Lisää spurtteja arkiliikuntaan. Ne saattavat hidastaa ikääntymistä solutasolla.

Kaikki liikunta auttaa jarruttelemaan kehon vanhenemista, mutta täsmälaji siihen saattaa olla HIIT-intervalli­treeni. Lisää siis nopeita ja tehokkaita pyrähdyksiä pyörä ja kävelylenkkiin, niin solut virkistyvät!

Tuoreessa yhdysvaltalaistutkimuksessa mitokondriot eli solujen voimalaitokset kasvoivat intervallitreenillä reippaammin kuin vaikkapa voimaharjoittelulla. Periaatteessa HIIT siis hidastaa ikääntymistä solutasolla. HIIT paransi myös insuliininsietokykyä, ja se taas tarkoittaa pienempää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

HIIT säästää myös aikaa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa, mutta on sillä heikkouskin: se ei juuri kasvata lihasvoimaa. Liikuntaviikkoon kannattaa siis sisällyttää sekä spurtteja että lihastreeniä.

Lähde: Cell Metabolism

 

4 x helppo HIIT arkeen

1 Tee pyörä- tai kävelylenkillä 10 sekunnin kiihdyttelyjä, palauttele välissä.

2 Nouse välillä tuolista ja tee 20 sekuntia haaraperushyppyjä.

3 Kun nouset portaita, tikkaa joka toinen tai joka kolmas kerrosväli nopealla askeleella .

4 Hanki hyppynaru! Saat sykkeen ylös sekunneissa.