Näyttelijä Mari Perankoski, 44, äijäilee Putouksessa Karjalan Kandalfina. Remonttihommat ja hyvä ruokahalu pitävät hänet hahmossa kiinni. Lue lisää Marin terveystunnustuksia.

"Rakastan fyysistä työtä, kuten puiden hakkaamista ja remontointia. Teatteriesitys on olemassa hetken, joten on ihanaa tehdä työtä, josta jää konkreettinen jälki: suoristettu lauta tai uusi seinänväri.

Tulen vihaiseksi, jos en pääse liikkumaan. Suurin nautinto on sähly, se on yhtä hauskaa kuin juhliminen ystävien kanssa. Lenkille pitää pakottautua, varsinkin yksin ja aamulla. Olen kilpailuhenkinen liikkuja. Pitää tulla hiki, ja mieluiten juoksen jonkin esineen perässä.

Syön enemmän kuin miehet, koti­ruokaa menee monta lautasellista. Ruoka­valioni on monipuolinen ja melko terveellinen. Kunpa vain ei koskaan tekisi mieli olutta, juustoja tai suklaata.

Näyttelijänä joutuu katseen alaiseksi. Olen saanut itsevarmuutta siitä, että olen ollut atleettikunnossa. Onkin vaatinut sulattelua, että nelikymppisenä kilot eivät lähde enää entiseen tapaan. Toisaalta olen tullut armollisemmaksi. Näen pyöristymisessä hyvääkin: minulla on nyt naisellisia muotoja.

Äitiys sai tajuamaan, kuinka mahtava vekotin keho on. Pystyyhän sillä tekemään jotain niin hienoa kuin lapsia. Siitä tuli oivallus, että kehoni ei ole vain omaa kuntosaliprojektiani varten.

Varastan pusuja viisitoistavuotiaalta pojaltani, kun silmä välttää. Äitinä olen kannustava ja paljon läsnä. Annan vapauksia, mutta vaadin, että lapsi on luottamuksen arvoinen. Tahdon opettaa pojalleni, ettei elämää tarvitse ottaa niin vakavasti eikä kaikkien tarvitse olla samasta muotista veistettyjä.

Urvahdan välillä sohvalle meikit naamassa. Olen mahdoton huithapeli kauneudenhoidossa. Meikin onnistuminen on täysin mäihästä kiinni, enkä rasvaa muuta kuin kasvoni. Hurahdan välillä ostamaan kalliin hiustuotteen tai ripsiseerumin ja unohdan sen lähes käyttämättömänä kaappiin.

Selkäni prakaa aika usein, lähinnä stressin takia. Kaaoksensietokykyni on hyvä, mutta stressaan, jos alan miettiä tulevia töitä. Hermoilen ensi-iltoja ja esityksiä niin, etten pysty vain oleilemaan. On pakko purkaa paineita urheilemalla tai buukata aamupäivälle muita töitä.

Itäsuomalaisuus näkyy minussa. Helsinkiin muuttaessani ihmettelin kulttuurikotien ihmisiä ja huviloita merenrannalla. Kotikaupungissani Varkaudessa ei ollut rikkaita. Idässä on hyvällä tavalla juntimpaa. Sikäläisten hitauteen voi tosin mennä hermo: kahtellaan kahtellaan, syssymmällä sitten!

Ikänäkö on tullut parissa vuodessa, ja sitä on ollut vaikea sulattaa. Naisnäyttelijän työt vähenevät tässä iässä. Toistaiseksi on ollut kiirettä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän mietin, mitä muut minusta ajattelevat. Olen aina katsonut maailmaa humorististen linssien läpi."

 

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti