Nälän tunnetta ei voi huijata pois esimerkiksi juomalla vettä. Se voi toki hämätä hetkeksi, mutta elimistömme kyllä tunnistaa, saako se tarvitsemaansa energiaa vai ei.

Jos olet syystä tai toisesta paastonnut koko päivän, mikään määrä ruokaa ei tunnu sammuttavan nälkää illalla.

Rauhallinen ruokailu sen sijaan edistää kylläisyyden tunteen kehittymistä.

Jos ahmimme ruokamme, elimistön luontainen säätelyjärjestelmä ei ehdi mukaan ja ruokaa tulee syötyä yli tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kiinteä ruoka täyttää vatsaa ja viestittää siten kylläisyydestä enemmän kuin nestemäinen. Esimerkiksi omena kannattaa siis nauttia mieluummin hedelmänä kuin mehuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Syömiseen ja ruokahaluun vaikuttavat myös monet muut asiat, kuten missä, kenen kanssa ja millaisella mielialalla syömme. Nämä vaikuttavat yhdessä siihen, paljonko lopulta syömme, kertoo dosentti, ravitsemusterapeutti Leila Karhunen.

Kuuntele kehoasi

Elimistösi osaa kertoa sinulle, paljonko energiaa tarvitset, jos vain pysähdyt kuuntelemaan sen viestejä.

– Elimistössämme on hieno syömisen säätelyjärjestelmä, joka pyrkii huolehtimaan, että energian saanti ja kulutus vastaavat toisiaan. Se pyrkii pitemmällä aikavälillä pitämään painomme lähes samana.

Säännöllinen ateriarytmi tukee elimistön luontaista nälän ja kylläisyyden tunteen vaihtelua. Napostelu, tiukka dieetti, stressi ja tunnesyöminen voivat puolestaan sotkea kehomme viestejä.

Tunnista tarpeesi

Nälän kokeminen on hyvin yksilöllistä. Yhdellä maha murisee, toista heikottaa, kolmannella särkee nälkäisenä päätä.

– Nälän ja kylläisyyden tunteet kannattaa oppia tunnistamaan, jotta osaa syödä oman tarpeensa mukaisesti, Karhunen kannustaa.

Nälkää ei tarvitse pelätä: se on on hyvä tunne, joka kertoo, milloin meidän tulisi syödä.

– Varmuuden vuoksi ei tarvitse syödä. Mutta jos nälkä äityy liian kovaksi, syömisestä voi tulla hallitsematonta.

Lounasvatsa kurnii

Nälkä voi olla myös opittu tapa. Esimerkiksi lounasaikaan vatsa alkaa usein kurnia, vaikka hetkeä aiemmin emme vielä tunteneet nälkää. Sekin vaikuttaa, kuinka suuresta astiasta ruoka meille tarjoillaan tai minkä kokoiselta lautaselta sen syömme. Isosta

astiasta ja suurelle lautaselle ruokaa tulee tutkimusten mukaan otettua enemmän.

Kuitu torjuu nälkää

Jotkut ravintoaineet pitävät nälän pidempään poissa kuin toiset. Eniten tutkimusnäyttöä on proteiineista ja kuidusta. Leivän ja muiden viljatuotteiden liukenemattomat kuidut hidastavat ruoan kulkua ruuansulatuskanavassa.

Kauran, hedelmien ja palkokasvien liukoiset kuidut puolestaan hidastavat verensokerin nousua ja ylläpitävät kylläisyyden tunnetta pidempään.

Ruokaa tunteille?

Tunteet voivat sekä lisätä että vähentää ruokahalua.

On yksilöllistä, miten reagoimme syömisellä tunteisiin. Yksi syö suruunsa, kun taas toiselta murheet voivat viedä ruokahalun kokonaan.

Moni ahmii herkkuja myös siksi, että on väsynyt. Jatkuva univaje altistaakin tutkimusten mukaan lihomiselle.

Asiantuntija: Leila Karhunen, kliinisen ravitsemustieteen dosentti, Itä-Suomen yliopisto.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

Markku

Syö rasvaa, esim Michael Mosley selittää kirjassaan 800 kcal dietti, ja nälän tunne tulee vasta lounasaikaan kello 11 ja syöt aamiaisen silloin. Lounasta ei tarvitse; vain illallisen

  • ylös 25
  • alas 17
Vierailija

Markku kirjoitti:
Syö rasvaa, esim Michael Mosley selittää kirjassaan 800 kcal dietti, ja nälän tunne tulee vasta lounasaikaan kello 11 ja syöt aamiaisen silloin. Lounasta ei tarvitse; vain illallisen

Juuri näin. rasva pitää näläntunteen loitolla toisin kuin hiilihydraatit, varsinkin sokeri. 

Onkin aivan naurettavaa kun osa laihduttajista oikein karttaa rasvaa ja lisätään ruokavalioon hiilaria. Myös useiden laihdutus tai "light" tuotteiden rasvaa on vähennetty ja hiilaria lisättyä.

Ihan täyden karppauksen kannalla en ole, mutta esimerkiksi tämän artikkelin mukaan rasvaista ruokaa kannattaa syödä aamulla ja illalla hiilarit (jos tarve)

  • ylös 16
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla