Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kannattaako kotikonttorilla tavoitella hampaat irvessä suoraa selkää ? Selvitimme tämän ja yleisimmät asentopulmat asiantuntijan avulla.

Selkä suoraksi! on tuttu komento. Onko suora selkä ainoa normaali asento vartalolle, neurologiseen kuntoutukseen erikoistunut kiropraktikko Jani Mikkonen?

– Normaalia asentoa ei ole. Asento on normaali, kun siinä on miellyttävä olla ja siitä on helppo lähteä liikkeelle. Anatomian oppikirjoista voi ihailla taiteilijoiden näkemyksiä ”normaaleista” asennoista, kiropaktikko Jani Mikkonen sanoo.

Mitä tarkoitetaan virheasennolla?

Yleisimmin virheasennossa ovat pää, selkä, lantio ja jalkaterät. Selässä virheasennolla tarkoitetaan muun muassa kaarien vähentymistä, lisääntymistä tai kiertymistä. Lantiossa voi olla erilaisia kallistumia. Jalkaterä ja nilkat taas kääntyvät helposti sisään, jos jalkapohjan kaaret ovat heikentyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mistä virheasento johtuu?

Niiden syyt ovat rakenteellisia tai toiminnallisia. Rakenteelliset ovat pitkälti synnynnäisiä ja toiminnalliset hankittuja. Tavallisimmin virheasennot ovat näiden yhdistelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaako suoraa ryhtiä tavoitella?

Ryhtiin kannattaa kiinnittää huomiota, koska asennot, joissa ollaan pitkään paikoillaan, rasittavat eniten kehoamme. Jos asento on huono, johtaa se vaivoihin ja oireisiin.

Istumatyössä erityisen tärkeä on leuan asento. Jo leuan vetäminen kevyesti sisään parantaa ryhtiä ja aktivoi kaulan syviä lihaksia.

Onko notkoselästä haittaa?

Huomattavakaan notkoselkä ei välttämättä aiheuta oireita, koska olemme syntymästämme asti harjoitelleet sen kanssa olemista ja toimimista. Synnynnäinen notkoselkä on luonnon vaihtelua, ei varsinainen asentovirhe.

Onko kännykkäniska oikea vaiva?

On. Silmämme toimivat niskalihaksien kanssa yhteistyössä ja pienen ruudun jatkuva katsominen alaviistoon on sekä silmille että niskalihaksille rasittavaa.

Kännykkäniskaa voi ehkäistä vähentämällä ja tauottamalla ruudun tuijottelua sekä lukemalla pienimmät tekstit suuremmalta ruudulta.


Voivatko jalkakivut johtua selästä?

Jalkakivut voivat johtua selän asentovirheestä ja selkäkivut puolestaan jalan asentovirheestä. Myös lantion ja polven asentovirheet voivat aikaansaada jalkakipuja.

Tavallisimmin jalkaterän ja nilkan pitkäaikaisiin ongelmiin ovat syynä tasapainohäiriöt.

Voiko asentovirhettä hoitaa – ja pitääkö?

Melkein aina voi. Yleensä niitä hoidetaan syviä lihaksia vahvistamalla ja kehon hahmotusta parantamalla. Ammattilainen voi myös käsitellä lihaksia, joihin asentovirhe vaikuttaa.

Vastaanotollani hoidan asentovirheitä vain, jos ne aiheuttavat oireita tai haittaavat toimintakykyä. Asentovirheitä on käytännössä kaikilla, mutta niistä on turha kantaa huolta, jos oireita ei ole.

Voiko treeni pahentaa virheasentoa?

Vääränlainen harjoittelu lisää lihasjännitystä ja altistaa loukkaantumisille, jotka aiheuttavat ja pahentavat asentovirheitä.

Liikunnan aikana ei pitäisi sattua eikä jokaisen harjoituksen jälkeen saisi tulla oireita.

Jos tavoitteena on hyvinvointi, liikunnan tarkoitus on kehittää kuntoa, ylläpitää terveyttä ja antaa positiivia tunteita ja kokemuksia. ●

Asiantuntija: Jani Mikkonen, neurologiseen kuntoutukseen erikoistunut kiropraktikko, Suomen Selkäkuntoutus, Helsinki.

 

Muokattu
klo 12:44 | 29.11.2020

Käsittämätöntä, että kirjoittaja ei näköjään tiedä, että Suomessa on oltu istumaergonomiakehityksen maailman kärjessä jo 30 vuotta istumaterveyttä mullistavalla keksinnöllä.

     Ihmisen anatomia, fysiologia ja tutkimukseen perustuva ergonomia tietää tasan tarkkaan, että satulatuoliin perustuva ratsastusistunta ylläpitää parhaiten hyvän ryhdin ja estää huonosta ryhdistä ja istumisesta aiheutuvat yli 30 ns. istumaperäistä vaivaa (SD= Sitting Disorders). Pyöreäselkäisenä istuminen on tietysti pahin asento kaikista. 

     Nyt kehityksen kärjessä on keinuva, keskiraollinen ja myös reisialueelta anatomisesti oikein muotoiltu satulatuoli. Sen kanssa pika-korkeussäädettävä pöytä on hyvin tärkeä kokoaikaisessa työssä.

     Myös monitorin laatu, korkeus (silmien tasalla) ja optimietäisyys silmistä on tärkeää ja kyynärpäiden alla mahakolon molemmin puolin oleva pehmuste erittäinsuureksi avuksi hartioiden rentouttamisessa. 

    Istumaergonomiaa eli kehon rentoutta ja jaksamiselle supertärkeää mikronestekiertoa auttaa täysin puristamattomat vaatteet ja istumisen - seisomisen ja liikkumisen yhdistäminen.

Näillä sovelluksilla saadaan paras työmukavuus, -terveys ja tuottavuus, johon verraten muutaman satasen hintaisetkustannuksia aiheuttamattomat kalusteet ovat itsestään selvä investointi.  

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla