Luonto voi toimia mielialalääkkeen tavoin lievästä ja keskivaikeasta masennuksesta kärsiville. Terapia tehoaa välittömästi, kun ihminen pääsee luontoon. Luonnon vaikutuksen voimaa ei ole onnistuttu täysin selittämään. On arveltu, että viheralueet rauhoittavat kaupunkiympäristössä kuormittuneita aisteja. Metsäntutkimuslaitoksen ja Tampereen yliopiston viimevuotisen tutkimuksen mukaan hyvinvointi lisääntyy, kun liikkuu luonnossa kaupunkien ulkopuolella 2—3 kertaa kuukaudessa tai viheralueilla viisi tuntia kuussa. Jo pyrähdys puistossa saattaa piristää. Eräässä tutkimuksessa tutkittavat kokivat mielialansa ja itsetuntonsa kohenneen, kun he kävelivät luonnossa 20 minuuttia päivittäin.
Luonto voi toimia mielialalääkkeen tavoin lievästä ja keskivaikeasta masennuksesta kärsiville. Terapia tehoaa välittömästi, kun ihminen pääsee luontoon. Luonnon vaikutuksen voimaa ei ole onnistuttu täysin selittämään. On arveltu, että viheralueet rauhoittavat kaupunkiympäristössä kuormittuneita aisteja. Metsäntutkimuslaitoksen ja Tampereen yliopiston viimevuotisen tutkimuksen mukaan hyvinvointi lisääntyy, kun liikkuu luonnossa kaupunkien ulkopuolella 2—3 kertaa kuukaudessa tai viheralueilla viisi tuntia kuussa. Jo pyrähdys puistossa saattaa piristää. Eräässä tutkimuksessa tutkittavat kokivat mielialansa ja itsetuntonsa kohenneen, kun he kävelivät luonnossa 20 minuuttia päivittäin.
Jos työsi junnaa paikoillaan, poikkea pihalla. Kävelytauko parantaa tutkitusti ongelman­ratkaisukykyä. Stanfordin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan kävely voi lisätä luovuutta hetkellisesti jopa 60 prosentilla — riippumatta siitä, kävelivätkö tutkittavat sisällä vai ulkona.Monet pitkäaikaista keskittymistä vaativaa työtä tekevät käyttävät kävelyä inspiraation lähteenä ja meditaatiomuotona. Esimerkiksi Facebookin kehittäjä Mark Zuckerberg on kuuluisa kävelytapaamisistaan.
Jos työsi junnaa paikoillaan, poikkea pihalla. Kävelytauko parantaa tutkitusti ongelman­ratkaisukykyä. Stanfordin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan kävely voi lisätä luovuutta hetkellisesti jopa 60 prosentilla — riippumatta siitä, kävelivätkö tutkittavat sisällä vai ulkona.Monet pitkäaikaista keskittymistä vaativaa työtä tekevät käyttävät kävelyä inspiraation lähteenä ja meditaatiomuotona. Esimerkiksi Facebookin kehittäjä Mark Zuckerberg on kuuluisa kävelytapaamisistaan.
Juoksu, tuo kestävyyslajien kuningas — vai onko sittenkään? Peruskunto kohoaa juoksijalla tehokkaasti, mutta kävely saattaa olla jopa terveellisempää. Viimevuotisen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kävely on sydämelle yhtä terveellinen tai hitusen terveellisempi laji kuin juoksu. Tutkimuksessa kävely laski korkeaa verenpainetta ja korkeaa kolesterolia hieman juoksua tehokkaammin. Juoksemisen todettiin laskevan kaikenikäisten sydäntautien riskiä 4,5 prosentilla, kun taas käveleminen laski sitä yli kaksinkertaisesti, 9,3 prosentilla.
Juoksu, tuo kestävyyslajien kuningas — vai onko sittenkään? Peruskunto kohoaa juoksijalla tehokkaasti, mutta kävely saattaa olla jopa terveellisempää. Viimevuotisen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kävely on sydämelle yhtä terveellinen tai hitusen terveellisempi laji kuin juoksu. Tutkimuksessa kävely laski korkeaa verenpainetta ja korkeaa kolesterolia hieman juoksua tehokkaammin. Juoksemisen todettiin laskevan kaikenikäisten sydäntautien riskiä 4,5 prosentilla, kun taas käveleminen laski sitä yli kaksinkertaisesti, 9,3 prosentilla.
Liian raju liikunta heikentää, kohtuullisesti kuormittava taas vahvistaa vastustuskykyä. Reipas kävely asettuu sopivasti välimaastoon: se palauttaa rankasta urheilusta, parantaa verenkiertoa, aktivoi vastustuskyvylle tärkeiden T- ja B-valkosolujen toimintaa ja lisää elimistön vasta-ainetuotantoa. Tutkimusten mukaan jo pari kävelylenkkiä viikossa voi vähentää flunssia.Viheralueilla liikkuva saa tuplahyödyn, sillä myös elämykset antavat suojaa taudinaiheuttajia vastaan. Eräässä japanilaistutkimuksessa ulkoilu paransi syöpäpotilaiden immuunijärjestelmää: hyödylliset tappajasolut aktivoituivat ja syöpää ehkäisevien proteiinien määrä kasvoi. Salaisuus saattaa piillä kasvien erittämissä fytonsideissa, orgaanisissa yhdisteissä, joilla kasvit suojautuvat bakteereilta, sieniltä ja hyönteisiltä. Luonnossa liikkuva ihminen hengittää noita samoja yhdisteitä.
Liian raju liikunta heikentää, kohtuullisesti kuormittava taas vahvistaa vastustuskykyä. Reipas kävely asettuu sopivasti välimaastoon: se palauttaa rankasta urheilusta, parantaa verenkiertoa, aktivoi vastustuskyvylle tärkeiden T- ja B-valkosolujen toimintaa ja lisää elimistön vasta-ainetuotantoa. Tutkimusten mukaan jo pari kävelylenkkiä viikossa voi vähentää flunssia.Viheralueilla liikkuva saa tuplahyödyn, sillä myös elämykset antavat suojaa taudinaiheuttajia vastaan. Eräässä japanilaistutkimuksessa ulkoilu paransi syöpäpotilaiden immuunijärjestelmää: hyödylliset tappajasolut aktivoituivat ja syöpää ehkäisevien proteiinien määrä kasvoi. Salaisuus saattaa piillä kasvien erittämissä fytonsideissa, orgaanisissa yhdisteissä, joilla kasvit suojautuvat bakteereilta, sieniltä ja hyönteisiltä. Luonnossa liikkuva ihminen hengittää noita samoja yhdisteitä.
Astma ja allergiat ovat lisääntyneet teollisuusmaissa räjähdysmäisesti. Yhdeksi syyksi epäillään luontoyhteyden katkeamista ja liiallista hygieniaa. Nykykäsityksen mukaan allergikon ei kannata vältellä luontoa, vaan päinvastoin. Luonnossa elimistö altistuu mikrobeille, jotka haastavat immuunijärjestelmää. Monet asiantuntijat suosittelevatkin luonnossa reippailua allergiaoireiden ehkäisyyn, jopa lievittämiseen.
Astma ja allergiat ovat lisääntyneet teollisuusmaissa räjähdysmäisesti. Yhdeksi syyksi epäillään luontoyhteyden katkeamista ja liiallista hygieniaa. Nykykäsityksen mukaan allergikon ei kannata vältellä luontoa, vaan päinvastoin. Luonnossa elimistö altistuu mikrobeille, jotka haastavat immuunijärjestelmää. Monet asiantuntijat suosittelevatkin luonnossa reippailua allergiaoireiden ehkäisyyn, jopa lievittämiseen.

Kävely on terveysliikkujan kuningaslajeja. Se tepsii niin vaihdevuosioireisiin kuin luovuuden puutteeseen. Ulkona reippailija saa tuplahyödyn, sillä metsä on ilmainen masennuslääke.

5 syytä kävellä

Mutta en minä yksinäni uskalla mennä metsään, vaikka olisi kännykkäkin mukana. Nykyään on kaikenlaisia ryöstäjiä liikkeellä. Ja voipa metsässä tulla vastaan, paitsi ihmispeto, niin myös petoeläin. Mieluiten kävelen kaupungin keskustassa näyteikkunoita katsellen ja välillä liikkeisiin poiketen. Shoppailukin virkistää ja piristää, ja isossa ihmisjoukossa on turvallisempaa kuin metsässä ypöyksin.
Lue kommentti