Kauden ensimmäinen päätavoite, Helsinki City Run, on nyt kunniakkaasti takana. Niinpä onkin aika suunnata katse tuleviin haasteisiin! Tai no, jos totta puhutaan, en varmaan vielä olisi pahemmin kesää ja kisoja ajatellut, ellei valmentajani olisi eilen meilannut ja kysellyt kesän kisakalenteria.

Vaikka kroppa onkin palautunut suht hyvin HCR:stä ja sairastamisesta, aion tehdä nyt vähän kevyemmän treenijakson nyt tähän puolimaratonin perään. Iisisti ottaminen ei onneksi poissulje sitä, etteikö voisi tehdä vähän kisasuunnitelmia, vaikkakin seuraavat kisailut menevätkin reissujen ja muiden menojen vuoksi varmaan kesäkuun loppupuolelle.

En nyt muista, olenko täällä blogissa jo kirjoitellutkin, mutta ilmoittauduin hiljattain Ljublijanan maratonille. Runner's High järjesti kisaan yhteisreissun, joten päätin lähteä mukaan - maratonmatkat porukalla on niin huippuja! Maraton juostaan lokakuun lopussa, joten aikaa treenata on vielä hyvin. Varmaan aloittelen maraton-spesifimmän treenin joskus elokuun puolivälissä.

Koska maratonille treenataan vasta myöhemmin, kesä on oivaa aikaa tehdä vähän toisentyyppistä treeniä. Kisakalenterini voisi täyttyä esimerkiksi ratakisoista - ei niistä ihan lyhyimmistä, enemmänkin kolmosista ja vitosista. Lyhyillä matkoilla minulla olisi periaatteessa mahdollisuuksia parannella enkkojakin, koska kyseisiä matkoja tulee juostua sen verran harvemmin. Lyhyet kisat toimivat myös oivana treeninä, sillä niihin ei tarvi pahemmin kevennellä ja palautuminenkin on suht nopeaa.

Ratakisakalenteria en ole vielä ehtinyt tsekkaamaan, mutta pari kympin kisaa olen poiminut kalenteriini: aion juosta sekä Twilight-runin 5.8. ja Midnight-runin 9.9. No, jälkimmäinen ei kyllä ole kesällä... Puolimaratonkin houkuttelisi periaatteesta loppukesästä tai alkusyksystä, mutta olen vielä sen verran traumatisoitunut HCR:stä, että jos puolikkaan juoksen, haluan juosta sen tasaisella reitillä.

Siinäpä se kesän konsepti taitaisi siis olla: lyhyitä ratakisoja, pari kymppiä ja ehkä puolikas. Toivottavasti vauhtia tarttuu noilta lyhyemmiltä matkoilta siten, että maratontreeni syksyllä on helppoa kuin heinän teko!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat