Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Urheilupsykologi Satu Kaski pitää hyvää lihaskuntoa henkisen elämän ankkurina.

”Asento vaikuttaa tutkitusti asenteeseen. Selkä suorassa kokee itsensä paljon itsevarmemmaksi. Rohkealla asenteella uskaltaa tarttua uusiin työhaasteisiin tai ostaa vaikka puutarhapalstan.

Ryhdikkyys heijastuu myös tunnepuolelle. Kun tietää jaksavansa vääntää muutamat vatsat, pysyvyyden tunne lisääntyy myös sosiaalisissa tilanteissa. Unohtunet avaimet eivät romahduta vaan haastavat turvautumaan naapuriapuun.

On roppakaupalla tieteellistä näyttöä siitä, että vahvojen lihasten pumpatessa verta kehossa olo on henkisesti vahvempi.

Rullaluistelun kokeilu ei pelota, koska luottaa jalkojen voimakkuuteen. Jos muksahtaa pepulleen, osaa myös nauraa itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lihaskuntoharjoittelusta seuraa mielihyvä saman tien. Pirteys vain lisääntyy Gaussin käyrän tavoin lihasvoiman kasvaessa. Vasta melko hankalasti saavutettava lihasten ylikunto saa sen laskemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaa muistaa, että lihas painaa enemmän kuin läski. Voi siis olla, että vaatekoko pienenee lihasharjoittelun myötä, mutta paino pysyy samana. On kuitenkin mukava tietää, että sisäelimien ympärille kertyvä viskeraalinen rasva vähenee kuntoilun myötä.

Yksi punnerrus on aina parempi kuin nolla. Sen voi tehdä vaikka lehteä lukiessa. Voimien kasvaessa ehtii samassa ajassa pian jo kaksi.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla