Kun kengännauhoja ei ylety solmimaan tai sivulle kurkatessa on käännettävä koko kroppa, kannattaa varttansa vetreyttää venyttelemällä. Testaa näillä helpoilla vinkeillä, miten liikkuvainen vartalosi on.

Seiso suorana ja anna käsien roikkua rentoina vartalon vierellä.

Ryhti

on hyvä, jos kämmenselät osoittavat suoraan sivuille. Huonossa ryhdissä kämmenselät osoittavat eteenpäin, rinta­lihakset ovat kireät, hartiat työntyvät eteen ja lysähtävät, leuka painuu eteen, niska jännittyy ja yläselkä väsyy.

Niska

Seiso suorana ja anna käsien roikkua vartalon vierellä rentoina.

Liikkuvuus on hyvä, jos onnistut katsomaan olkapääsi yli niin että leuka osoittaa samaan suuntaan kuin olkapää.

Rintaranka, olkanivelet, hartiat

Seiso seinää vasten takaraivo ja selkä seinässä, jalat hieman irti seinästä.

Liikkuvuus on hyvä, jos kädet nousevat suoriksi seinää vasten.

Selkä

Seiso kapeassa haara-asennossa. Taivuta vartaloa suoraan sivulle niin pitkälle kuin mahdollista ja liu'uta kämmentä alas pitkin reiden sivua.

Liikkuvuus on hyvä, jos alle 50-vuotiaan keskisormi liukuu alaspäin noin 20 senttiä. Nuoremmilla käsi liukuu enemmän ja vanhemmilla vähemmän. Hyvin notkealla ylittyy 30 senttiä.