Maratontreenit ovat pyörineet käynnissä nyt pari viikkoa, ja vaikka mielestäni en mitään kauhean radikaaleja muutoksia olekaan tehnyt, olen kyllä huomannut kropassani treenien vaikutuksen. On yllättävää, että miten paljon pienet muutokset vaikuttavat kunnon kehittymiseen ja toisaalta myös palautumiseen.

Suurin muutos treeneissäni on ollut juoksumäärien lisääntyminen. "Tavallisesti" juoksen viikossa noin 70 kilsaa, mutta nyt maratonkaudella viikkokilsani ovat huidelleet 85 kilometrissä. Vaikka tavallaan tuntuu, että 15 kilometriä viikkon ei ole kauhean paljon, se tuntuu jotenkin paljolta. Pitkikset ovat pidentyneet hieman yli 25 kilsan mittaisiksi, eikä kroppani ole vielä tottunut niihin. Huomaan, että olen pitkien lenkkien jälkeen usein todella väsynyt. Tosin en ole aina muistanut ottaa mitään juotavaa tai syötävää mukaan pitkiksille, mikä varmasti edistää väsynyttä fiilistä.

Tuntuu, että tämä pienikin määrän lisääminen on nitkauttanut kunnon kehittymisen ainakin jonkinlaiseen alkuun. Olen pystynyt tekemään vauhtikestävyystreenejä yhä kovemmilla nopeuksilla, ja peruskuntolenkkienkin vauhdit ovat kiristyneet. Olen aina ajatellut, että kehittyäkseni tulisin tarvitsemaan paljon enemmän harjoittelua. Onkin ollut hauska huomata, että tällaisilla pienilläkin lisäyksillä voi vaikuttaa kuntoon näinkin myönteisesti!

Maratoniin on vielä kuitenkin aikaa yli kaksi kuukautta, ja vaikka nyt tuntuukin menevän lupaavasti, ei pidä tuudittautua tähän fiilikseen liiaksi. Erityisen varovainen pitää olla siinä, että ei ala ahnehtia - nyt kun juoksu kulkee, tekisi niin mieli kiristää vauhtia vielä vähän enemmän, tehdä vielä yksi toisto enemmän. Tästä voisi olla hyvinkin seurauksena vammautuminen tai ylirasittuminen, joten pitää nyt malttaa mielensä. Onneksi olen loppuviimein aika laiska ja mukavuudenhaluinen - nuo luonteenpiirteet suojaavat aika hyvin ylikunnolta.

Tämän esimerkkiviikon jälkeen menin sain flunssan, ärsyttävää. Pitää toivoa, että se menee nopeaa ohitse, ja pääsen pian jälleen takaisin sorvin ääreen!

Treenipäiväkirja viime viikolta:

MAANANTAI: juoksu 10km + core 30min

TIISTAI: verkka 2km + reipas 11km 4.53min/km + verkka 1km

KESKIVIIKKO: juoksu 12km 1h10min

TORSTAI: vesijuoksu 45min

PERJANTAI: verkka 3,5km + 5x2000m (4.15, 4.17, 4.20, 4,18 ja 4.14 -vauhdeilla) + verkka 2,5km

LAUANTAI: pitkis 2h25min / 26km

SUNNUNTAI: kevyt juoksu 8km + vatsat 15min

Kommentit (4)

Vierailija

Kuvaat itseäsi "loppuviimein laiskaksi ja mukavuudenhaluiseksi". Kauhea alemmuuskompleksi iskee.  Susta ei saa kyllä laiskaa ei sitten tekemälläkään! Hengästyttää välillä lukea sun blogiakin, kun oot koko ajan menossa ja tekemässä! Hyvällä tavalla hengästyttää siis :) Tsemppiä syksyyn!

Sansu
Liittynyt21.5.2013

No täällä ei tuu kuvailtua niitä hetkiä kun makaan räkä poskella sohvalla :D Tuolla tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka mussa energiaa virtaa ja olen kova touhuamaan, lepäily ja laiskottelu on minulle niin tärkeää, että pyrin aina järjestämään sille aikaa.

Päkä

Kiitos hyvästä blogista. Olen seurannut kirjoituksia keväästä alkaen ja lukenu vanhoja juttujasi kanssa. Mihin maraton aikaan tähtäät tällä ohjelmalla? Juoksen itse kanssa ja maraton vielä edessä tänä syksynä. Hyviä vinkkejä saanu blogistasi!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat