treeni keksivartalo ryhti lihakset
Kuva Shutterstock

Miten saisin ylvään ryhdin tai näyttävät lihakset? Löydä liikuntalaji, joka tukee parhaiten tavoitettasi.

Näin saat uljaan ryhdin

Kumara ryhti on istumatyöläisen vitsaus, jonka taustalla ovat yleensä heikot keskivartalon lihakset. Kireät rintalihakset vetävät selkää pyöreäksi ja selkä on jatkuvassa yliojennuksessa. Tanssijan ryhdistä haaveilevalle tärkeintä on vahvistaa keskivartalon lihaskorsettia ja yläselkää. Säännöllistä rintalihasten venyttelyä ei ole syytä unohtaa.

Parhaita lajeja on pilates, jossa keskitytään keskivartalon syviin lihaksiin. Ryhti on myös opettelukysymys. Hyvä lihaskuntokaan ei pelasta, jos istuu illat lysyssä sohvalla. Hyötyä on kaikista lajeista, joissa ryhtiin kiinnitetään erityishuomiota. Testaa siis vaikkapa aikuisbaletti tai jooga, jossa opetellaan ryhdikästä asentoa ja avataan kireitä kohtia.

Vahva yläselkä jaksaa kannatella ylävartaloa ylväästi. Soutu, seinäkiipeily ja kuntonyrkkeily vahvistavat selkää koko matkalta, etenkin lapojen alueelta. Kuntosalilla selkä saa treeniä esimerkiksi leuanvedoista, taljaliikkeistä ja maastavedosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin saat lisää lihaksia

Lihas tarvitsee raskaita kuormia kasvaakseen, joten muskeleita hamuavan ykkösvalinta on kuntosali. Valitse isoja perusliikkeitä, jotka laittavat kehon suuret lihasryhmät kerralla töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toimivia ovat esimerkiksi kyykkyliikkeet, maastaveto, etunojapunnerrus ja pystypunnerrus. Tee liikkeitä vastuksilla, joilla jaksat tehdä 3–4 sarjaa ja 6–12 toistoa kerrallaan.

Tee vähintään kaksi tunnin mittaista treeniä viikossa. Kun lihasmassa ja -voima lisääntyvät, myös arkiaskareet, kuten portaiden nousu ja kauppakassien kantaminen helpottuvat kuin itsestään.

Asiantuntija: Pekka Kannus, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, UKK-instituutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla