Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Otatko kierroksia pikkuasioista? Ei kannattaisi.

Jos tunteita ei osaa käsitellä tai ei kestä niitä, ihmismieli on taipuvainen tekemään jommankumman kahdesta virheestä: joko tunteet ottavat vallan tai ne yritetään kieltää kokonaan. Molemmat tavat vievät valtavasti psyykkistä energiaa.

 

Tunnevyyhdin purkamisen voi aloittaa myöntämällä kielteiset tunteensa. Niiden syiden miettiminen ja niistä keskusteleminen ystävän, puolison tai terapeutin kanssa voi auttaa pääsemään tasapainoon. Vääryyksien vatvomisen voi katkaista keskittymällä johonkin muuhun: valmista monimutkainen ateria, järjestä sotkuinen laatikko tai lähde reippaalle kävelylenkille ulkoilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itsehillintäsi vahvistuu

Negatiivisissa tunteissa vellova provosoituu helpommin etenkin aiheista, jotka liippaavat kaunan kantamisen kohdetta tai syytä. Kun päästää irti kaunasta tai harmituksesta, ärsyyntymiskynnyskin nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vähitellen voi syntyä hyödyllinen, itseään ruokkiva kehä: Kun on antanut anteeksi yhden asian yhdelle henkilölle, mieleen tulee toinen turhaan kytemään jäänyt tapaus. Loukkaantumisen aiheuttamista jännitystiloista itsensä vapauttaminen voi alkaa näkyä parempana tunteiden hallintana.

 

Muistisi kohenee

Jos tietokoneelta poistaa ison roskaohjelmatiedoston, kone yleensä nopeutuu ja muistitilaa vapautuu parempaan käyttöön. Samoin jos pystyy lopettamaan kohtaamiensa vääryyksien hautomisen, aivoilla riittää paremmin resursseja muiden asioiden tallettamiseen.

 

Saat itsevarmuutta

Ikävästä asiasta irti päästäminen ja sen tehneelle anteeksi antaminen vaatii luonteen lujuutta. Heikompi mieli jäisi vatvomaan vääryyksiä ja selittelemään niillä oman elämän epäkohtia ja pahaa oloa. Kun omaa tunne­maailmaa oppii tuntemaan ja hallitsemaan entistä enemmän, oppii myös hyväksymään itsensä paremmin.

 

Nukut paremmin

Vihastuneena elimistö erittää adrenaliinia ja hermosto jännittyy — ei mitenkään otollinen tila yrittää saada unta. Rentoutuneena taas aivot ja rauhaset ovat levossa ja verenpainekin matalammalla. Sen sijaan että painut loukkaantuneena nukkumaan, pyri selvittämään kiista ennen nukkumaan menoa. Sillä kun saa aikaiseksi sovinnollisen mielentilan vihastuksen sijaan, nukahtaa helpommin ja uni on virkistävämpää.

 

Vältyt ylipainolta

Saiko sukulaisen ajattelematon huomautus hakemaan taas lohtua herkuista? Tunteiden — etenkin vihan eri muotojen — turruttaminen syömisellä tapahtuu usein huomaamatta: huonona päivänä ruokavalio vain muuttuu epäterveellisemmäksi ja annokset isommiksi. Lohdun hakeminen herkuista voi olla satunnaista, mutta joillakin se johtaa merkittävään ylipainoon. Ylipainon välttämisessä tärkein tekijä on oman taipumuksensa tunnistaminen ja muuttaminen.

Huonon olon voi purkaa syömisen sijasta soittamalla ystävälle tai hikoilemalla kuntosalilla. Hyvän tuulen voi palauttaa myös katsomalla lempielokuvaa tai vaikka vain listaamalla ne asiat, joista on silläkin hetkellä kiitollinen.

 

Elät pidempään

Tampereen yliopiston psykologian professori Martti Tuomiston sanoin viha synnyttää lisää vihaa. Vihanpito on tutkitustikin riskitekijä esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin sairastumiselle.

Vihasta luopuminen ei ole helppoa, mutta jo yrittäminen palkitaan. Kokeile vaikka säännöllistä itsesuggestiota. Sano illalla ennen nukahtamista hiljaisella äänellä, että annat itsellesi tai sinua väärin kohdelleelle anteeksi. Viha ei ole syntynyt hetkessä, eikä se lopukaan saman tien. Jonkin asian tai henkilön kanssa omassa mielessä tehty rauha saa kuitenkin välittömästi aikaan helpotuksen tunteen ja vähentää vihaan liittyviä terveysriskejä.

 

Asenne suojaa

Elämään myönteisesti suhtautuvien on eri tutkimuksissa todettu elävän kielteisiä pitempään. He myös selviytyvät hankalistakin elämänvaiheista negatiivisia kanssatovereitaan paremmin. Anteeksiantavaisella asenteella ja positiivisuudella on myös suoranaisia terveysvaikutuksia: niiden on huomattu tehostavan immuunijärjestelmän toimintaa ja  vähentävän ainakin sepelvaltimotaudin, diabeteksen ja verenpainetaudin riskiä.

 

Asiantuntija: lääkäri ja psykoterapeutti Tuulikki Saaristo

 

 

 

Pöö!

Aina ei pysty antamaan anteeksi noin vain ja se ihmiselle suotakoon. Kuitenkin voit tiedostaa asian ja antaa sen vain olla. Miksi uhrata voimia ja energiaa ihmiseen joka ei välttämättä sitä ansaitse. Tai ihmiseen joka on sinulle merkitysetön. Rakkaidemme kanssa asia on tietysti toinen. Silloin loukkaukset vain sattuvat ja nekin on käsitel Esim. vain.Toisinaan se voi viedä pitkänkin aikaa Sehän saattaa olla jopa haitallista

Pöö!

Aina ei pysty antamaan anteeksi noin vain ja se ihmiselle suotakoon. Kuitenkin voit tiedostaa asian ja antaa sen vain olla. Miksi uhrata voimia ja energiaa ihmiseen joka ei välttämättä sitä ansaitse. Tai ihmiseen joka on sinulle merkitysetön. Rakkaidemme kanssa asia on tietysti toinen. Silloin loukkaukset vain sattuvat ja nekin on käsitel Esim. vain.Toisinaan se voi viedä pitkänkin aikaa Sehän saattaa olla jopa haitallista

Sisältö jatkuu mainoksen alla