Juoksukenkärepertuaaristani kysellään aina aika ajoin niin sähköpostitse kuin kommenttiboksissakin. En aiheesta hetkeen ole postaillut, joten ajattelin, että nyt on aika päivittää mitä mun juoksukenkäkaappiin kuuluu. Heti alkuun täytyy kuitenkin lässäyttää tunnelma kertomalla, että toisin kuin monet aktiivijuoksijat, minulla ei ole käytössä kuin kahdet, kolmet juoksukengät kerrallaan. Jep, näin se vain on. Korkkareita, ballerinoja ja muita ihanuuskenkiä kaapistani löytyy sitten senkin edestä. ;)

Itse olen ainakin saanut muiden blogien perusteella sellaisen kuvan, että juoksijalla "täytyy" olla käytössään kunnon repertuaari erilaisia kenkiä eri tarpeisiin. Ymmärrän kyllä, että vaikkapa polkujuoksuun ja suunnistukseen tarvitaan omat kenkänsä, samoin kuin ainakin pohjoisen liukkaisiin talviin, mutta muuten minusta pärjää vähemmällä. Itse ainakin tykkään käyttää mieluumin paria hyväksi havaittua mallia, kuin kokeilla koko ajan uusia.

Toinen trendi, mitä en juoksukenkäkeskustelussa aina ymmärrä, on mahdollisimman kevyiden ja vähän tuettujen kenkien suosiminen. Itse juoksen kohtuu keveillä tossuilla, mutta se ei ollut valintakriteeri kuin ainoastaan vauhtilenkkien kengilleni. Askeleeni on varsin neutraali, minkä vuoksi en tarvitse esimerkiksi pronaatiotukia. En myöskään ole kärsinyt juurikaan rasitusvammoista.

Aika monelle etenkin kovalla asvaltilla juokseminen aiheuttaa erilaisia vaivoja, jolloin tuetumpi kenkä on paikallaan. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö välillä voisi juosta kepeimmilläkin kengillä tai muulla tavoin kehittää jalkojen lihaksistoa ja askellusta. Lähinnä haen takaa sitä, että oman juoksutekniikan ja askelluksen parantaminen ei välttämättä tapahdu parhaalla mahdollisella tavalla ainoastaan minimalistisiin kenkiin vaihtamalla - jos tekniikan kehittämiseksi ei tehdä muita toimenpiteitä, voi seurauksena olla vammautuminen.

Mutta tämän alustuksen jälkeen itse asiaan! Tässäpä siis esittelyssä käytössäni olevat juoksukengät.

Adidas Boston Boost: kenkä "normilenkkeilyyn" sekä maratoneille

Olin pitkään Asics-tyttöjä, mutta jossain vaiheessa päädyin kokeilemaan Addun Bostoneita ja sillä tiellä ollaan edelleen. Ekoissa Bostoneissani ei ollut Boost -välipohjaa, ja kun se jossain vaiheessa tuli mukaan malliin, vierastin sitä alkuun. Nyt olen kuitenkin tottunut Boost-pohjaankin, enkä usko, että hetkeen tulen vaihtamaan parempaan. Bostoneilla juoksen kaikki "normilenkit" ja kisoista maratonin. Yleensä mulla on aina yksi puhdas pari odottamassa edellisen kulumista, ja tätä puhdasta paria käytän salilla.

Adidas Adios Boost: kenkä vauhtitreeneihin ja 3-21 kilsan kisoihin

Toinen aktiivikenkäni on Addun Adios Boost, jolla sitten juoksen kaikki intervallitreenit ja kisat puolikkaasta lyhyempiin. Aivan huippu kenkä, jossa ei kyllä pahemmin tukea ole. Jostain syystä jalkani ovat kestäneet juosta Adioksilla jopa puolikkaan, mitään vammoja ei ole tullut. Maratonille en näillä kuitenkaan lähtisi.

Adidas Energy Cloud: rento kenkä kävelylenkeille ja hätätapauksessa juoksuun

Kolmas lenkkaripari, joka mulla on kohtuu aktiivisessa käytössä, on sekin Adidaksen. Energy Cloudiin tutustuin Kapkaupungissa, kun en siellä saanut mistään Bostoneita käsiini. Niinpä käytin Cloudeja peruslenkkeilyyn, ennen kuin pääsin Suomeen ja Bostoneiden pariin. Cloudit ovat selvästi raskaammat kuin Bostonit, mutta kyllä niillä peruslenkit juoksee. Cloudit on musta tosi kivan näköiset ja sopivat rentoon kaupunkikäppäilyyn tosi hyvin. Nämä kengät mulla on usein mukana reissussa, etenkin jos matkaan käsimatkatavaroilla ja mukaan täytyy saada hyvännäköiset kengät, joilla voi kuitenkin juosta.

Etsinnässä: piikkarit sekä nastalenkkarit talvilenkkeilyyn

Koska viime talvena olin niin vähän aikaa Suomessa, en tullut ostaneeksi talvilenkkareita. Niille olisi kyllä ollut kuitenkin tarvetta, ja sellaiset ovatkin hankintalistallani talvea ajatellen. Piikkaritkin himottaisi, sillä mieleni tekisi kokeilla ensi vuonna vähän lyhempiä ratamatkoja. Vinkkejä otetaan vastaan. :)

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat