Itsensä liikkeelle saaminen on usein vaikeaa, joskus mahdotonta. Auttaisiko, jos tietäisit, mitä kaikkea hyvää kropassa tapahtuu jo kahden viikon säännöllisen liikunnan jälkeen? 

PARIN VIIKON JÄLKEEN

Lihasten hermotus on jo parempi. Nivelten jäykkyys on vähäisempää ja liikelaajuus suurempi. Väsymys on vähentynyt.

KUUKAUDEN JÄLKEEN

Hapenottokyky on tehostunut. Keho kaipaa terveellistä ravintoa. Mieli on valoisampi ja mielikuva itsestä liikkujana muotoutunut.

PARIN KUUKAUDEN JÄLKEEN

Lepoverenpaine on pysyvästi pudonnut. Samoin leposyke. Lihasten massa on jo suurentunut hieman. Uni-valverytmi on tasoittunut ja nukkuminen on parempaa. Apeus tai hetkittäinen masennus on helpottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2–3 KUUKAUDEN JÄLKEEN

Hengitys- ja verenkiertoelimistö toimii tehokkaammin. Maksimaalinen hapenottokyky on kasvanut. Lihasvoima on kasvanut. Liikapaino on vähentynyt, jos terveellinen ruokavalio on mukana tukemassa liikkumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3–6 KUUKAUDEN JÄLKEEN

Veren hyvä HDL-kolesterolipitoisuus on kohonnut. Liikkumisesta on tullut tapa.

VUODEN KULUTTUA

Luusto on vahvistunut. Kehon rakenne ja koostumus on muuttunut paremmaksi. Valtimoterveys on kasvanut ja diabetesvaara vähentynyt. Pysyvä liikuntaidentiteetti on muodostunut.

Asiantuntijat: liikuntalääketieteen dosentti Katriina Kukkonen-Harjula ja tutkijatohtori Sari Aaltonen.

Nea

Olen ikäni ollut ei liikunnallinen ihminen. En ole saannut liikunnasta mielihyvän tunteita. En tiennyt, että siihen menee vuosi kunnes saa sen mielihyvän ja liikkujan identiteetin. Juuri kuukausi taaksepäin tein päätöksen aloittaa säännöllinen liikunta, koska iän ja kunnon puolesta koen, että on pakko jos haluan pysyä mahdollisimman terveenä, kun tästä vanhenen. Olen 40 vuotias nainen. Ja minun kohdalla tieto on aina hyvä asia. Toivon löytäväni itselleni sopivan lajin josta nautin. Kävelyn ja punttisalin lisäksi.

Hölkkäliivilenkkeilijä

Pelkästään kävely ei koukuta eikä muodostu liikkujan identiteettiä, ellei kävely ole todella reipasta, eli sellaista että hengästyttää edes vähän ja tulee hiki. Jopa ihan naurettavan helpolla keinolla saa kävelyyn lisää poweria, mitä useimmat eivät edes osaa ajatella: käsiä liikuttamalla. Kun kävellessä käsien liikettä (vuorotahtiin, kuin esim hiihtäessä) nopeuttaa ja koukistaa käsivarret kyynärtaipeesta n 90 ast kulmaan, niin jalkojen liikerytmi muuttuu samaksi. Ja mitä tiukempi tahti käsillä sitä tehokkaammin jalat työskentelevät. Hölkkäliivillä, jossa on kyynärpäihin kiinnitettävät vastuskuminauhat, on huippuhelppoa opetella tahdittamaan kävellessä tempoa ja samalla saa ylävartalon lihaksille kevyttä työtä. Ryhti, liikkuvuus ja lihaskunto kohenee ja liikkujan identiteetti muodostuu varmasti🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla