ADHD-tarkkaavaisuushäiriön hoidossa käytettävät stimulanttilääkkeet saattavat sekoittaa lasten yöunia, tuore tutkimuskatsaus osoittaa. Uniongelmat ovat muutenkin yleisiä ADHD:ta potevilla, vaikka he eivät olisi lääkityksellä.

Tutkimuksessa yhdistettiin ja analysoitiin yhdeksän aikaisemman tutkimuksen aineistot ja niiden perusteella stimulanttilääkitykset vaikeuttavat nukahtamista, lisäävät heräilyä ja lyhentävät yöunia. Vertailukohtana olivat ADHD-diagnoosin saaneet lapset, jotka eivät olleet lääkityksellä. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 250 lasta ja nuorta.

Nukahtaminen pitkittyi sitä todennäköisemmin mitä useammin lapsi sai stimulanttilääkkeitä. Lääkityksen jatkuessa pitempään heräily jonkin verran väheni, mutta tällöinkin lääkityksiin liittyi unihaittoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulokset olisi hyvä huomioida ADHD-potilaiden hoidossa etenkin lapsilla, joilla on jo valmiiksi univaikeuksia. Ongelmat voivat ratketa lääkettä vaihtamalla tai muuten parantamalla hyvien yöunien edellytyksiä. Arviolta 70–80 prosenttia ADHD-diagnoosin saaneista potee jonkinlaisia uniongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uutispalvelu Duodecim
(Pediatrics 2015;136:1144–1153)
http://pediatrics.aappublications.org/content/136/6/1144

Sisältö jatkuu mainoksen alla