Olen mukana kestävyysurheilupainotteisessa Facebook-ryhmässä nimeltä Kestävyyttä pintakaasulla 24/7, ja ryhmän joka-marraskuinen perinne on marrasputki. Marrasputkessa juostaan ulkona joka päivä vähintään 25 minuuttia, eli lepopäiviä putkeen ei kuulu. Jos joku lenkki jää väliin, niin putkesta jää pois.

Musta marrasputken idea on sinänsä hauska: se motivoi ihmisiä pitämään treenistä kiinni vuoden ankeimpana aikana! Toisaalta taas epäilen, että päivittäinen juoksu ilman lepopäiviä ei sovi kaikille - toki se riippuu myös muusta treeniohjelmasta. Itse en ole koskaan marrasputkeen osallistunut ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että kroppani (ja mieleni) kaipaa täyslepopäiviä juoksusta. Vaikka 25 minuuttia onkin lyhyt aika, niin on se kuitenkin selkeää rasitusta niinä päivinä, jolloin pitäisi levätä. En myöskään halua muokata muuta treeniäni kevyemmäksi, että kestäisin päivittäisen juoksun! Luulen myös, että stressaantuisin siitä, että yhdeltäkään päivältä ei sais jäädä lenkkiä väliin.

Onneksi Hannan blogista löytyi minullekin sopiva marrasputki, nimittäin coreputki! Lihaskuntoiluhan on pitkään ollut mun heikkous, tosin viime aikoina olen saanut siihenkin ryhtiä, kiitos hyvän saliohjelman. Lisäksi paikallinen salimme tarjoaa joka päivä useita 15 minuutin mittaisia express-abs -tunteja, joihin on helppo osallistua treenin päätteeksi! Näillä tunneilla olen käynyt 1-2 kertaa viikossa, ja lisäksi olen treenannut keskivartaloani jokaviikkoisen salitreenini yhteydessä. Kuitenkin pieni lisätreeni ei ole corelleni pahitteeksi.

Hannan corehaasteessa tehdään joka päivä 50 kappaletta vapaavalinnaisia vatsalihasliikkeitä, ja sen lisäksi joka viidentenä päivänä lankutetaan minuutti. Itse sovellan haastetta siten, että teen joka päivä 50 vatsalihasliikettä, ja pidän ohjelmassani 2-3 kappaletta vatsalihastreenejä salilla.

50 kappaletta vatsalihasliikkeitä per päivä ei todellakaan ole mikään paha rasti, enkä usko, että tuo määrä ajaa ketään pahempaan jumiin! Haastan myös teidän kaikki mukaan core-haasteeseen - vielä ehtii mukaan, vaikka onkin jo 4. päivä! Otatko haasteen vastaan?

Kommentit (2)

Hanna / Sporttaillaan!

Hei, kiva kun tartuit corehaasteeseen :)! Se on sopivan "kevyt" kaikkien toteuttavaksi, eikä pitäisi aiheuttaa stressitilaa, kun liikkeiden tekeminen ei kauan vie :) Myös minulle marrasputki ei oikein sovi, samoista syistä kuin sullekaan! Onneksi kaikkien ei tarvitse kuitenkaan! :)

Vierailija

Tämä haaste sopisi minullekkin varmasti paremmin kuin 25min juoksu päivittäin. Suosottelisin kuitenkin että tuohon lisäisi yhtä paljon selkälihasliikkeitä. Corea ei koskaan saisi tehdä vaan toispuoleisesti - eli pelkkää selkää tai pelkkää vatsaa. Kroppaa kuuluisi treenata tasapuoleisestiettei tule kiputiloja - vasenta ja oikeaa puolta, etu ja takapuolta saman verran. :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat