Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Oletko vähän kyllästynyt sauvakävelyyn? Vaikka laji on huippuhyvä, se puuduttaa, jos tahkoaa vain tuttuja reittejä. Tee siis sama kuin juoksijat: siirry asvaltilta polulle, niin meno paranee heti.

  • KÄSIVARRET kiinteytyvät, kun epätasaisella et voi töpötellä menemään vaan joudut työntämään vauhtia sauvojen piikeillä.
  • PAKARAT JA JALAT vahvistuvat hakiessaan tasapainoa juurten ja käpyjen seasta ja antaessaan voimaa askeliin.
  • JALKAPOHJAN lihakset virkistyvät, koska pehmeässä maastossa ei tarvitse käyttää iskua vaimentavia jalkineita. Välillä voit mennä paljasjalkakengilläkin.
  • AIVOILLE ja koko keholle metsään meno on seikkailu,jossa sauvat antavat myös turvaa kulkijalle.

Aloita näin

  1. KATSO läheltä uusi reitti, joka vie noin puoli tuntia. Totuttele, sillä metsälenkki tuntuu lihaksissa.
  2. PIDENNÄ matkaa tai lisää vauhtia pikku hiljaa.
  3. SAUVO välillä vauhdikkaasti ylämäki, niin että syke nousee.
  4. ALA TEHDÄ intervallilenkkejä: mene rauhallisesti tasamaalla ja rypistäen ylämäet. Pian huomaat, että jaksat paremmin eli kuntosi kohoaa.

Asiantuntija aikuisliikunnan koordinaattori Hanna Okkonen, Suomen latu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla