Suuret, kerran kuukaudessa annettavat D-vitamiiniannokset eivät paranna vanhusten toimintakykyä eivätkä vähennä kaatumisia. Tuoreen sveitsiläistutkimuksen perusteella suuria annoksia saavat saattavat kaatua jopa muita todennäköisemmin.

D-vitamiinin puutos heikentää lihaksia ja toimintakykyä ja tämän vuoksi vitamiinilisien on ajateltu vähentävän kaatuilua. Tutkimusnäyttö tästä on kuitenkin ollut vähäistä.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat 200 keskimäärin 78-vuotiaan kotonaan asuvan sveitsiläisen vuoden mittaiseen seurantaan. Seurannan ajan osallistujat saivat D3-vitamiinia 24 000 IU tai 60 000 IU kuukaudessa. Kolmas ryhmä sai 24 000 IU:n annoksen ja 300 mikrogrammaa kalsifediolia, joka on D-vitamiinin esiaste. Kaikki osallistujat olivat kaatuneet vähintään kerran aikaisemmin. Osallistujista 60 prosenttia kärsi D-vitamiinin puutoksesta tutkimuksen alussa.

Suurempia 60 000 IU:n annoksia tai 24 000 IU:ta kalsifediolin kanssa saaneiden veren D-vitamiinipitoisuus suureni suositusten mukaiselle tasolle todennäköisemmin kuin pienemmän annoksen saaneiden, mutta tämä ei näkynyt lainkaan osallistujien alaraajojen toimintakyvyssä.

Suotuisten vaikutusten sijaan vuoden mittainen seuranta osoitti kaatuilun selvästi yleisemmäksi suurempia annoksia saaneiden ryhmässä. Pienimmän eli 24 000 IU:n annoksen saaneista 48 prosenttia kaatui seurannan aikana, kun suurempia annoksia saaneista kaatui 66 prosenttia.

Tutkijat eivät osaa sanoa, miksi suuria annoksia saaneet kaatuivat muita todennäköisemmin. Yksi selitys voisi olla parantunut liikkumiskyky, minkä vuoksi myös kaatumiset olisivat todennäköisempiä. Analyysi ei kuitenkaan tukenut tätä selitystä.

Kunnes tulokset varmistetaan ja ilmiölle löytyy selitys, tutkijat suosittavat varmuuden vuoksi välttämään näin suuria kerta-annoksia iäkkäillä. Päivittäiset ja pienemmät annokset ovat parempi ja huomattavasti yleisempi vaihtoehto.

Suomalaissuositusten mukaan lasten ja aikuisten D-vitamiinin saanti ruoasta tai vitamiinivalmisteista olisi hyvä olla ainakin 10 mikrogrammaa eli 400 IU päivässä ja yli 75-vuotiailla tuplasti enemmän eli 800 IU päivässä. Sveitsiläisten tutkimuksessa 24 000 IU:n kuukausiannos vastasi tätä yli 75-vuotiaiden suositustasoa.

Suomalaisten saanti jää yleensä suosituksia vähäisemmäksi etenkin syys- ja talvisaikaan. Kesällä auringonvalo riittää turvaamaan D-vitamiinin saannin, mutta muulloin se pitää hankkia ruoasta, kuten kalasta ja vitaminoiduista margariineista ja maitotuotteista tai vitamiinilisistä.

Tutkimus julkaistiin Jama Internal Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(Jama Internal Medicine 20116;DOI:10.1001/jamainternmed.2015.7148)
http://dx.doi.org/10.1001/jamainternmed.2015.7148