Kun istuu päiväkaupalla koneen ääressä, asento käy kumaraksi ja rintalihas kiristyy. Myös lonkankoukistajat ovat kovilla. Tämä monipuolinen dynaaminen venytys kohdistuu juuri näihin ongelmakohtiin.  

Venyttely on paljon enemmän kuin vain selän tai jalan taivuttelua. Erityisesti dynaaminen, koko kehoa aktivoiva venyttely käy kevyestä treenistä, vaikka sillä ei voi korvata varsinaista lihasvoimaharjoittelua. Liikkeiden tekeminen kehittää myös kehonhallintaa.

– Jotta liikkeet tulee tehtyä hallitusti, tuen pitää tulla muualta kehosta. Siinä tarvitaan erityisesti syviä tukilihaksia, toteaa fysioterapeutti ja personal trainer Jenni Eskelin.

Monipuolisuus on dynaamisen venyttelyn ehdoton valtti. Eskelin itse pitää sitä hyödyllisempänä kuin staattista venyttelyä, jossa pysytään samassa asennossa pitkiäkin aikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Pumppaavan liikkeen myötä lihaksen lämpötila nousee, jolloin sen joustavuus paranee. Lihas siis ikään kuin lämpiää ja alkaa sitä myöten antaa periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

RINTARANGAN KIERTO

Seiso ryhdikkäässä asennossa ja astu toinen jalka korokkeen päälle niin, että koko jalkapöytä on korokkeella. Nojaa eteenpäin niin, että etummaisen jalan polvi koukistuu ja saat laskettua saman puoleisen kämmenen jalkaterän sisäsyrjän viereen korokkeelle. Vie molemmat kädet nilkan luo jalan sisäsyrjälle (A).

Aktivoi keskivartalo. Avaa suoristetun jalan puoleinen käsi rauhallisesti osoittamaan suoraan ylöspäin niin, että rintakehä avautuu. Käännä samalla katse ylös (B).

Alavartalo pysyy samassa asennossa koko liikkeen ajan. Palauta takaisin lähtöasentoon ja toista. Tee sitten sama toiselle puolelle.

Tee venytykset rauhallisen hengityksen rytmiin. Pidä venytysvaihe pitkän uloshengityksen ajan ja kevennä sisäänhengityksellä. Toistoja voi tehdä 6–10 omaa kehoa ja sen tuntemuksia kuulostellen.

➤ Liike lisää rintarangan ja lonkan liikkuvuutta. Lisäksi se venyttää sisäreittä.

Asiantuntijana, suunnittelijana ja mallina Jenni Eskelin, fysioterapeutti ja personal trainer, KuntoKompassi

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla