Näyttelijä Mari Perankoski, 44, äijäilee Putouksessa Karjalan Kandalfina. Remonttihommat ja hyvä ruokahalu pitävät hänet hahmossa kiinni. Lue lisää Marin terveystunnustuksia.

"Rakastan fyysistä työtä, kuten puiden hakkaamista ja remontointia. Teatteriesitys on olemassa hetken, joten on ihanaa tehdä työtä, josta jää konkreettinen jälki: suoristettu lauta tai uusi seinänväri.

Tulen vihaiseksi, jos en pääse liikkumaan. Suurin nautinto on sähly, se on yhtä hauskaa kuin juhliminen ystävien kanssa. Lenkille pitää pakottautua, varsinkin yksin ja aamulla. Olen kilpailuhenkinen liikkuja. Pitää tulla hiki, ja mieluiten juoksen jonkin esineen perässä.

Syön enemmän kuin miehet, koti­ruokaa menee monta lautasellista. Ruoka­valioni on monipuolinen ja melko terveellinen. Kunpa vain ei koskaan tekisi mieli olutta, juustoja tai suklaata.

Näyttelijänä joutuu katseen alaiseksi. Olen saanut itsevarmuutta siitä, että olen ollut atleettikunnossa. Onkin vaatinut sulattelua, että nelikymppisenä kilot eivät lähde enää entiseen tapaan. Toisaalta olen tullut armollisemmaksi. Näen pyöristymisessä hyvääkin: minulla on nyt naisellisia muotoja.

Äitiys sai tajuamaan, kuinka mahtava vekotin keho on. Pystyyhän sillä tekemään jotain niin hienoa kuin lapsia. Siitä tuli oivallus, että kehoni ei ole vain omaa kuntosaliprojektiani varten.

Varastan pusuja viisitoistavuotiaalta pojaltani, kun silmä välttää. Äitinä olen kannustava ja paljon läsnä. Annan vapauksia, mutta vaadin, että lapsi on luottamuksen arvoinen. Tahdon opettaa pojalleni, ettei elämää tarvitse ottaa niin vakavasti eikä kaikkien tarvitse olla samasta muotista veistettyjä.

Urvahdan välillä sohvalle meikit naamassa. Olen mahdoton huithapeli kauneudenhoidossa. Meikin onnistuminen on täysin mäihästä kiinni, enkä rasvaa muuta kuin kasvoni. Hurahdan välillä ostamaan kalliin hiustuotteen tai ripsiseerumin ja unohdan sen lähes käyttämättömänä kaappiin.

Selkäni prakaa aika usein, lähinnä stressin takia. Kaaoksensietokykyni on hyvä, mutta stressaan, jos alan miettiä tulevia töitä. Hermoilen ensi-iltoja ja esityksiä niin, etten pysty vain oleilemaan. On pakko purkaa paineita urheilemalla tai buukata aamupäivälle muita töitä.

Itäsuomalaisuus näkyy minussa. Helsinkiin muuttaessani ihmettelin kulttuurikotien ihmisiä ja huviloita merenrannalla. Kotikaupungissani Varkaudessa ei ollut rikkaita. Idässä on hyvällä tavalla juntimpaa. Sikäläisten hitauteen voi tosin mennä hermo: kahtellaan kahtellaan, syssymmällä sitten!

Ikänäkö on tullut parissa vuodessa, ja sitä on ollut vaikea sulattaa. Naisnäyttelijän työt vähenevät tässä iässä. Toistaiseksi on ollut kiirettä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän mietin, mitä muut minusta ajattelevat. Olen aina katsonut maailmaa humorististen linssien läpi."

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.