Liikunta ja terveellinen ruokavalio ehkäisevät monia sairauksia, mutta muistisairauksien kohdalla asia ei välttämättä ole niin selvä. Uusien tulosten valossa vaikuttaa siltä, että ainakaan lyhyehköt, muutaman vuoden mittaiset liikunta- tai ravitsemusohjelmat eivät ehkäise yli 70-vuotiaiden muistioireita.

Tulokset perustuvat kahteen laadukkaaseen tutkimukseen, joista toisessa selvitettiin kahden vuoden mittaisen liikuntaohjelman ja toisessa ravitsemusmuutosten vaikutuksia muistin ja muiden kognitiivisten mielentoimintojen heikentymiseen.

Tutkijat eivät löytäneet lainkaan viitteitä siitä, että liikuntaryhmäläisten tai ravintolisiä syöneiden muisti tai muut kognitiiviset mielentoiminnot olisivat pysyneet paremmassa kunnossa kuin verrokkien. Jonkinlainen vaikutus saattoi tosin näkyä yli 80-vuotiailla, mutta tältäkin osin tulokset olivat vaatimattomia.

Vaikka tutkimuksissa ei saatu toivotunlaisia tuloksia, tutkijat eivät ole valmiita hylkäämään liikuntaa ja ruokavaliota muistisairauksien ehkäisyssä. Tulokset kuitenkin viittaavat siihen, että liikunta ja terveelliset elämäntavat pitää todennäköisesti omaksua nuorempana, jotta ne ehtivät auttaa. Samalla pienenee riski sairastua lukuisiin muihin sairauksiin.

Tutkimukset julkaistiin JAMA-lehdessä. Liikuntatutkimukseen osallistui 1 600 kotonaan asuvaa 70–89-vuotiasta, joista puolet satunnaistettiin ohjattuun liikuntaryhmään kahdeksi vuodeksi ja puolet sai toimia verrokkeina.

Ravitsemustutkimukseen osallistuneet 3 500 keskimäärin 72-vuotiasta miestä ja naista söivät E- ja C-vitamiini- sekä sinkkilisiä viiden vuoden ajan, minkä lisäksi heidät satunnaistettiin saamaan joko omega-3-rasvahappolisiä, luteiini- ja zeaksantiini-antioksidantteja tai omegarasvoja sekä antioksidantteja.

Uutispalvelu Duodecim
(JAMA 2015;314:781–790)
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2429712#Abstract