Kulunut juoksuvuosi oli tosi erilainen kuin yksikään aikaisempi. Koko vuosi meni käytännössä Etelä-Afrikassa, ja Suomessa juoksin ainoastaan Helsinki Half Marathonin ja yhden ratavitosen. Vuonna 2016 en juossut poikkeuksellisesti yhtään maratonia, mutta sen sijaan juoksin elämäni ensimmäisen ultramaratonin, Two Oceans Marathonin, joka oli ehdottomasti juoksuvuoden kohokohta. Ratakisat jäivät yhtä lukuunottamatta väliin, mutta niiden sijasta juoksin useita etelä-afrikkalaisia katujuoksukisoja.

Juoksuvuosi 2016 ei sisältänyt myöskään yhtään enkkaa, vaikka varsinkin alkuvuodesta olin tosi hyvässä kunnossa. Tai no, teinhän minä 56 kilometrin ennätyksen, sillä en koskaan aiemmin ollut juossut kyseistä matkaa. En kuitenkaan ole mitenkään harmistunut enkkojen puuttumisesta, sillä huippujuoksuja oli Kapkaupungin mäkisillä ja väentäytteisillä reiteillä hankalaa tehdä. Sitä paitsi parhaimmat suoritukseni jäivät ihan muutaman sekunnin päähän ennätyksistä, joten siinäkin mielessä voin olla tyytyväinen!

Näin vuoden loputtua sitä huomaa katselevansa juoksukalenteria ja miettivänsä seuraavalle vuodelle jotain tavoitteita. Viimeiset viisi vuotta olen noudattanut aika samaa kaavaa: vuosi on sisältänyt pari puolikasta ja yhden katumaratonin, ja niiden lisäksi lukuisia alimatkan kisoja.

Aina silloin tällöin tulee fiilis, että pitäisikö kokeilla jotain uutta. Polkujuoksua? Ultramatkoja? Vai pitäisikö kokeilla lyhyempiä ratakisoja? Toisaalta tiedän, että kovinkaan paljon enemmän aikaa en juoksuun ehdi tai haluakaan käyttää, joten sen rajoissa pitää pitää myös tavoitteet. Näillä treenimäärillä ei mihinkään megaultrille lähdetä, se on selvää.

Toisaalta taas mietin, miksipä muuttaa hyvää. Minulle kaikista tärkeintä juoksussa ja kaikessa urheilussa on itse treenaaminen eikä niinkään kilpailut. Nautin niin Keskuspuistossa juostuista pitkiksistä kuin Eltsussa Runner's High:n kanssa painetuista vauhtilenkeistä. Tykkään haastaa itseäni maratonilla, mutta myös lyhemmillä matkoilla. Lyhyeiden kisojen ehdoton hyvä puoli on, että niitä voi juosta treenin lomassa ilman viikkojen palauttelua, jolloin ne sopivat tällaiselle treeni-intoilijalle hyvin.

Ehkäpä siis tänäkin vuonna on edessä tuttu kaava: keväälle jokin kiva puolikas (HHM jää ehkä väliin matkan vuoksi, myyh!) ja syksyllä katumaraton. Siinä välissä sitten sopivassa määrin niin vitosia kuin kymppejäkin, ja ehkä kesällä myös ratakisoja! Ja eihän sitä koskaan tiedä, jos innostun haastamaan itseni vaikkapa johonkin polkuskabaan tai miksei maratonia pidemmällekin matkalle!

Kommentit (3)

Satu / Juoksuaskeleet

Ensinnäkin tervetuloa takaisin Suomeen! :) Olen seuraillut blogiasi, mutta aika vähän olen kommentoinut. Etelä-Afrikan vuosi on kuulostanut huikealta! Hienolta kuulostaa myös kulunut juoksuvuosi ja myös tuleva. Mitäpä tosiaan hyvää vaihtamaan. Treeni-iloa ja hyvää joulua!:)

Maija

Hyvää joulua Sansu! Toivottavasti laitat jotain joulu-treeni-kuulumisia. Etsiskelin joku aika sitten niitä sun vanhan blogin postauksia, mutta eipä niitä löytynyt. Yhyy! Sieltä jäi mieleen jotenkin just ne joulujutut. Ehkä siksi, että on kivaa kuulla ihmisistä jotka reippailee joulunakin. ☺ Kiitos kun pidät tätä blogia.

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Satu / Juoksuaskeleet kirjoitti:
Ensinnäkin tervetuloa takaisin Suomeen! :) Olen seuraillut blogiasi, mutta aika vähän olen kommentoinut. Etelä-Afrikan vuosi on kuulostanut huikealta! Hienolta kuulostaa myös kulunut juoksuvuosi ja myös tuleva. Mitäpä tosiaan hyvää vaihtamaan. Treeni-iloa ja hyvää joulua!:)

Kiitos! Vuosi oli huikea, suosittelen matkaa Etelä-Afrikkaan :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat