Antoisin ja turvallisin liikuntaharrastus on silloin, kun se sopii omalle keholle ja kunnolle.

Aktiiviseen liikuntaharrastukseen liittyy usein jonkinlainen vammariski. Liikunnan tehoa ja määrää tärkeämpi seikka on liikuntalaji. Urheilua turvallisimmillaan ovat kävelyn, hölkän ja hiihdon kaltaiset kestävyyslajit.Kontaktilajeissa, kuten karatessa ja jääkiekossa, riski saada vammoja on kolminkertainen muihin lajeihin verrattuna. Yleensä kuitenkin joukkuelajeissa sattuu vakavia vammoja erittäin harvoin. Kilpailuissa sen sijaan on isot panokset pelissä – ja myös vammariski on peräti nelinkertainen harjoituksiin verrattuna.

Oma keho ja kunto ratkaisevat

Antoisin ja turvallisin liikuntaharrastus on silloin, kun se sopii omalle keholle ja kunnolle. Uusi harrastus kannattaa aloittaa maltillisesti oman kunnon mukaan, ja kuntoa tasaisesti nostaen. Taidon karttuessa myös turvallisuus lisääntyy.

Sairaana ei pidä liikkua. Akuutin sairastumisvaiheen jälkeen harjoittelu aloitetaan rauhallisesti uudestaan.

Parhaiten vammoja voi ehkäistä kun tietää, mitkä ovat oman lajin riskit, tyypilliset vammat ja niiden syntytapa. Esimerkiksi lentopallossa pallon kova vauhti ja koripallossa sen paino ovat yleisiä syitä sormivammoihin.

Monipuolista harjoittelua

Lajissa kuin lajissa pitää välttää teräviä repäisyjä ja maksimaalisia painoja. Eniten rasitusvammoja aiheuttaa paljon toistoja sisältävä harjoittelu. Esimerkiksi juoksun harrastajalle tekisi hyvää vaihtaa ainakin yksi lenkki viikossa uintiin.
Kasvuikäinen säästyy rasitusvammoilta, jos murrosiässä harjoittelua ei yksipuolisteta vaan monipuolistetaan. Monipuolinen harjoittelu kehittää ja vahvistaa elimistöä parhaiten. Se myös tarjoaa vaihtoehtoisia tapoja liikkua ja urheilla eri elämäntilanteissa ja sääoloissa.

Näin suojaudut tapaturmilta

  • urheile omien taitojen ja kunnon mukaan
  • lisää harjoittelua vähitellen
  • monipuolista harjoittelua, vältä liiallisia toistoja
  • vältä teräviä repäisyjä ja maksimaalisia painoja
  • kun käytät asianmukaisia varusteita ja suojuksia
  • kun noudatat sääntöjä ja hillitset hermosi pelin tuoksinassa

Tapaturmariski kasvaa

  • kun vauhti kasvaa
  • kun kaatumiset lisääntyvät
  • kun kontaktit toiseen pelaajaan lisääntyvät