Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Terveessä nivelessä on parempi liukupinta kuin teflonissa. Pidä siitä huoli liikkumalla.

Kananmuna tarttuu kiinni parhaat päivänsä nähneeseen paistinpannuun mutta liukuu kuin leikiten hyväkuntoisella teflonpannulla. Samoin toimivat nivelemme: terveessä nivelessä pinta on liukas kuin parhaassa pannussa. Se vaimentaa vartalon painon ja liikkumisen aiheuttamaa kuormitusta luissa.

Jos kahden luun välinen rusto vaurioituu, liuku vaihtuu kitkaan ja rahinaan. Liikkuminen ja kyykistely sattuvat. Etenkin aamuisin ja pitkän istumisrupeaman jälkeen olo on jäykkä. Nivelissä tuntuu epämääräistä jomottavaa, joskus myös pistävää kipua. Alkuun kipu helpottaa levossa mutta jatkuessaan se alkaa häiritä yöunia.
 
Nivelvaivojen syitä on monia, mutta ylivoimaisesti yleisin niistä on nivelrikko. Yli 75-vuotiaista kolme neljästä sairastaa nivelrikkoa. Se voi kehittyä jo parikymppiselle mutta silloin vaiva saa yleensä alkunsa vammasta, jossa nivelrusto vaurioituu.

— Alkavan nivelrikon huomaa usein kävelyn tai portaissa kulkemisen aikana tuntuvasta jomotuksesta, fysiatrian dosentti Jari Arokoski Kuopion yliopistollisesta sairaalasta kertoo.

Nivelrikon syytä ei tunneta, mutta sille altistavat ikääntymisen lisäksi lihavuus, fyysisesti rasittava työ ja nivelvammat. Useimmiten rustovaurio iskee polviin tai lonkkiin mutta se voi tulla myös muihin niveliin.

Nivelrikkoa voi ehkäistä pysyttelemällä normaalipainossa ja välttelemällä nivelvammoja, toistuvaa kyykistelyä, raskaiden taakkojen nostoa ja jatkuvaa polvillaan oloa.
 
Parasta ennaltaehkäisyä on liikunta. Se vahvistaa niveliä ympäröiviä lihaksia sekä parantaa tasapainoa, ketteryyttä ja nivelten liikkuvuutta. Myös nivelissä jylläävä tulehdus lievittyy.

Niveliä hellivät lajit, joihin ei liity voimakkaita tärähdyksiä ja vääntöjä. Sellaisia ovat muun muassa kävely — sauvoilla tai ilman — uinti, vesijuoksu ja -jumppa sekä pyöräily. Myös kuntosalilla kannattaa käydä, kunhan ei rehki suurilla painoilla.

— Nivelille on hyväksi kaikki liikunta, joka itsestä tuntuu hyvältä. Mitään ehdottomia kiellettyjä lajeja ei ole, kunhan liikkuminen tuntuu miellyttävältä ja mukavalta, Arokoski neuvoo.

Jos nivelet kipeytyvät liikkuessa, ne rauhoittuvat yleensä parin päivän levolla. Tauon aikana ei pidä jäädä makaamaan vaan harrastaa toisia urheilulajeja kohtuullisen kivun rajoissa. Lihasarkuus on normaali seuraus liikunnasta, sitä ei tarvitse säikähtää.
 
Kipeitä niveliä hoitaa parasetamoli tai tulehduskipulääke. Turvotusta laskee kylmäpussi tai -geeli, joita käytetään useita kertoja päivässä. Kylmä hidastaa kipusignaalien liikkumista ja hoitaa tulehdusta.

Jos treenin jälkeen nivelet ovat aina kipeinä, Arokoski vinkkaa ottamaan 500 milligrammaa parasetamolia puoli tuntia ennen lähtöä. Näin kivut talttuvat jo ennen alkamistaan.

Lääkärille kannattaa hakeutua, jos jomottelu jatkuu ja haittaa arkea. Myös nivelen kuumotus ja turvotus pitää arvioittaa asiantuntijalla. Tarvittaessa määrätään voimakkaampia kipulääkkeitä, kortisonipiikkejä, fysikaalista hoitoa tai akupunktiota.
 
Leikkaukseen päädytään, kun lääkkeet ja liike eivät enää pidä kipuja kurissa ja elinpiiri kutistuu liikuntarajoitteiden takia. Leikattavien keski-ikä on noin 70 vuotta mutta myös nuoremmat saavat tekonivelen silloin, kun se helpottaa oleellisesti elämää.

— Nykyään lääkäri näkee vain harvoin pitkälle eden¬neitä nivelvaurioita. Enää ei ole tapana kärsiä suu irvessä siihen asti, kunnes ei kerta kaikkiaan pääse liikkeelle, Arokoski kiittelee.
 
Asiantuntija Jari Arokoski, fysiatrian dosentti, Kuopion yliopistollinen sairaala

Lue lisää
Nivelrikon hoitokeinot
Tulehduskipulääke ja kortisoni nivelrikkoon?
Mikä avuksi nivelrikkoon?