Työelämään tauon jälkeen siirtyminen on saanut minut kiinnittämään entistä enemmän huomiota jaksamiseeni. Vaikka en enää olekaan ihan vasta-alkaja, olen silti aloittanut uudessa työaikassa. Uusien asioiden oppiminen voi helposti niellä leijonanosan voimista, ja välillä on tuntunut, että vapaa-aika ei ole meinnut riittää palautumiseen. Mikään ei ole inhottavampaa kuin se, että työpäivistä koettaa "vain selvitä" ja kaikki vapaa-aika menee toipumiseen ja voimien keräämiseen! Tuollainen tilanne minulla ei onneksi ole, mutta välillä tuntuu, että enemmänkin lepoaikaa voisi olla (toisaalta kenestäpä työssäkäyvästä näin ei välillä tuntuisi?)

Kuten blogin teemoista on voinut päätellä, olen alkaneen vuoden aikana miettinyt paljon ajanhallintaani, jaksamista ja priorisointia. Mitään uupumuksen merkkejä ei ilmoilla todellakaan ole ollut: olen ollut päinvastoin innostunut ja energinen. Omaa jaksamista on kuitenkin hyvä vaalia hieman proaktiivisesti eikä vasta silloin, kun todella väsyttää.

Jos meinaan huomata itsessäni pieniäkään uupumisen merkkejä, alan heti panostaa rentouttaviin asioihin. Minulle on tosi tärkeää tehdä kaikkea töille vastakkaisia asioita, toisaalta levätä tarpeeksi ja toisaalta myös pitää mieli vireänä muiden asioiden parissa.

Tässäpä joitakin mun rentoutumiskikkoja:

- Riittävä uni ja lepo yleensäkin on ensiarvoisen tärkeää, jos meinaa uuvuttaa. Pyrin minimoimaan kaiken koneella kukkumisen ja menemään aikaisin sänkyyn. Toisinaan laitan vielä Calm -applikaatiosta mediaationauhan pyörimään, että mieli varmasti tyhjenee.

- Jos mahdollista, pyrin rajoittamaan työntekoani. Se on vähän hankalaa, mutta koetan ainakin minimoida turhat ylityöt. Päivätyöni on tosi innostavaa ja mielenkiintoista, mutta jotta jaksan tehdä sitä täysillä, ylimääräisiä ilta- ja viikonloppuvuoroja ei voi tehdä kovinkaan paljoa.

- Treenaaminen auttaa aina, mutta kiireisinä aikoina kannattaa vähän miettiä treenien sisältöä. Kovat ja pitkät treenit kannattaa ehkä jättää väljemmille viikoille, ettei urheilusta tule ekstrastressiä. Itse pyrin kuitenkin tekemään jotain, sillä liikunta on hyvää vastapainoa koneen äärellä vietetyille päiville.

- Sopivasti sosiaalisuutta helpottaa jaksamista. Jokaiselle illalle ei ehkä kannata sopia menoja, mutta ystävien seura piristää aina. Yleensä sovin arki-illoille pari sosiaalista aktiviteettia, mutta jätän tietoisesti kalenteriin myös tyhjiä iltoja.

- Afterit on musta yllättävän kiva tapa rentoutua etenkin työviikon päätteeksi! Kaikista parasta on juosta töistä kotiin, ottaa nopsa suihku ja painella hyvissä ajoin dinnerille. Lasi - ehkä pari - viiniä hyvän aterian kylkeen ja aikaisin nukkumaan - paras resepti perjantaihin.

- Kaikkea ei voi saada, ja kiireisinä aikoina en tavoittele huippusiisteyttä ja ruokaakin tulee tilattua Foodoralla ja Woltilla aika usein.

- Jokaiselle viikolle kannattaa suunnitella yksi päivä, jolloin lepäillään niin töistä kuin muista velvotteista, syödään herkkuja ja katsellaan Netflixiä. :)

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat