista kuukautta kortisonia pulssihoitona 500mg viikossa kerta annoksena suoneen. Sitten annos pudotettiin puoleen eli 250mg/viikko. Silmien tilanne pysyi samana vain näkö heikkeni, paino nousi, tiputuksen jälkeen en nukkunut seuraavana yönä ollenkaan, kunto romahti ja jouduin sairauslomalle koko hoidon ajaksi. Jatkuva väsytys ja vitutus päällä, ihan kamalaa! Nyt olen kuukauden päivät syönyt kortisonia 20mg/vrk. Turvotus on niin kamalaa, että kumartuminenkin pistää läähättämään, kun maha ottaa vastaan! Naama on ku runansuulla! Pienikin rasitus pistää sydämen hakkaamaan 130-140krt/min! Väsyttää ja ei saa nukuttua, siis ihan hullua oravanpyörässä poukkoilua! Tänään soitin sairaanhoitajalle ja toivon lääkärin antavan luvan vähentää ja pikkuhiljaa lopettaa koko kortisonin syönnin. Koska kortisoni ei tunnu vaivaani parantavan. Edessä on kuitenkin sädehoito silmiin ihan lähiaikoina. Inhottavaa olla vain kokeilussa kortisonin käytössä sairaudessani. Niin tai joillekkin tämä hoito kuulemma auttaa, mutta minun tapauksessa tämä kaikki kidutus on ollut aivan turhaa! Silmät tuntuu vain edelleen olevan päästä putoamassa! ???

Vierailija

samat oireet mulla.naama turpos,kuin potkupallo.kun lopetin käytön,tuli helvetin huono olo,ja on vieläkin lihaskunto putos,lopetin ihan omasta tahdostani,lääkäri vain totesi että lisää yksi tapu asacoolia neljään.odotellaan nyt että olo paranisi,sairastan muuten coliistia. :angel:

Vierailija

Olen syönyt Prednisolonia nyt 10 kk 20 mg päiväannoksella sydänsarkoidoosiin. Painoa on tullut 15 kg, kuukasvot ja pahka niskaan, koko keho tärisee ja lihasvoima on kadonnut, ihokarvatkin ovat alkaneet kasvaa ja tietty iso maha :o . Ei meinaa jaksaa tehdä yhtään mitään ja koko ajan rytmihäiriöitä, jotka ovat varmaankin tuon perussairauteni syytä.

Kamala lääke kaiken kaikkiaan, mutta yksi hyvä puoli siinä on, että nivelet eivät ole kipeät :-X . Kohta varmaan puhkeaa diabetes ja osteoporoosi eli luukato. Aloitin itse kalkki ja D-vitamiinilisän, kun sitä ei minulle oltu määrätty. Ehkä pitäisi luitenkin olla tyytyväinen, että tautiin on edes tämä yksi lääke ;) Noita ihonäppyjä en ole saanut.

Vierailija

Osteoporoosin pirmäärihoito on aina riittävä D-vitamiini, joka tarkoittaa vähintään 100µg/vrk, koska muuten kalsium ei imeydy.

Osteoporoosilääkkeet eivät ole ihan terveellisiä ja saattavat jopa lisätä luunmurtumia.

Vierailija

Itse olen syönyt kortisonia enemmän tai vähemmän kolmekymmentä vuotta :O Välillä ollut taukoja raskauksien aikaan yms. Minä en ole turvonnut tai lihonut, en kiukkuinen (no, joskus tietenkin, ihan vähän) eikä ole huono olo (ellei se sitten olekin normiolotilani mutten sitä enää erota :o ) Määrät tosin ovat viime vuodet olleet 5mg päivässä, ei siis iahn hirmuinen määrä.
Vatsani ja ruokatorveni kortisoni kyllä sai hyvin hajalle kipulääkkeiden avustuksella. Vatsansuojalääkkeitä kun minulle ei oltu koskaan ehdotettukaan. Parin vuoden Somac-kuuri helpotti närästystä ja vatsakipuja tosi hyvin, nyt en huomaa eroa enää Somacin kanssa tai ilman.
Lisäksi akne on vaivannut koko aikuisikäni, eikä sitä ole helppo hoitaa kun iho ärtyy kortisonin takia niin helposti ja lehahtaa punaiseksi...

Mitään vaihtoehtoa en lääkäreiltä ole kortisonille saanut, joten kitkutellaan näin. Ihon kuntoon kyllä alkaa hermo pikkuhiljaa mennä, eikä iänikuinen antibiootti siihen ihan hirveästi innosta... :cry:

Vierailija

Olen lukenut ja kuullut monenlaista kortisonin sivuvaikutuksista, mutta nämä teidän kuvauksenne ovat kyllä tosi lohdutonta luettavaa.
Minun vaivoihini - lihaskipuihin jotka jäykistivät koko vartalon - kortison oli suuri helpotus. Sivuvaikutuksia on vaikea erottaa, kun itse sairauden - polymyalgian - oireet voivat olla samoja kuin kortisonin haittavaikutukset... lukuunottamatta turvotusta ja lihomista :-[

Hiukan pelottaa tulevaisuus, koska todennäköistä on, että joudun syömään kortisonia useamman vuoden. Lihasheikkoudesta huolimatta - tai myös sen vuoksi - yritän liikkua mahdollisimman paljon, vaikka en enää koskaan pystyisi samoihin suorituksiin kuin ennen polymyalgiaan sairastumista...

Kaikesta huolimatta en aio jättää pois kortisonia - jos ei muuta keinoa löydy - lievittämään polymyalgiasta johtuvia kovia kipuja ja lihasjäykkyyttä.

Vierailija

Olen syönyt kortisonia nyt 3kk Polymyalgiaan eli lihasreumaan. Auttaa järjettömiin kipuihin tosi hyvin. Olen enää ainoastaa kankea aamuisin, mutta turpoaminen, hikoilu ja mielialan muutokset saavat minut joka toinen päivä miettimään että josko mielummin ne kivut...? No, ei vaan. Olen vain tod. Epätoivoinen ja kriisissä tän sairauteni kanssa. Olen sivutoiminen ryhmäliikunnanohjaaja ja vedän myös painonhallintakursseja. Arvatkaa tekisikö mieleni kulkea kokoajan lappu otsassa : "syön kortisonia ja olen siksi näin pläsö!"

Vierailija

Syön kortisonia sarkoidoosiin joka on pesiytynyt mulla luihin. Lääkärin arvion mukaan joudun syömään sitä 1-2 vuotta. Paradoksaalista että mitään muuta lääkettä ei ole tähän kuin kortisoni joka vielä itsessään aiheuttaa osteoporoosia. Tulehdukset luissa on kuitenkin saatava loppumaan jollain konstia, eikä muuta keinoa ole kuin kortisoni. Aika näyttää mitä tapahtuu, nyt mennään vaan koekaniinina eteenpäin. Sivuvaikutuksina on turvotus ja lihominen, erityisesti naamassa ja vatsassa, mielialanvaihtelut. Jo lihominenkin itsessään aiheuttaa mulla ainakin aika masentavia fiiliksiä välillä. ja sit tekee mieli vaan syödä jotain hyvää...

Lääkärit ei määrää kortisonia ihan pikkuvaivoihin, jos ruokavaliolla saisi näitä ongelmia katoamaan niin kovin mielellään varmaan meistä jokainen sen tekisi.

Vierailija

Olen joutunut käyttämään Prednisonia polymyalgiaan nyt noin 6kk. Aluksi annos oli 60mg, sitten sitä alettiin vähentämään. Siinä 30 mg:n kohdalla kivut ja lihasheikkous palasivat, olin oikeastaan sairaampi kuin lähtötilanteessa. Kortisonin sivuvaikutusten takia (turvotus, lihominen, mielialan vaihtelut, unettomuus jne.) ja vastoin lääkärin ohjeita, olen kuitenkin päättänyt vähentää kortisonia ja yrittää pärjätä kipujen kanssa. Käytän myös Trexania ja Oxiklorinia, jotka aion lopettaa myös. On jotenkin ihan älytöntä, että ihminen on sairaampi silloin kun on lääkitys päällä ja sairautta hoidetaan kuin silloin kun sairaus todetaan! Onko teillä kellään kokemuksia homeopatiasta, löytyisikö sieltä apua kipuihin, jäykkyyteen ja lihasheikkouteen?

Vierailija

Mitä syöt? varsinkin ,jos jätät vihreän syömisen vähälle,niin tulee jäykkyyttä.Magnesium ja kalium tabuja naamaan, jos et syö kasviksia.kolmasti viikossa pakastepinaattia tai tuoretta nippu.Magnesiumin puute tuo on.

Vierailija

Mä taas.Syökää kasviksia,ja käyttäkää kristallisuolaa tavallisen huonon suolan sijaan.Googlesta löytyy.Siitä suolasta. Kristallisuola.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat