Helppo keino vähentää kemikaalialtistustaan on miettiä omia kauneudenhoitorutiinejaan.

1. Pidä itsestäsi kokonaisvaltaisesti hyvää huolta. Iho ja hiukset ovat kehon ja sielun peilejä. Ne saavat hyvinvointinsa pääosin sisältäpäin.

2. Hoida ihoasi ja hiuksiasi säännöllisesti ja tarpeen, ei tavan mukaan. Mieti, onko tarpeen pestä koko vartalo ja hiukset joka päivä, vai riittäisikö välillä vain kriittisten alueiden pesu.

3. Suosi monikäyttötuotteita. Valitse voide tai öljy, joka käy sekä päivällä että yöllä. Kokeile myös, riittäisikö yksi käyttökerta päivässä. 

4. Anna ihon olla välillä rauhassa. Osa rypyistä on geneettistä alkuperää, eikä niille voi mitään. Osa taas on enemmän riippuvaisia elintavoista ja auringosta. Suosi varjoa tai peittäviä vaatteita. Myös riittävä uni ja lepo ovat tehokkaita ryppyhoitajia. 

5. Jos värjäät hiuksiasi, pidennä värjäysväliä tai suosi kasvivärejä. Kokeile välillä, miltä oma väri näyttäisi.

6. Testaa tuotetta ennen ostamista. Hyvältä tuntuvaa tulee käytettyä, eikä se jää pilaantumaan kaappien hyllyille.

7. Karsi päällekkäiset tuotteet. Osta mieluummin yksi hyvä voide. Nuukuuksissa ostettu voide ei välttämättä riitä, vaan lotraat useampaa voidetta päällekkäin.

8. Säilytä tuotteet oikein. Sopivassa paikassa on kuivaa, alle 25 astetta ja se on suojassa auringonvalolta. Mitä enemmän tuotteessa on vettä, sen helpommin se pilaantuu. Jos käytät tuotteita harvoin, suosi vähän vettä sisältäviä, kuten öljyjä tai vahoja.

9. Pidä tuotteet käyttökelpoisina. Älä laimenna niitä vedellä tai tai muilla aineilla.

10. Suosi pumppupulloja. Jos purkki on avosuinen, ota tuotetta puhtaalla lastalla, älä sormin.

Lukija kysyy:

"Ketä uskoa, kun osa on sitä mieltä, ettei raskausaikana saisi käyttää lainkaan kosmetiikkaa? Onko meikkaamisesta, hiustenvärjäyksestä tai rakennekynsistä haittaa vauvalle?"

Lue asiantuntijan vastaus täältä

 Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta -sivulta.