Paljon nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja vähän kuituja ravinnostaan saavat sairastuvat aikuistyypin diabetekseen muita todennäköisemmin. Harvardin yliopiston tutkimus vahvistaa näyttöä huonojen hiilihydraattien terveyshaitoista.

Tutkimuksen mukaan hiilihydraattien määrän sijaan ongelma on niiden laatu. Paljon hiilihydraatteja syövät eivät välttämättä ole muita alttiimpia diabetekselle, mutta riski on suurentunut, jos ruokavalion hiilihydraatit ovat suurelta osin sokeria ja tärkkelystä. Ravinnon kuidut puolestaan pienentävät sairastumisriskiä.

Tärkkelys imeytyy eri tahtia eri ruoka-aineista, mutta merkittävä osa länsimaisen ruokavalion tärkkelyksestä on nopeasti imeytyvää. Esimerkiksi vaalean leivän tärkkelys imeytyy nopeasti, kun taas palkokasvien tärkkelys on hidasta. Pastan tärkkelys imeytyy valmistustekniikan ansiosta hitaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulokset tukevat nykyisiä ravitsemussuosituksia, jotka suosittavat vähentämään huonojen hiilihydraattien syömistä ja lisäämään kuidun ja hyvien hiilihydraattien syömistä. Hyviä hiilihydraatteja saa täysjyväviljatuotteista ja kasviksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä, ja se perustuu yli 70 000 naisen terveystietoihin yli 20 vuoden seuranta-ajalta. Naisten ruokavaliosta kerättiin tietoja neljän vuoden välein. Seurannan aikana 7 000 naista sairastui aikuistyypin diabetekseen.

Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2015;DOI:10.3945/ajcn.115.116558)
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2015/11/04/ajcn.115.116558.abstract

Sisältö jatkuu mainoksen alla