Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Sauna lisää tutkitusti monella tavalla terveyttä: hyvät vaikutukset alkavat verenpaineen laskusta. Mutta kun yhdistät saunan liikuntaan, saat elämyksestä irti tuplatehot.

Rentoutua voi monella tavalla, mutta kun sen yhdistää noin 80 asteen lämpötilaan, sydän ja verisuonet tykkäävät. Samaan tapaan kuin elimistöä rasittavasta pienestä liikunnasta, vaikkapa reippaasta kävelystä.

Saunan vaikutuksia on tutkittu viime vuosina kardiologi Jari Laukkasen johdolla Itä-Suomen yliopistossa. Sepelvaltimotaudin vaaratekijät -tutkimuksessa selvisi, että säännöllinen saunominen vähentää merkittävästi riskiä sairastua korkean verenpaineen aiheuttamiin sairauksiin. Myös sydän- ja verisuonitautikuolemia on saunojilla vähemmän.

Saunominen voi laskea verenpainetta eri mekanismeilla: kun kehon lämpötila nousee, verisuonet laajenevat ja niiden sisäkalvon eli endoteelin toiminta paranee. Hikoillessa kehosta poistuu nestettä, mikä myös laskee verenpainetta.

Verenpaine pysyy matalampana ainakin puoli tuntia saunomisen jälkeen, todennäköisesti pidempäänkin.

Kahdenkymmenen minuutin saunominen riittää: Hyvä lämpötila on 70-80 astetta.

Ensin lenkille, sitten saunaan

Liikunta ja saunominen lisäävät toisistaan riippumatta terveyttä. Molemmat laskevat verenpainetta, kiihdyttävät aineenvaihduntaa, kuluttavat kaloreita ja saavat veren virtaamaan lihaksissa. 

Sauna jatkaa fyysisen ponnistelun jälkeen verenkiertoelimistön voitelua omalla rauhallisemmalla tahdillaan. Se myös poistaa tehokkaasti kuona-aineita ja palauttaa rasituksesta. 

Toiset sanovat olevansa riippuvaisia jumpasta tai juoksemisesta, toiset saunasta. Viisas liittää ne toisiinsa. Molemmat myös kohottavat mielialaa. Alustavaa tutkimustietoa on tästäkin: saunojilla voi olla vähemmän psyykkisiä oireita ja sairauksia. 

Vaikka liikunta jäisi väliin, ei kannata luopua saunomisesta. Sen vaikutukset ovat osittain samanlaisia kevyen liikunnan kanssa. 

Ja vielä: saunominen parantaa unen laatua – varsinkin jos harrastukseen ei liity alkoholia eikä täpötäysi vatsa. Lähde löylyistä niin, että elimistö ehtii rauhoittua tunnin pari ennen nukkumaan menoa.

Lue saunan kaikista terveysvaikutuksista: Hyvä terveys 13/2018. Tilaajana voit lukea lehden ilmaiseksi digilehdet.fi-palvelusta