Ota 5 askelta, joilla nujerrat aivojen mielihyväkeskuksen ylivallan.

Jos ruoka pitää mielihyväkeskustasi otteessaan, tilanne on tavallisesti päässyt syntymään vahingossa, vain syömällä kaikkea hyvää. Hyvä ruoka on muuttanut aivojesi toimintaa pitkälti samalla tavalla kuin päihteet. Tie ulos ylensyömisestä on muuttaa aivoja vielä kerran, pois mielihyväkeskusta virittävästä syömisestä järkevämpään ja hallitumpaan syömiseen.

Joka kerta, kun sinulle herää mielihalu pullaan ja tyydytät sen syömällä pullaa, palkitsemisreitti vahvistuu. Siksi uutta mielihalua on aina vaikeampi vastustaa. Tärkeintä ylensyönnin poisopettelussa on, ettei tätä palkitsemisreittiä vahvisteta. Sitä heikennetään ja sen rinnalle rakennetaan vaihtoehtoisia viestipolkuja.

1. askel on tiedostaa, ettei syöminen ole täysin hallinnassasi, mutta voit ottaa sen haltuusi. Mieti etukäteen tilanteita, joissa mielihalut iskevät. Millaisista vihjeistä ne heräävät? Iskevätkö ne kun olet stressaantunut?

Tulevatko ne tiettyyn aikaan päivästä? Kun opit tunnistamaan etukäteen vihjeet ja tilanteet, jotka herättävät mielihalun, voit koettaa hallita ympäristöäsi ja suunnitella elämääsi siten, että kiusaukset eivät ole käsillä saatavina. Kun tunnet mielihalun iskevän, ajattele että tässä nimenomaisessa kohdassa voin vaikuttaa siihen. En otakaan suklaata, vaan purkan ja käyn puolen tunnin kävelyllä.

2. askel on korvata pahat rutiinit hyvillä. Jos tapanasi on kotimatkalla pysähtyä pitseriassa ja napata pitsa iltapalaksi, aja kotiin toista reittiä. Jos tapanasi on mennä kotona suoraan jääkaapille, keksi toinen rutiini, kuten että juot kotiin tultuasi aina kaksi lasia kylmää vettä ja laitat teeveden kiehumaan.

Ajattele näitä vaihtoehtoisia rutiineja naruina, jotka estävät sinua vajoamasta mielitekojen mereen. Aluksi ne tuntuvat vaikeilta, sillä mielihyväkeskuksen kautta syntyneet rutiinit ovat tiedostamattomia, mutta uudet rutiinit syntyvät vain suorittamalla niitä tietoisesti. Tämä vaatii tahdonvoimaa, ja toimii parhaiten, jos kykenet pitämään kiusaukset poissa saatavilta  – esimerkiksi pitämällä jääkaapissa vain ruokia, joita et erityisesti himoitse.

3. askel on opetella ajattelemaan ruoasta uudella tavalla. Tässä voi ottaa mallia terveysintoilijoista. Kun ihmiset ovat valinneet terveelliset elämäntavat ja pitävät niistä kiinni, heidän asenteensa ruokaan muuttuu. Se, mikä heidän mielestään ennen oli hyvää, kuten makeat leivokset ja valtava läjä valkoista spagettia, alkaa näyttämään vastenmieliseltä. Älä puhu epäterveellisestä ruoasta rakastavin ja ihastelevin termein, sillä se vain vahvistaa palkitsemisreittiä, vaan koeta ajatella, että tuo ruoka tekee minulle pahaa ja tunnen oloni paremmaksi huomenna, jos jätän syömättä tuon kakkupalan tänään.

4. askel on tuki. On erittäin vaikeaa vastustaa herkkuja, jos puoliso kantaa niitä jääkaappiin kassikaupalla. Asia kannattaa siis puhua pahki puolison kanssa, ennen kuin yritykseen ryhdytään. Puoliso voi olla muutoksen apuna pitämällä silmällä, milloin toimit tiedostamatta vanhojen rutiinien mukaan. Ystävät ja työkaverit voivat toimia myös vaihtoehtoisina reitteinä; kun kiusaus iskee, pyydät kaveria lenkille tai muuten vain juttelemaan. Miellyttävä seura stimuloi myös mielihyväkeskusta.

5. askel on laatia itselleen säännöt. Huomaat, että sinun on helpompi noudattaa uusia rutiineja, jos olet laatinut itsellesi säännöt. Kun noudatat sääntöjä, uudet rutiinit "ohjelmoituvat" aivoihisi paremmin kuin jos elät päivä kerrallaan.

Lue lisää makean syömisestä.