- Levossa kunto kasvaa, sanotaan. Sanonta on siinä mielessä totta, että palautumisvaihe on välttämätöntä lihaksille, jotta ne kehittyisivät. Ilman lepoa treenaaminen ajaa kehon enemmin tai myöhemmin ylikuntoon. Se, miten paljon lepoa kukin tarvitsee, on yksilöllistä ja riippuu niin treenitaustasta, lajista, tavoitteista ja muusta kuormituksesta. Itse pidän viikossa vähintään yhden täyslepopäivän ja yhden vähän kevyemmän treenipäivän - joskus lepään tilanteen mukaan enemmänkin.

- Lepopäivä ei välttämättä tarkoita sitä, että levätään täysin laakereilla. Lepopäivänä voi tehdä ihan hyvin jotain palauttavaa, vaikkapa kävelylenkin tai käydä joogaamassa!

- Lepo on tärkeää myös mielelle. Treeniin voi jossain vaiheessa olla vaikeaa löytää motivaatiota, jos ei pidä yhtään paussia. Itselle lepopäivät on henkisestikin tosi tärkeitä: tarvitsen arkeen ainakin yhden vapaaillan urheilusta, jolloin voin rauhassa keskittyä muihin juttuihin. Treeni-into säilyy paremmin, kun ottaa välillä rennosti!

- Kun mietitään riittävää lepomäärää, on tärkeää huomioidan treenikuormituksen ohella kokonaiskuormitus. Vaikka tuntuisikin, että treenaat ajallisesti tosi vähän, voi olla, että muu elämä on niin stressaavaa, että se hidastaa palautumista. Eli silloin, kun töissä tai muussa arjessa on stressiä, tulee treeniä keventää. Omalla kohdalla kuormitusta lisää eniten päivystäminen, mutta onneksi teen sitä nykyisin vähän vähemmän kuin ennen.

- Opi tuntemaan kroppasi tarpeet. Pyri opettelemaan kuuntelemaan kehoasi ja tunnista, milloin se tarvitsee lepoa, ja pidä lepopäivä tarpeen mukaan jo aiemmin kuin sellainen tulee treeniohjelmassa vastaan. Tarvittaessa ota useampi päivä taukoa, jos kroppa sitä vaatii! Jos kropan kuuntelu sujuu, voi tarvittaessa ohjelmassa olevan lepopäivän korvata kevyellä treenillä. Itse en kuitenkaan juuri koskaan näin tee, sillä lepo on yleensä suunniteltu tietylle päivälle nimenomaan tulevien treenien kannalta, ja ne saattavat kärsiä, jos lepopäivää ei asianmukaisesti pidä.

- Jos olet ollut sairaana, parantele itsesi kunnolla ennen treenin pariin palaamista. Oma nyrkkisääntö on, että niin monta täyslepopäivää kuin kunnon sairastelupäiviä oli, ja treenin pariin palataan kevyesti omaa kehoa kuunnellen.

Kommentit (1)

Vierailija

Moikka! Kiitos postauksestasi. Tärkeä aihe vaikkakin liian helposti unohtuu. Olen huomannut etenkin tuon, että kun elämä on muuten stressaavaa saattaa urheilusta palautuminen viedä huomattavasti enemmän aikaa kuin normaalisti. Koenkin erityisen tärkeäksi oman kehon kuuntelemisen. Helposti saattaa puskea kehoaan ihan äärirajoille liian raskaalla liikunnalla, jos arki muutenkin on kuormittavaa ja stressaavaa.
Postaustoiveenani olisi paljon liikkuvan ravintolisät.
Mukavaa viikkoa! 😊

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat