Olen 26-vuotias nainen ja olemme alkaneet mieheni kanssa yrittää lasta. Kuntoilen kuusi kertaa viikossa ja kuntoni on hyvä. Tällä hetkellä urheilen niin tavoitesykealueen ylä- kuin myös alarajoilla. Miten paljon on turvallista liikkua raskaana ja kuinka kovalla sykkeellä?

Yleissääntö on, että raskauden alussa ja vielä yli puolenvälinkin voi harrastaa kaikkea liikuntaa kuten ennenkin. Liikunta ei aiheuta haittoja äidille eikä sikiölle. Kun on vertailtu äitejä, jotka raskauden aikana liikkuvat paljon tai vähän, mitään eroja ei ole todettu raskauden kulussa tai syntyneiden lasten voinnissa.

Raskauden aikana naisen elimistössä tapahtuu muutoksia, jotka ovat suotuisia liikunnan kannalta. Esimerkiksi verimäärä kasvaa ja sydämen kyky pumpata verta lisääntyy. Elimistö ikään kuin varautuu turvaamaan, että täysi liikkumiskyky säilyy ja sen ohella kapasiteettia riittää kasvavan sikiön tarpeiksi.

Raskauden viimeisellä kolmanneksella vatsa kasvaa niin suureksi, että se vaikuttaa liikuntaan. Se hankaloituu siinä määrin, että äidit automaattisesti alkavat välttää rajua liikuntaa. Tässä raskauden vaiheessa kehotetaan välttämään liikuntaa, jossa on pomppivia liikkeitä. Muuta liikuntaa voi harrastaa vointinsa mukaan.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.