Alkukesä Cape Townissa on omiaan pitämään treenimotivaatiota yllä. Kesän alkaminen näkyy niin juoksureiteillä kuin kuntosaleillakin: vaikka kaupunki on ympäri vuoden yleisilmeeltään sporttinen, tuntuu, että treenaajien määrä on triplaantunut kuluneen kuukauden aikana! Kaikki tuntuvat tavoittelevan joko biitsikuntoa tai parempaa suorituskykyä kesän juoksutapahtumia varten.

Omaan treenaamiseeni lämpenevät kelit eivät ole vaikuttaneet muuten kuin siten, että taas on pitänyt alkaa miettiä, että mihin aikaan vuorokaudesta sitä lähtee lenkille. En ole mikään aamuihminen, mikä tarkoittaa sitä, että kuumina päivinä suosin lenkkeilyä iltaisin tai suuntaan suosiolla kuntosalille. Toisaalta olen aika hellekestävä tapaus, eikä täällä vielä toistaiseksi ole ollut mitään superhelteitä (yli 35 astetta), joten tarvittaessa olen lenkkeillyt ulkona myös päivän kuumimpaan aikaan.

Treeniohjelmani on viime viikojen aikana muotoutunut aika säännölliseksi. Tiistaisin treenaan radalla juoksukerhon kanssa, ja viikon toisen kovan treenin teen matolla joko torstaina tai perjantaina. Joihinkin viikkoihin olen vielä mahduttanut vitosen treenikisan lauantaille, mutta kolme kovaa treeniä viikkoon on sen verran paljon, että joka viikko en ole moista settiä pystynyt vetämään. Viikonloppuisin olen heittänyt pitkiksen, joka on ollut pituudeltaan suurin piirtein 20 kilometriä.

Juoksu on kulkenut ihan mukavasti ja omalla painollaan, mutta ehkä jonkinlaista pientä kyllästymistä on ollut ilmoilla. Juoksen loppujen lopuksi aika paljon samoja reittejä, joten etenkin pitkismaisemat ovat alkaneet välillä tylsistyttää. Täällä uusien reittien löytäminen ei ole ihan niin helppoa kuin Suomessa monestakin syystä, joten sitä helposti ajautuu juoksemaan samoja polkuja. Suomeen päästyäni mua varmaan huvittaa, että koskaan valitin, että meren rannalla ja vuorten juurella juoksemiseen tylsistyy, heh.

Juoksukyllästymiseen on ehkä vaikuttanut myös se, että mulla ei ole oikein mitään tavoitetta juoksun suhteen näköpiirissä. Ei sillä, että tavoitteita aina kaipaisin: päivittäinen treenaaminen on minulle tärkeintä ja teen sitä, vaikka en osallistuisikaan mihinkään skabaan. Kuitenkin tuntuu, että olisi kiva vielä testata kuntoa ennen Suomeen paluuta jossain paikallisessa kisassa!

Myöskin pidemmän tähtäimen tavoitetta olen miettinyt. Tältä vuodelta perinteinen katumaraton jäi väliin, ja sen sijaan juoksin elämäni ensimmäisen ultran. Ultran jälkeen fiilis oli tosi hyvä, mutta luulen, että jatkossa maraton saa olla pisin matka, jonka tulen kilpailumielessä juoksemaan. Olen pyöritellyt mielessäni, että pitäisikö ensi vuonna juosta maraton (myös) keväällä, niin saisin vähän potkua talven treeneihin! Eniten olen tsekkaillut huhtikuun alun Pariisin maratonia - olisikohan siinä mun seuraava tavoite?

Näin postauksen loppuun ajattelin pitkästä aikaa julkaista treenipäiväkirjan - näitä kysellään aina aika ajoin!

MAANANTAI: lepo

TIISTAI: ratatreenit: verkka 15min + 4x800m 90sek palautuksella + 4x400m/ 90sek + loppuverkka 15min

KESKIVIIKKO: kevyt juoksu 55min + core-treeni 15min

TORSTAI: kevyt juoksu 10km / 60min

PERJANTAI: polkujuoksu 45min + kevyt kahvakuulatreeni ylä- ja keskikropalle 20min

LAUANTAI: verkka 10min + tv-reipas matolla 8km (4.50km/min)+ 4min palautus + 1000m kovaa (3.55min/km) +loppuverkka

SUNNUNTAI: pitkä lenkki 20km / 1h 55min

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat